به گزارش ایرنا، تهدید های نظامی علیه کشور به طور قابل ملاحظه ای رفع شده و جنگ کنونی دشمن علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، جنگ نرم است.
به گفته کارشناسان، دشمن از فناوری های نوین به ویژه در حوزه ارتباطی و اطلاعاتی به عنوان ابزار اصلی در جنگ نرم بهره می برد و با استفاده از جاذبه این ابزارها به ویژه برای نسل نوجوان و جوان، درصدد نفوذ و تغییر ساختار فکری این قشر از جامعه است.
دنیای امروز به مثابه دهکده کوچک جهانی است که متخاصمان با ابزارهای جنگ نرم در پی رخنه تدریجی بر افکار مردم کشور به منظور تغییرهای بنیادی در باورها و اعتقادهای مردم است.
صاحبنظران در حوزه جنگ نرم معتقدند رسانه یکی از ارکان اصلی در استحکام باورهای جامعه و ایجاد کننده اعتماد عمومی در بین افراد است و زمانی که نقش رسانه به درستی و مدبرانه ایفا شود می تواند به عنوان ابزاری پیشگیرانه در برابر بحران های ناشی از جنگ نرم عمل کند. هرچند در این بین نقش افراد جامعه را نمی توان نادیده گرفت چرا که هر فرد، خود ایفا کننده جایگاه یک رسانه است.
به اعتقاد کارشناسان خود سانسوری از جمله آفاتی است که تیشه به ریشه جامعه می زند، متاسفانه برخی سویه های فکری در جامعه رسانه ای به اشتباه به زعم خود فقدان شفافیت را در بیان و پاسخگویی به مردم مصلحت می دانند و همین سیاست موجب می شود که مردم رسانه های بیگانه را به عنوان رسانه مرجع انتخاب کنند.
به باور کارشناسان، در چنین شرایطی که هجمه های دشمنان علیه انقلاب اسلامی روزافزون است نباید سرمایه و اعتماد اجتماعی که سد مستحکمی در برابر جنگ نرم دشمن است، در جامعه کاهش یابد.
در زمان کنونی که اکثر افراد جامعه به نحوی با فضای مجازی درگیرند، توجه به محتوای محصولات رسانه ای داخلی یکی از پیش شرط های مهم پیروزی در جنگ نرم به ویژه در فضای سایبری است.
هشتم آبان ماه سالروز دستور تشکیل کمیته دائمی پدافند غیرعامل است و هشتم تا چهاردهم آبان در تقویم هفته پدافند غیرعامل نامگذاری شده است، این سازمان به دنبال حفظ مصونیت کشور در عرصه‌ های مختلف از نفوذ دشمن است.
فرهنگ‌ سازی، آموزش و آماده ‌سازی مردم و دستگاه ‌های اجرایی برای حفظ استقامت و پایداری کشور از وظایف سازمان پدافند غیر عامل است.
خبرگزاری ایرنا سمنان با برگزاری میزگرد « نقش پدافند غیرعامل در مبارزه با جنگ نرم » را با حضور ایرج کارخایی مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری سمنان، سرهنگ حسین صادقی رئیس پلیس فتا استان و علی دست فان دبیر کارگروه ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سمنان مورد بحث و بررسی قرار داد.

** راهبرد پدافند غیرعامل مردم محوری است
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان در این میزگرد گفت: تهاجم فرهنگی یکی از ابزارها، راهبردها و امیدهای واهی دشمن در زمان کنونی است.
کارخایی با اشاره به بسترسازی های دشمن برای نفوذ در اذهان ملت ایران اسلامی، افزود: تمام تمرکز دشمنان و متخاصمان ایران بر روی جنگ نرم علیه نظام است.
وی با اشاره به نقش پدافند غیرعامل در برابر انواع تهدیدها بیان کرد: وظیفه اصلی پدافند غیرعامل بر اساس مردم محوری است تا با آموزش های لازم، استقامت و پایداری جامعه در برابر هجمه های دشمنان ارتقا یابد.
کارخایی تصریح کرد: جنگ نرم و روانی در کنار جنگ اقتصادی، به عنوان ابزار اساسی برای تشدید فشارها از اقدام های دشمن است.

