محمود زحمتکش روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا همزمان با روز جهانی عصای سفید، افزود: افراد کم بینا و نابینا یکی از مشکلات اصلی خود را مناسب سازی نشدن فضای شهری دامغان برای رفت و آمد می دانند.
رئیس اداره بهزیستی شهرستان دامغان اضافه کرد: در سال های جاری، به همت شهرداری دامغان در خصوص مناسب سازی فضای شهری برای معلولان، اقدام های خوبی انجام شده است.
وی افزود: تا کنون جلسات متعدد با حضور کارشناسان، به منظور رعایت استاندارهای شهری و مناسب سازی فضا برای تردد معلولان برگزار شده است که به طور مقطعی مشکلات مشخص شده در حال رفع می باشد.
زحمتکش، به مشکلات این بخش اشاره کرد و گفت: در حال حاضر گران بودن وسایل کمک توانبخشی و کمبود شغل متناسب با تحصیلات از دیگر مشکلات افراد نابینا و کم بینا است.
رئیس اداره بهزیستی شهرستان دامغان تصریح کرد: افراد نابینا و کم بینا با وجود مشکلات بینایی، دارای توان جسمی و روحی بالا و سرشار از استعداد هستند که در حال حاضر حدود 60 درصد این افراد تحصیلات دانشگاهی و تکمیلی دارند.
وی اضافه کرد: شهرستان دامغان دارای 200 نابینا و کم بینا است که در سال گذشته حدود 70 نفر از آنها از خدمات توانبخشی استفاده کردند.
زحمتکش، به خدمات توابخشی بهزیستی دامغان برای این افراد اشاره کرد و گفت: دریافت وسایل کمک توانبخشی، درمانی، مسکن، ایاب و ذهاب، درمان، بیمه، وام اشتغال و مشاوره از جمله خدمات بهزیستی بود.
وی افزود: در سال گذشته، پنج نفر از این افراد از تسهیلات اشتغال به ارزش یک میلیارد ریال با بازپرداخت پنج ساله و سود چهار درصد بهره مند شدند.
زحمتکش تصریح کرد: به افراد نابینا و کم بینایی که دارای مدرک معتبر از سازمان یا نهاد مربوطه و یا دارای مدرک فنی و حرفه ای باشند، تسهیلات ایجاد اشتغال ارائه می شود.
رئیس اداره بهزیستی شهرستان دامغان تصریح کرد: در سال جاری به تعدادی از این افراد ساعت مخصوص، نرم افزارهای کاربردی و کتاب های صوتی ارائه شد.
پانزدهم اکتبر به عنوان روز جهانی نابینایان یا عصای سفید نام گذاری شده است.
بر اساس سرشماری سال 95 شهرستان دامغان 94 هزار و 190 نفر در 30 هزار و 296 خانوار جمعیت دارد.
در استان سمنان بیش از 65 هزار مددجو در حوزه های مختلف از خدمات بهزیستی بهره مندند و 370 مرکز تحت نظارت این اداره کل قرار دارد.
9856/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.