حامد عادل عصر دو شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به وجود برخی از نابسامانی های صورت گرفته در گذشته در اطراف مجموعه تاریخی بسطام، تأکید کرد: رفع این موارد به همکاری بیشتر نهادهایی چون شهرداری و دریافت استعلام از میراث فرهنگی در زمان ایجاد تغییرات و ساخت و ساز در بافت و حریم مجموعه نیاز دارد.
وی اضافه کرد: ثبت جهانی موضوعی پرمخاطب است و می توان درباره آن بسیار صحبت کرد اما باید دید در عمل چه کاری برای آن انجام شده است؟
مدیر پایگاه میراث فرهنگی بسطام و خرقان با بیان اینکه افزایش حضور نیروهای متخصص در این پایگاه بدون همکاری دیگر دستگاه ها نتیجه ای در بر ندارد، تصریح کرد: در حریم مجموعه تاریخی بسطام ساختمان هایی احداث شده اند که در ساخت آنها ضوابط ارتفاعی و رنگ و جنس مصالح نما رعایت نشده و در صورت برطرف نشدن تخلفات موجود، در روند ثبت جهانی مجموعه اختلال ایجاد خواهد شد.
وی بر ضرورت همکاری دیگر نهادها همچون اداره اوقاف و امور خیریه نیز تأکید کرد و گفت:‌ شاید خواسته ما از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیشتر تامین اعتبار لازم برای حفاظت از مجموعه باشد اما در این راه هم افزایی بین دستگاه ها گره گشای بسیاری از مشکلات است.
عادل افزود: بسیاری از تخلف های انجام شده در حوزه ساخت و ساز شهری از روی ناآگاهی و بدون اخذ استعلام از میراث فرهنگی انجام شده و برخی از اقدامات مانند تعمیرات و اصلاح نما پس از ابلاغ چند باره حریم مجموعه تاریخی، توسط مالکان و بدون مراجعه به نهادهای ذیربط رخ داده است.
وی ادامه داد: تخطی از ضوابط توسط اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر رخ داده و پس از ورود بخش حقوقی میراث فرهنگی به ماجرا در پی احقاق حق، این سازمان است که رو در روی مردم قرار می گیرد.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی بسطام و خرقان همچنین از همکاری امور پایگاه های میراث فرهنگی کشور تقدیر کرد و گفت: حتی در زمانی که منابع مالی محدود است، چنین حمایت هایی مایه ی دلگرمی بوده و ارزشمند است.
به گزارش ایرنا، شهر بسطام در فاصله 6 کیلومتری شمال شرقی شاهرود قرار گرفته و مجموعه آثار تاریخی باقیمانده در این شهر از دوره سلجوقی به بعد است و در کنار آن آرامگاه متعلق به «ابویزید طیفور بی عیسی بن سروشان بسطام» ملقب به «سلطان العارفین » و از عرفای نامی و مشهور ایران در قرن سوم هجری قمری قرار دارد.
مجموعه تاریخی با یزید بسطامی شامل خانقاه بایزید، رواق صفوی، منار بسطام، مسجد بایزید بسطامی، مسجد بسطام ، امامزاده محمد ، برج کاشانه، گنبد غازان خان و مدرسه شاهرخیه است.
7359/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.