به گزارش ایرنا، روستاها به عنوان مولد انواع محصولات کاربردی کشور اکنون با مسایلی مانند خشکسالی، مشکلات اشتغال، کوچ جمعیت، از رونق افتادن صنایع مستقر، کاهش توان تولید کشاورزی و بی انگیزگی در بخش تولید مواجهند.
با نگاهی کارشناسانه می توان دریافت که ریشه بیشتر مشکلات و مسایل عقب ماندگی همچون فقر گسترده، نابرابری فزاینده، بیکاری و حاشیه نشینی در شهرها، ناشی از بی توجهی به روستاها و عشایر کشور است، از این رو شناخت دقیق مسایل مربوط به روستا و عشایر یکی از اولویت های اساسی به شمار می رود که باید مورد توجه قرار گیرد.
روستاییان در پویایی اقتصاد کشور جایگاه مهمی دارند و به رشد اقتصادی، کنترل نرخ تورم، افزایش نرخ اشتغال کمک فراوانی می کنند و آنان بستر مناسبی برای تولیدات کشاورزی، دامی، صنعتی و خدماتی فراهم می آورند.
براساس آمار موجود در سال 1357 و در اوایل انقلاب اسلامی جمعیت روستایی کشور 70 درصد بود و این رقم در سال 1395 به 27 درصد رسیده است.
در زمان حاضر 70 درصد جمعیت ایران در شهرها زندگی می کنند و با ورود جوانان مستعد و خلاق روستاها به مناطق شهری ، آمار جمعیت سالمندان در روستاها رو به افزایش است.
سمنان از جمله استان های کشور است که با سیر روز افزون مهاجرت روستانشینان به شهرها مواجه است و با مشکلات و پیامدهای ناشی از آن، دست و پنجه نرم می کند.
بر اساس آمار رسمی موجود، در سال 1385 جمعیت روستاهای سمنان 149هزار نفر بود و در سال 1390 جمعیت در این مناطق به 139 هزار نفر رسید و در سال 1395جمعیت در روستاهای استان 141 هزار نفر اعلام شده است.
دولت تدبیر و امید در استان سمنان تاکنون 920 میلیارد ریال برای ارایه تسهیلات به بخش روستا و عشایر سمنان تخصیص داده است که با پرداخت کامل این اعتبار می توان گام های اساسی برای توسعه آبادانی در این مناطق برداشت.
به باور کارشناسان، ارائه تسهیلات برای راه اندازی واحدهای تولیدی زودبازده، تکمیل زیرساخت ها اجتماعی و اقتصادی برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر در استان سمنان در اولویت قرار گیرد.

** زمان بازپرداخت تسهیلات افزایش یابد
مدیرعامل یک واحد تولیدی در شهرستان میامی در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: ارائه تسهیلات اشتغال روستایی در توسعه کسب وکار در مناطق روستایی میامی تاثیر بسیار قابل توجهی داشته است.
رضا مقصودی افزود: بانک ها از دریافت مدارکی که در توان صاحبان واحدهای تولیدی نیست، اجتناب کنند و مسئولان نهادهای اجرایی برای افزایش زمان بازپرداخت این تسهیلات بیشتر تلاش کنند.
وی خاطرنشان کرد: با ارائه تسهیلات روستایی برای 30 نفر به صورت مستقیم در شهرستان میامی اشتغال زایی شد و از تلاش های دولت تدبیر وامید برای اتخاذ راهبرد حمایت از روستاییان تشکر می کنیم.