** رسانه ها در پیشگیری جنگ نرم منفعلانه عمل نکنند
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان ادامه داد: زمانی که دشمنان ایران اسلامی از ظرفیت رسانه و فضای مجازی در این جنگ استفاده می کند، تقویت زیرساخت ها و ایفای نقش درست رسانه ها می تواند عاملی پیشگیرانه باشد.
وی با اشاره به این که فناوری و دانش بشری روز به روز در حال دگرگونی است، گفت: فضای مجازی و سایبری با زندگی مردم همراه شده است و این مهم بسته به عملکرد حاکم می تواند تهدید یا فرصتی برای تحقق اهداف باشد.
کارخایی به چگونگی مواجهه با فناوری های نوین تاکید و اضافه کرد: تدبیرهای هوشمندانه و مدبرانه در مقابله به مثل در برابر هجوم سایبری دشمن از امور ضروری است.
به گفته وی، پیشگیری منفعلانه رسانه ها در برابر هجمه های فضای مجازی که به دنبال تسلط بر افکار و تغییر باورهای ایرانی - اسلامی جامعه است، به شکست محکوم می شود.
کارخایی به سرمایه گذاری کلان نظام سلطه و ایادی منطقه ای آن در جنگ نرم اشاره و بیان کرد: در این بین، ناکارآمدی ها و ناکارایی ها در داخل کشور منجر به موج سواری دشمنان ایران اسلامی در جنگ نرم شده است.
وی تصریح کرد: وحدت و عزم ملی در کشور برابر جنگ نرم به منظور حفظ منافع ملی هنوز به دست نیامده است.
کارخایی با بیان این که در‌ چند دهه اخیر کشور دچار روند کاهشی سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی شد، ادامه داد: کاهش پشتوانه سرمایه های اجتماعی جامعه نتیجه مجموعه عملکردهاست.

** مقابله با جنگ نرم متولی ندارد
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان به موازی کاری دستگاه ها در حوزه فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد و گفت: دستگاه های مختلف در مقابله با جنگ نرم در کشور فعال هستند که اقدام های آن ها موازی انجام می شود.
کارخایی خاطر نشان کرد : متولی اصلی برای مقابله با جنگ‌ نرم‌ در کشور مشخص نیست و باید در مقابله با جنگ نرم ساماندهی و تمرکز در دستگاه های اجرایی متولی مقابله با جنگ نرم ایجاد شود تا با اقدام های منسجم و قوی به نتیجه مطلوب رسید.
کارخایی نقش نخبگان، سازمان های مردم نهاد و گروه های مختلف را در مقابله با تهدیدهای جنگ نرم دشمن تاثیر گذار برشمرد.
وی نگاه سیاسی را یک آفت برای امنیت و منافع ملی ذکر کرد و افزود: باید قرارگاهی مستحکم از تمامی طیف های اثرگذار جامعه بدون نگاه سیاسی در مقابل تهدیدهای جنگ نرم و روانی دشمن ایجاد کرد.
کارخایی اضافه کرد: خدشه دار کردن اعتماد عمومی، ایجاد رعب و ترس در بین مردم، سست شدن باورهای دینی و مذهبی، ترویج مصرف گرایی و تجمل گرایی از آثار جنگ نرم است.
وی اظهار داشت: استفاده از ظرفیت نخبگان در شناسایی دقیق اهداف دشمنان و ارائه راهکارهای علمی، تخصصی و به روز برای مقابله به مثل با جنگ روانی استکبار جهانی و ایادی آن یکی از اقدام های مفید و موثر در این زمینه است.
کارخایی، تحقق رسالت رسانه ها در ایجاد اعتماد عمومی و استحکام باورهای ملی - اسلامی و نیز امید آفرینی را از دیگر راهکارهای مقابله با تهاجم های جنگ نرم دشمن ذکر کرد.
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان یادآور شد: امروزه تولید اطلاعات توسط رسانه ها و فضای مجازی رو به گسترش است و با سرعت رو به جلو پیش می رود، بنابراین به منظور مقابله به هجمه تهدیدهای دشمن، اقدام های مربوط به پدافند غیرعامل در حوزه های مختلف به ویژه در رسانه های اجتماعی بیش از پیش مورد نیاز است.

