به گزارش ایرنا، کاشان به سبب داشتن بنیه علمی توانمند و وجود فرهیختگان فرهنگی و ادبی، امسال نیز در ترویج کتابخوانی از خود درخشش نشان داد و این شهرستان به عنوان یکی از چهار شهر خلاق کشور در ترویج فرهنگ کتاب خوانی در آئین انتخاب سومین پایتخت کتاب ایران معرفی شد.
آئین اختتامیه انتخاب سومین پایتخت کتاب ایران و انتخاب روستاها و عشایر دوستدار کتاب دوم اسفند جاری با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران برجسته فرهنگی، ناشران ممتاز و فعالان حوزه کتاب کشور در تالار وحدت تهران برگزار شد.
در این آئین هیات داوران سومین دوره طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران، پس از بررسی پرونده 102 شهر که داوران مرحله مقدماتی به داوران نهایی معرفی کرده بودند، شهر بوشهر را به‌ علت برنامه‌های نوآورانه، مشارکت ‌جویانه و منسجم و استفاده از ظرفیت‌های صنعتی، فرهنگی و هنری در تدوین برنامه‌های ویژه پایتخت کتاب و حمایت از طرح‌های ترویج کتابخوانی، به‌عنوان سومین پایتخت کتاب ایران معرفی کردند.
شهر‌های اصفهان، اِوَز، برازجان، تبریز، تفت، دزفول، دَمَق، زرند، کاشان، رفسنجان، کنگان، شبانکاره، شهرری‌، شهرضا‌، شهرکرد، شیراز‌، لاهیجان‌، ورامین و یزد دیگر شهرهای راه ‌یافته به مرحله نهایی بودند.
اهواز و نیشابور در دوره های گذشته به ترتیب پایتخت کتاب معرفی شده بودند.
در این آئین هم چنین کاشان به عنوان شهر خلاق در ترویج کتابخوانی معرفی شد.

** ایجاد موج مطالعه کتاب نباید شعاری باشد
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشان گفت: طرح «انتخاب پایتخت کتاب ایران» برای سومین سال متوالی در کشور اجرا شد و کاشان در این سه سال همواره جزو نامزدهای پایتخت کتاب کشور بوده است.
مصطفی جوادی مقدم افزود: با توجه به اینکه رقابت ها برای دریافت نامزدی پایتخت کتاب در کشور بیشتر شده بود، کاشان نیز امسال فعالیت هایش را با همکاری دستگاه های مختلف اجرایی شهرستان گسترش داد.
وی یکی از بهترین راهکارها برای ترویج کتابخوانی را ایجاد و راه اندازی موج مطالعه در جامعه بیان کرد و گفت: این موج باید با پرهیز از شعاری بودن عملیاتی باشد و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان با همکاری دستگاه های مختلف اجرایی شهرستان این مهم را تحقق بخشید.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان تصریح کرد: جهت تحقق ایجاد موج مطالعه برای تمام امور و برنامه های فرهنگی، گردشگری و علمی پیوست کتاب تعریف و اضافه کردیم که صبحگاه کتاب در واحدهای آموزشی و تور کتاب نمونه هایی از آنهاست که این کارها از دید کارشناسان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دور نماند.
وی اظهار کرد: امسال با جلب مشارکت نهادها و دستگاه های دولتی کوشیدیم در قالب 130 طرح و برنامه، فعالیت ترویج کتابخوانی را از اجرای صبحگاه کتاب مدرسه، مسجد و اداره ها تا مهد کودک ها در شهرستان توسعه و گسترش دهیم.