**حمایت فراگیر دولت از طرح های اشتغال روستایی
مدیر یک واحد تولیدی در بخش کشاورزی در سمنان هم گفت: حمایت دولت از طرح های اشتغالزایی در بخش روستایی و حمایت از کارآفرینان فراگیر و راهبردی است.
منوچهر ذوالفقاری ادامه داد: برای راه اندازی یک واحد تولیدی در بخش کشاورزی 600 میلیون ریال آورده سرمایه گذاری کردم که بانک عامل با راهبردهای دولت تدبیر وامید بیش از 2 میلیارد و 400 میلیون ریال تسهیلات در اختیار بنده گذاشتند.
وی خاطرنشان کرد: همکاری بانکها در ارائه تسهیلات به بخش عشایری و روستایی استان سمنان فراتر از انتظار است و در طرحی که قرار بود در 6 ماه به بهره برداری برسد در کمتر از سه ماه به بهره برداری رسید.
ذوالفقاری ادامه داد: رفع مشکلات زیرساختی در تکمیل طرح های اقتصادی باید در کنار ارائه تسهیلات در دستور کار قرار گیرد و با این راهبرد می توان به افزایش اشتغال و رونق کسب وکار در این منطقه کمک کرد.

** دستاورد دولت در ارائه تسهیلات روستایی ماندگار است
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سمنان به ایرنا افزود: مشکلاتی در مدت زمان پرداخت تسهیلات روستایی در سمنان وجود داشت که با اتخاذ تدابیر راهبردی این مشکل در کمترین زمان ممکن برطرف می شود.
حشمت الله عسگری افزود: اکنون بیش از سهمیه مصوب، طرح اقتصادی برای ارائه تسهیلات جذب شده است که امیدواریم در با ساز و کاری هماهنگ در پرداخت تسهیلات بانک های عامل تلاش کنند.
وی خاطرنشان کرد: با رفع مشکلات اقتصادی می توان گام های عملیاتی برای جلوگیری از مهاجرت از مناطق روستایی برداشت و در کنار ارائه تسهیلات باید به بازار فروش محصولات توجه داشت.
عسگری ادامه داد: بانک های عامل در پرداخت 50 درصد باقمانده تسهیلات روستایی برای نیمه دوم سال 97 اقدام کنند.

** 111 طرح اشتغال روستایی تسهیلات می گیرند
مدیر دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان به ایرنا گفت: 111 طرح روستایی با اعتبار 840 میلیارد ریال در استان سمنان در سال جاری به بهره برداری می رسد.
راضیه شهاب ادامه داد: در سال گذشته بیش از 500 میلیارد ریال برای توسعه اقتصادی در بخش روستایی سمنان هزینه شد که شاهد توسعه اقتصادی در این مناطق از استان بودیم.
وی خاطرنشان کرد: در کنار توجه به زیرساخت های زندگی در مناطق روستایی باید به زیرساخت های اقتصادی هم توجه کرد و با این راهبرد می توان برای کاهش بیکاری اقدام کرد.
شهاب گفت: باید برای افزایش توان اقتصادی در مناطق روستایی استان سمنان تلاش کرد و افزایش خدمات باید در کنار توسعه اقتصادی پیوند بخورد.