** نخبگان هدف دشمن در جنگ نرم
رئیس پلیس فتا استان سمنان در این میزگرد گفت: امروز دشمنان در جنگ نرم با شیوه های نوین اعم از عملیات روانی، تهاجم فرهنگی و تبلیغاتی به منظور دستیابی به پیروزی سریع و هدفمند در تلاش هستند.
سرهنگ صادقی با اشاره به نکاتی در حوزه جنگ نرم، افزود: اهداف و ابعاد این جنگ 2 مقوله مهم و در خور توجه است.
وی بیان کرد: دشمنان در جنگ نرم علیه کشور، دو هدف مهم نخبگان و مردم و ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را به عنوان محورهای راهبردی تهاجم در نظر گرفتند.

** پیشگیری اجتماعی از دوران ابتدایی زندگی انجام شود
رئیس پلیس فتا استان با بیان این که حوزه پیشگیرانه کمتر مورد توجه قرار گرفته است، تصریح کرد: پیشگیری اجتماعی مهم ترین مقوله در مقابله با تهاجم های جنگ نرم دشمن است که باید از سنین ابتدایی زندگی به آن توجه داشت.
صادقی به نقش والدین در پیشگیری اجتماعی اشاره و تصریح کرد: نقش پدر و مادر به عنوان اثرگذارترین اشخاص بر روی کودکان جامعه در این امر محسوس است.
به گفته رئیس پلیس فتا استان، در زمان کنونی جامعه آن چنان که باید طالب دریافت آموزش در زمینه فضای مجازی و سایبری نیست.
صادقی به ضرورت همکاری دستگاه های متولی حوزه سایبر اشاره کرد و اظهار داشت: 24 سازمان در کشور وظیفه آموزش و پیشگیری از جرم را در فضای مجازی دارند که هم افزایی سازنده برای پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی در این بحث ضروری است.
وی تاکید کرد: اگر خانواده ها به آموزش نحوه به کارگیری فضای مجازی اعتقادی نداشته باشند، اقدام های سازمان های متولی اثربخش نخواهد بود.

** تقویت باورهای عمومی الزامی است
صادقی با بیان این که جنگ نرم تصرف اذهان و نگرش جامعه را مدنظر دارد، گفت: به همین واسطه مشخص است رسیدن به چنین هدفی در اولویت اول رسانه ها قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در دنیای کنونی رسانه محدود به رادیو و تلویزیون نیست بلکه هر فرد به عنوان یک رسانه در جامعه است.
به گفته وی، پوشش و مدهایی که در بین افراد جامعه به ویژه جوانان استفاده می شود، از جنس ابزارهای رسانه و تبلیغاتی هستند.
رئیس پلیس فتا استان سمنان با بیان این که گاهی اوقات پوشش در رسانه های کشور ترویج فرهنگ بیگانه است، گفت: رسانه های کشور به بعد فرهنگی برنامه ها و رسالت اصلی آن که آموزش لازم به جامعه است، توجه نمی کنند.
وی به ضروت تقویت باورهای عمومی جامعه اشاره کرد و یادآور شد: دستگاه های متولی باید در تولیدها به محتوا توجه ویژه داشته باشند و اسلام واقعی را در کشور نهادینه کنند.

** بصیرت افزایی جاده دوطرفه است
صادقی با بیان این که در جنگ نرم بصیرت مهم ترین سلاح به شمار می آید افزود: بصیرت افزایی یک جاده دو طرفه بین اثر گذاران کشور و مردم است.
به گفته وی، فضای مجازی در جنگ نرم، از طریق تولید و توزیع آموزه های خاص و جذاب، ارزش ها را مورد هدف قرار می دهد.
صادقی ادامه داد: شناخت مخاطب و روحیه های آنان مهم ترین اصل در بصیرت افزایی است و بر اساس آن، باید اقدام های موثر انجام شود.
وی تصریح کرد: نخبگان و گروه های اثر گذار باید در عرصه های تولید محتوای ایرانی - اسلامی فعال باشند و تولیدهای کشور را به جهانیان ارائه دهند.
رئیس پلیس فتا استان سمنان با اشاره به این که در زمان کنونی جامعه تنها مصرف کننده خوراک تولید شده کشورهای بیگانه است، افزود: اشخاص در حوزه بصیرت افزایی باید علم و تخصص کافی و لازم را برای تولید محصولات فرهنگی و اجتماعی حوزه سایبری داشته باشند.
وی به نقش خطیر پدافند غیرعامل در مبارزه با تهاجم فرهنگی اشاره و خاطر نشان کرد: یکی از راهکارهای اثر گذار در مقابله با هجمه های فرهنگی دشمنان رعایت اصول پدافند غیرعامل است.
رئیس پلیس فتای استان سمنان یادآور شد: افراد به خصوص خانواده ها از آموزش های سایت پلیس فتا به منظور آشنایی با انواع آسیب ها و ارتقای سواد رسانه ای استفاده کنند.