** 6 روستای کاشان در طرح دوستدار کتاب مشارکت داشتند
جوادی مقدم هم چنین با بیان این که سال گذشته 6 روستای کاشان در طرح روستاهای دوستدار کتاب مشارکت داشتند، یادآور شد: امسال 20 روستا در این طرح شرکت کردند.
وی با اشاره به روستای علوی کاشان که در بین یک هزار روستای شرکت کننده در جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» به عنوان یکی از 10 روستای برتر کشور انتخاب شد، گفت: این روستا توانست با ارائه برنامه های متنوع فرهنگی، کتابخوانی و همچنین طرح های جدید برای ایجاد انگیزه بین جوانان و نوجوانان جهت مطالعه موفق به کسب این رتبه شود.
وی همچنین سرانه مطالعه کشور را نزدیک به پنج دقیقه برشمرد و اظهار کرد: سرانه مطالعه این شهرستان نیزبه طور تقریبی نزدیک به سرانه کشوری است که این رقم شایسته مردم با فرهنگ کاشان نیست.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان با تاکید بر اینکه افزایش ساعتهای مطالعه، آسیب های اجتماعی در جامعه را کاهش می دهد، تصریح کرد: سرانه مطالعه درکشورهای پیشرفته چهار ساعت است و تاکنون پژوهشی در مورد سرانه مطالعه در شهرستان کاشان انجام نشده است.

** کتابفروشی های تخصصی امتیازی ویژه برای کاشان
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان برگزاری صبحگاه کتاب با حضور مسئولان محلی در مدرسه ها، اهدای کتاب به واحد های آموزشی، طرح تعویض کتاب در مصلای نماز جمعه، کتابخوانی گروهی، رفتن به کتاب فروشی ها، تبادل کتاب و برگزاری نشست های منظم کتابخوانی را از جمله برنامه ها برای ترویج فرهنگ مطالعه کتاب و کتابخوانی در کاشان برشمرد.
وی با بیان اینکه در مدت یک هفته برگزاری نمایشگاه سراسری کتاب در کاشان حدود 30 هزار نفر از این نمایشگاه دیدن کردن گفت: یکی از علت های کم رنگ شدن فروش در نمایشگاه ها وجود کتابفروشی های تخصصی در کاشان است که آن ها را امتیازی مثبت برای شهرستان فرهنگی خود می دانیم.
دومین نمایشگاه سراسری کتاب کاشان سیزدهم تا هجدهم بهمن امسال در مصلی بقیه الله الاعظم (عج) کاشان برگزار شد.

** برگزاری 100 نشست کتابخوان در سطح کتابخانه ها و مدرسه های کاشان
رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان کاشان نیز ارائه طرح های متنوع و نوین، مشارکت عمومی در انجام طرح ها، همکاری بین دستگاه های اجرایی و بهره گیری از ظرفیت های دولتی و خصوصی را از جمله علت های انتخاب کاشان به عنوان شهر خلاق در زمینه کتاب و کتابخوانی بیان کرد.
احسان محمدی در خصوص اقدام های انجام شده برای توسعه و رشد کتابخوانی توسط این اداره گفت: در سال جاری که در نهاد کتابخانه های عمومی به عنوان «سال خواندن» نامگذاری شد، طرح ها و اقدام های متنوعی برای رشد کتابخوانی در شهرستان صورت گرفت.
وی برگزاری بیش از 100 نشست کتابخوان در کتابخانه های عمومی و مدرسه ها، برگزاری انواع کلاس های آموزشی در سطح شهرستان، برگزاری افزون بر یکصد مسابقه کتابخوانی، نقاشی، نقد کتاب و دیگر مسابقه های فرهنگی و برپایی نمایشگاه های کتاب مناسبتی در تمام کتابخانه های عمومی در روزهای مختلف سال را از جمله این برنامه ها برشمرد.
وی افزود: عضویت رایگان در کتابخانه های عمومی و حذف جرائم دیرکرد اعضا که در سال جاری هر ماه حداقل یک روز به انجام این طرح اختصاص داده شد و طرح های بسیار دیگر که بصورت کتابخانه ای و شهرستانی به مرحله اجرا درآمده است از دیگر برنامه های اجرا شده برای ترویج فرهنگ مطالعه کتاب وکتابخوانی است که ثمره آن انتخاب کتابخانه عمومی روستای علوی به عنوان تنها نماینده شهرستان در سومین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب بود.
رئیس اداره کتابخانه های عمومی کاشان یادآور شد: این شهرستان هم اکنون 15 باب کتابخانه نهادی و 7 باب کتابخانه مشارکتی دارد که در مجموع بیش از 15 هزار نفر به عنوان عضو از خدمات این کتابخانه ها بهره مند می شوند.
وی همچنین در خصوص آمار نسبت جمعیت به تعداد کتابخانه ها نیز گفت: هم اکنون با توجه به جمعیت تقریبی شهرستان که حدود 400 هزار نفر است و با در نظر گرفتن 22 کتابخانه نهادی و مشارکتی فعال در شهرستان، بطور تقریبی به ازای هر 18 هزار نفر یک باب کتابخانه در شهرستان کاشان وجود دارد که متاسفانه بسیاری از مناطق فاقد کتابخانه هستند.