** توجه دولت تدبیر و امید به روستاها همه جانبه است
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: برنامه های دولت تدبیر و امید در توسعه و اشتغال روستایی کم نظیر و همه جانبه است.
سید ابوالفضل رضوی افزود: دولت تدبیر و امید با نگاه جامع به توسعه روستاها، لایحه دوفوریتی حمایت از روستاییان و عشایر را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد.
وی با اشاره به تهمت اشرافی گری برخی منتقدان به دولتمردان، تاکید کرد: بیان این مباحث با توجه به رویکرد توسعه ای رئیس جمهوری غیرمنصفانه است.
وی اضافه کرد: اعتبار برای ارائه تسهیلات به بخش روستایی و عشایری کشور بسیار قابل توجه است و محدودیت مالی در پرداختی ها وجود ندارد.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری اضافه کرد: به نظر می رسد بانک ها در ارائه تسهیلات به بخش عشایری و روستایی کشور کم لطفی می کنند و تاکنون هیچ یک از استان های کشور پرداخت کامل در 50 درصد اول این تسهیلات را محقق نکردند.
رضوی با اشاره به درنظر گرفتن برخی ملاحظه ها به سود روستاییان در ارایه تسهیلات، تصریح کرد: قانون سرمایه در گردش در ارائه تسهیلات به عشایر و روستاها حذف شده است و در شهرهای کمتر از 10 هزار نفر هم نباید این قانون اجرا شود.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: باید در کنار تسهیلات بانکی، تکریم روستاییان و عشایر در اولویت قرار گیرد.
وی اضافه کرد: در ارایه تسهیلات به بخش عشایری و روستایی در طرح های احداثی، قانون سه سال تنفس در بازپرداخت رعایت شود و تا سقف 150 میلیارد ریال می توان این تسهیلات را به کارآفرینان پرداخت کرد.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: براساس تفاهم با بانک ها، برای پرداخت تسهیلات تا سقف سه میلیارد ریال تنها سند رسمی روستایی، سه میلیارد ریال سفته و سند واحد تولید در بخش روستایی و عشایر نیاز است و بانک ها نباید از کارآفرینان مدارک دیگری طلب کنند.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: برای نیمه نخست سال 97 بیش از یکهزار و 320 میلیارد ریال تسهیلات به بخش عشایری و روستایی استان سمنان تخصیص یافت که باید بانک های عامل برای پرداخت آن هرچه سریع تر اقدام کنند.
رضوی ادامه داد: 50 درصد این اعتبار اکنون در اختیار بانک کشاورزی و 50 درصد دیگر در اختیار بانک های توسعه تعاون، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید است.

**روستا محور توسعه اقتصاد مقاومتی است
استاندار سمنان گفت: روستاها محور توسعه اقتصاد مقاومتی برای افزایش اشتغال و آبادانی در کشور است.
سید شهاب الدین چاوشی به ایرنا افزود: دولت خود را موظف به توسعه اقتصادی در مناطق روستایی و محروم کشور می داند و برای اجرای این راهبرد در سال های گذشته برنامه های مطلوبی انجام شد.
وی خاطرنشان کرد: به طور معمول مناطق روستایی دغدغه افزایش قیمت کالا که شهرنشینان با آن مواجه هستند را ندارند و باید با بهره برداری از این ظرفیت برای توسعه اقتصادی استان سمنان بهره برد.
چاوشی اضافه کرد: در بحث توسعه اقتصادی، راه اندازی فرودگاه های استان و همچنین ارائه تسهیلات در بخش های مختلف با تلاش مسئولان در دستور کار است که در کوتاه مدت اثر این اقدام ها مشخص می شود.
استاندار سمنان ادامه داد: برای افزایش اشتغال و توسعه کسب و کار در استان، هم فکری و همدلی بسیار مطلوبی در بین مسئولان وجود دارد و دولت تدبیر و امید برای رفع گرفتاری های مردم در تلاش است.

** توجه به توسعه مناطق روستایی افزایش یابد
رئیس مجمع نمایندگان استان سمنان در مجلس شورای اسلامی گفت: مسئولان موانع توسعه در بخش های مختلف اقتصادی را با تدبیر و دوری از افراط گرایی رفع کنند.
احمد همتی به ایرنا افزود: ایجاد توسعه متوازن و عدالت اجتماعی باید برای افزایش اشتغال و توسعه کسب و کار در بخش های روستایی و شهری فراگیر شود.
وی خاطرنشان کرد: برقراری عدالت و توسعه متوازن در بین اقشار جامعه در قوانین عادی و قانون اساسی کشور وضع شده است و باید تمامی مسئولان برای اجرای این قوانین مهم تلاش کنند.
همتی گفت: باید از راهبردهایی که مانع توسعه اقتصادی در کشور می شود جلوگیری کرد و در این مقوله باید بپذیریم که پیشگیری بهتر از درمان است.
رئیس مجمع نمایندگان استان سمنان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: هرچه قدر برای توسعه اقتصادی و بهبود فضای کسب وکار در مناطق روستایی تلاش کنیم، بازهم کم است و توسعه این مناطق در میان مدت به کاهش مهاجرت در روستاها و حاشیه نشینی در شهرها می انجامد.
7339/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.