** اثرگذاری تدریجی اما عمقی جنگ نرم
دبیر کارگروه ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سمنان نیز در این میزگرد گفت: یکی از ویژگی های جنگ نرم در فضای سایبری اثر گذاری تدریجی و غیر ملموس آن است.
دست فان به تاثیر عمیق جنگ نرم در تغییر باورها اشاره کرد و افزود: تغییر اعتقادها و فرهنگ جامعه در فضای سایبری که در ظاهر کار خسارت های وارده به کشور قابل رویت نیست، درباره چندین ساله به صورت بنیادین مشهود است.
وی ادامه داد: آموزش و آگاهی بخشی مهم ترین موارد در حوزه سایبر هستند که باید به جامعه ارائه شود و بسیاری از اتفاق های ناخوشایندی که در فضای سایبر به وقوع می پیوندد، به علت ناآگاهی است.
دبیر کارگروه ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اظهارداشت: افزایش آگاهی عمومی مقدمه ای برای مقابله با تهاجم های حوزه سایبری است.
وی یادآور شد: ارتقای آگاهی مدیران سازمان ها امری اجتناب ناپذیر برای جلوگیری از سوء استفاده دشمن از دستگاه های کشور است.
دست فان به عملکرد جزیره ای بخش نرم افزاری دستگاه های متولی در حوزه سایبر کشور اشاره کرد و ادامه داد: نبود هماهنگی و تعامل سازنده در بین دستگاه ها از اثر بخشی اقدام ها در حوزه پیشگیری و آگاهی بخشی در جامعه می کاهد.
دبیر کارگروه ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گفت: از منظر سخت افزاری و فنی بین دستگاه ها هماهنگی مطلوبی وجود دارد.
وی تصریح کرد: در حالت سخت افزاری زیرساخت ها برای جنگ نرم در حوزه سایبر مطلوب است اما باید مصون سازی زیرساخت های افزایش یابد.
وی تاکید کرد: کمبود اعتبارها و منابع مالی در حوزه سایبری مشهود است و گاهی موجب اخلال در عملکردها و ارتباط سازنده بین دستگاهی می شود.

** نقش اعتماد عمومی در تحقق بصیرت افزایی
دست فان با اشاره به جایگاه رسانه ها در راستای تحقق اهداف جنگ نرم، بیان کرد: محتوای مفید و سرعت در اطلاع رسانی دو مقوله مغفول مانده در رسانه های کشور است.
وی با بیان این که منبع اطلاع رسانی مشخص و موثق در جلب اعتماد عمومی موثر است، گفت: نبود شفافیت در زمینه اطلاع رسانی منجر به سوق دهی و تمایل مردم به سمت رسانه های بیگانه می شود.
به گفته دست فان، اعتماد عمومی مهم ترین مساله در بصیرت افزایی جامعه است.
وی اظهارداشت: نخبگان و موثران یکی از ابزارهای تاثیرگذار در تبیین و بصیرت افزایی در مقابله با جنگ نرم را دارند.
دبیر کارگروه ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سمنان افزود: به منظور اثربخشی بیشتر نقش نخبگان در مبارزه با جنگ نرم در جامعه در درجه اول باید آن ها مسائل و مباحث مرتبط با این امر را رعایت کنند و جامعه به چشم خود این مساله را درک کند و ببیند.
9891/6103/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.