محمد طالبی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:‍ جلد اول این مجموعه حاوی 400 مجلس نو سروده است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دامغان اضافه کرد: این مجموعه تعزیه حاصل 40 سال پویش و کوشش استاد نادی دامغانی است که به کوشش مسلم نادعلی زاده ویرایش و تدوین شده است.
وی افزود: سرایش، تدوین و عرضه این گنجینه با چاپ جلد اول و انتشار این مجموعه ١٠ جلدی، نقطه عطفی در خلق و نگارش مجالس جدید تعزیه در ١٠٠ سال اخیر است.
طالبی اظهار داشت: جلدهای بعدی این کتاب به تدریج تهیه و پس از چاپ در دسترس تعزیه ‌خوانان، پژوهشگران و دوستداران ادبیات مذهبی قرار ‌می گیرد.
وی تصریح کرد: جلد اول این مجموعه شامل ٤٠ مجلس جدید تعزیه است که در ٥٨٤ صفحه توسط دفتر آفرینش و نشر کتاب سمنگان منتشر شده و آیین رونمایی آن به زودی در سمنان برگزار می شود.
طالبی تعزیه را مطرح‌ ترین و رایج ‌ترین نمایش مذهبی ایرانی دانست و گفت: تعزیه پیشینه تاریخی بالایی داشته و از حدود ٣٠٠ سال پیش به مناسبت‌های مختلف به خصوص در ایام محرم، در میدان گاه‌‍ ‌ها و تکیه های شهرها و روستاها اجرا شده است.
وی در بیان ویژگی های استاد نادعلی زاده گفت: استاد نادی دامغانی در سوگواره تعزیه سال ٨٩ نقش هماهنگ کننده و نظارت بر متون تعزیه را عهده دار بود و افتخار دارد مدت ٦٥ سال در اجرای تعزیه فعالیت دارد و به عنوان تعزیه گردان، معین البکاء و تعزیه خوان همچنان به خدمتگزاری ادامه می دهد.
وی افزود: استاد نادعلیزاده تعداد ١٥٠ مجلس تعزیه جدید ساخته است که این رقم در عالم تعزیه کم نظیر و شاید بی سابقه بوده است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دامغان تصریح کرد: بنیاد علمی، فرهنگی تعزیه و همایش های آیینی به مناسبت آیین نکوداشت استاد غلامعلی نادعلی زاده متخلص به نادی دامغانی در سال ٩٢ به وی لقب ملک الشعرای تعزیه ایران را اهدا کرده است.
استاد غلامعلی نادعلی زاده متولد ١٣٢٠ در خانواده ای متوسط و متدین در روستای بق دامغان دیده به جهان گشود.
وی از پنج سالگی تحت آموزش پدرش مرحوم ملا رمضان که از تعزیه خوانان بنام دامغان بود وارد عرصه تعزیه شد و استاد و معلم دیگرش مرحوم حاج عباسعلی نظم آرا تعزیه خوان معروف دامغانی بود.
فعالیت های نامبرده در زمینه تعزیه به ویژه در سال های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گسترده تر شد و علاوه بر بخش مردمی به دعوت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار محراب تهران، تالار فخرالدین اسعد گرگانی (گرگان)، جبهه های نور، سوگواره کشوری سال ٧٠ اصفهان، سوگواره استان های کویری (سمنان) و اولین میعاد تعزیه خوانان استان سمنان و مناطق دیگر به اجرای تعزیه پرداخته است.
9856/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.