** روستای علوی کاشان روستای دوستدار کتاب در کشور
مسئول کتابخانه عمومی روستای علوی کاشان نیز گفت: با تعامل، همکاری و همدلی دهیاری، اعضای شورای اسلامی و اهالی این روستا نسبت به معرفی ایده ها و طرح های نوآورانه کتابخانه و همچنین معرفی مفاخر فرهنگی و علمی و دینی روستا اقدام کردیم.
فاطمه السادات هاشمی افزود: چهار طرح نو و خلاقانه که قابل تعمیم در دیگر روستاها نیز هست شامل «زنگ کتابخوانی در مدرسه ها» ، «ایجاد کارگاه آموزش عادت به مطالعه» ، «کتابخانه ؛ خانه سوم» و اجرای طرح «همراه با مادران و پدران قصه گو» برای پیوند بین نسل های گذشته و جدید به دبیرخانه مرکزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه کردیم.
وی خاطر نشان کرد: این روستا در بین یک هزار روستای شرکت کننده در جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» به عنوان یکی از 10 روستای برتر کشور انتخاب شد.
مسئول کتابخانه عمومی روستای علوی کاشان شمار کتاب های کتابخانه این روستا را حدود 14 هزار جلد بیان کرد و گفت: جمعیت این روستای که به دارالسیاده مشهور بوده و در 40 کیلومتری کاشان قرار دارد 700 نفر است که حدود نیمی از آن ها عضو کتابخانه هستند.
وجود 25 انتشاراتی و 28 چاپخانه در شهرستان کاشان که از این تعداد 20 چاپخانه افست و لیتوگرافی و بقیه دیجیتالی هستند وضعیت خوبی را برای نشر در این شهرستان بوجود آورده است.
افزون بر این انتشارات و چاپخانه ها، وجود 12 دانشگاه و مرکز آموزش عالی و چندین حوزه و مدرسه علمیه در کاشان ظرفیت های مناسب و خوبی برای توسعه، رشد و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در کاشان است.
کاشان شهری است که در راستای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی بیش از یک هزار باشگاه کتابخوانی کودک و نوجوان در واحدهای آموزشی این شهرستان دارد تا نسل آینده کشور با فرهنگ مطالعه بیشتر آشنا شوند.
انتخاب کاشان به عنوان شهر خلاق در ترویج کتابخوانی مهر تاییدی است بر همکاری گروهی و مشارکتی دستگاه های مختلف این شهرستان برای فرهنگ سازی و ترویج مطالعه کتاب و این شهر باید به عنوان الگویی برای شهرهای دیگر کشور مطرح شود.
7408/7472 * خبرنگار: یوسف صائب * انتشار: محمد جهانگیریان

* آگاهی از آخرین اخبار شهرستان های شمال استان اصفهان در کانال تلگرام ایرنا کاشان:
* لینک های جستجو کانال: irnakashan / https://telegram.me/irnakashan@
*ایمیل: kashan@irna.ir
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.