محمد حسین خنکال یکشنبه با حضور در خبرگزاری ایرنا در شاهرود، با تأکید بر ضرورت توجه به تولید محصولات راهبردی همچون گندم برای تأمین امنیت غذایی کشور، افزود: امسال گندم کاران به نسبت سال قبل پول خود را زودتر دریافت کردند در حالی که پارسال دولت 28 آذر با آن ها تسویه حساب کرده بود.
وی با بیان اینکه هنوز برداشت گندم در برخی استان ها به پایان نرسیده، اضافه کرد: با این وجود بنابر اعلام مسوولان وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی شده 6 میلیون هکتار زمین در کشور زیر کشت گندم باشد.
دبیر خانه کشاورز استان سمنان افزایش نرخ نهاده ها و تورم را یکی از دلایل کاهش احتمالی سطح زیر کشت گندم در این استان اعلام کرد و گفت: برای کشت آبی گندم و بدون در نظر گرفتن بهای آب، پارسال هر هکتار حدود 35 میلیون ریال هزینه برای کشاورز داشته و امسال هم با توجه به افزایش هزینه ها، اگر میانگین برداشت چهار تن در هر هکتار در نظر گرفته شود، 60 میلیون ریال درآمد در برابر این میزان هزینه مقرون به صرفه نیست.
خنکال در ادامه بیان کرد: امسال دولت گندم را با قیمت 13 هزار ریال خریداری کرد در حالی که قیمت جو در بازار بین 15 تا 17 هزار ریال بوده و فروش راحت تری دارد و علاوه بر آن آب کمتری هم مصرف می کند پس طبیعی است که کشاورز به کشت جو تمایل بیشتری نشان دهد.
وی گفت: برای خرید تضمینی گندم در سال زراعی آتی و پیش از افزایش قیمت دلار 15 هزار و 800 ریال پیشنهاد داده شد اما با مشکلات پیش آمده نرخ خرید تضمینی بررسی و تغییر کرده اما هنوز منتشر نشده است.
حنکال تصریح کرد: بنیاد گندم کاران در این باره نظر خود را گفته و تأکید کرده خرید گندم با قیمت کمتر از 20 هزار ریال برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد.
خنکال ادامه داد: پیش از این دولت گندم وارداتی را به قیمت هر کیلوگرم هشت هزار ریال می خرید اما با توجه به افزایش نرخ ارز اکنون باید بیش از 40 هزار ریال برای آن بپردازد و ما پیشنهاد دادیم به جای این کار گندم داخلی را با هزینه کمتر و با نرخ 20 هزار ریال از کشاورز خریداری کند.
رئیس بنیاد توانمند سازی گندم کاران استان سمنان همچنین کمبود منابع آبی و نصب و راه اندازی کنتورهای هوشمند را از دیگر دلایل کاهش توجه کشاورزان به کاشت گندم برشمرد و گفت: پیش بینی شده از سال آینده کنتورهای هوشمند راه اندازی شود بنابراین سهم آب گندم کاران نیز نصف می شود و از آنجایی که هر کشاورز 2 کشت بهار و پاییزه دارد مجبور می شود تنها به سراغ یک کشت برود و گندم را به دلیل اینکه سود کمتری دارد، رها کند.
خنکال افزود: راه اندازی کنتورهای هوشمند در میامی مشکلاتی را برای کشاورزان به وجود آورده و به همین دلیل تمایل دارند به سمت کشت های جایگزین بروند.
وی یادآور شد: طبق قانون باید قیمت محصولات راهبردی تا ابتدای مهر اعلام می شد اما این کار انجام نشده و اکنون کشاورزان بر سر دوراهی و بلاتکلیفی قرار گرفته اند.
به گزارش ایرنا، امسال در شهرستان شاهرود پیش بینی می شود سه هزار هکتار گندم کاشته شود ، در حالی که پارسال
بیش از چهارهزار هکتار گندم کشت شده بود.
7359/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.