به گزارش ایرنا، روزانه ده ها کامیون از مرکز استان مازندران، زباله های خانگی را در جوار روستاهای مرزی مانند فولاد محله و اگره از توابع شهرستان مهدیشهر و شمال استان سمنان انباشت می کنند که به گفته کارشناسان، اگر برای رفع این چالش اقدام موثری صورت نگیرد، آسیب های جبران ناپذیری به سلامت جسمی و همچنین طبیعت بکر این منطقه در در آینده نزدیک وارد می شود.
در سال های اخیر همواره به چالش افزایش روزافزون تولید زباله و انباشت نامناسب آن در مجاورت روستاهای شمالی استان سمنان پرداخته شد اما به دلیل اجرا نشدن طرحی عملی، جان هزاران نفر از مردم این منطقه به دلیل بوی نامطبوع و شیرابه زباله در معرض انواع بیماری های پوستی و واگیردار قرار دارد.
کارشناسان می گویند، به دلیل اینکه شغل بیشتر ساکنان این مناطق کشاورزی و دامداری است، شیرابه های حاصل از انباشت زباله در میان مدت به سفره های آب های زیرزمینی نفوذ کرده و باعث آلوده شدن محصولات کشاورزی و شیوع بیماری های واگیردار بین دام و انسان می شود.
همچنین، شیرابه های انباشت زباله در جوار روستاهای فولادمحله تهدیدی برای جاذبه های گردشگری این منطقه از استان سمنان است و روز به روز بر تعداد بازدیدکنندگان از چشمه باداب سورت به عنوان یکی از چشمه آب ‌شور جهان که در شمال استان سمنان واقع شده، کم می شود.
مسوولان امر معتقدند، اگر برای دفن مناسب پسماند در این منطقه اقدامی نشود در آینده ای نزدیک آب آشامیدنی در روستاهای فولادمحله، اگره و سرخ گریه از توابع شهرستان مهدیشهر آلوده می شود و تهدیدی برجان و سلامت این مردم خواهد بود.
بوی بسیار بد زباله در روستاهای بالادستی باعث گلایه مردم این مناطق شده است و پیگیری های متعددی برای رفع این چالش در چند سال گذشته انجام شده تاکنون به جایی نرسیده است.
به نظر می رسد راه اندازی واحدهای تولیدی زباله سوز، تصفیه شیرابه و تفکیک از در خانه، راهکاری مناسب برای جلوگیری از انباشتی غیراستاندارد زباله در مناطق شمالی استان سمنان باشد.

** انباشت زباله برای منطقه شمال سمنان تهدید است
نماینده مردم شهرستان های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی گفت: انباشت زباله در جوار روستاهای شمالی استان سمنان تهدیدی برای سلامت مردم این منطقه به شمار می رود.
احمد همتی افزود: باید با بررسی های کارشناسی و پیگیری های مستمر برای رفع این چالش اقدام شود و زیرا این انباشت نامناسب علاوه بر تهدید سلامت در سفره های آب زیرزمینی هم نفوذ می کند.
وی خاطرنشان کرد: باید از طبیعت به عنوان جاذبه های گردشگری برای رونق اقتصادی در استان سمنان بهره برد و انباشت زباله، زمینه ساز تخریب جاذبه های بکر استان سمنان می شود.
همتی اضافه کرد: گزارش هایی مبنی بر آلودگی آب های زیرزمینی در روستاهای همجوار دفن زباله در شمال استان سمنان گزارش نشده اما به عنوان یک تهدید می تواند در آینده باعث بسیاری از مشکلات شود.
این نماینده مجلس تصریح کرد: از زباله می توان به عنوان یک مزیت هم استفاده کرد و با استفاده از دانش روز برای تولید انرژی گام های اصولی برداشت.
عضو کمیسون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: با احداث کارگاه های بازیافت و از سوی دیگر ساماندهی دفن زباله علاوه بر جلوگیری از دغدغه های مردم این منطقه به رونق اقتصادی در این منطقه از استان سمنان هم کمک می شود.

** چالش دفن زباله در شمال استان سمنان فرامنطقه ای است
فرماندار مهدیشهر در گفت وگو با ایرنا افزود: چالش دفن زباله در شمال استان سمنان به عنوان یک چالش مهم زیست محیطی باید به کمک مسوولان کشور برطرف شود.
حسن ارگی خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته رایزنی های متعددی برای رفع این چالش با مسوولان استان مازندران انجام شد و به جمع بندی های مطلوبی هم برای رفع این بحران هم رسیده ایم.
وی خاطرنشان کرد: اگر برای رفع این چالش در بلند مدت اقدام موثری صورت نگیرد انباشت نامناسب زباله تهدیدی برای سلامت مردم و محصولات کشاورزی و دامی مردم این منطقه است.
وی تصریح کرد: در جلسه شورای حفاظت از آب استان سمنان، به نفوذ شیرابه انباشت زباله به آب های زیرزمینی هشدارهای لازم داده شد و پیگیری های هم از سوی شرکت آب منطقه ای برای ساماندهی پسماندها برنامه ریزی شده است.
وی گفت: به یقین مسوولان محلی و استانی نسبت به مشکلات مردم در نقاط مختلف سمنان بی تفاوت نخواهند بود و پیگیر رفع چالش های زیست محیطی در مناطق شمالی شهمیرزاد هستیم.
وی خاطرنشان کرد: معتقدم می شود تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد و با اجرای طرح های مطالعاتی از این زباله برای افزایش اشتغال و رونق کسب وکار در روستاها بهره برد.
ارگی گفت: راه اندازی واحدهای تفکیک زباله و همچنین توجه به زیرساخت ها برای مدیریت اصولی دفن زباله می تواند راهگشای رفع بسیاری از چالش های موجود باشد.
وی گفت: زباله های تجدید ناپذیرعلاوه بر بوی نامطبوع تاثیر مخربی بر محیط زیست می گذارند و نمی توان به هیچ عنوان به سلامت آحاد مردم بی توجه بود.
ارگی تصریح کرد: کیفیت منابع خاک و آب شمال استان سمنان به دلیل دفن نامناسب زباله رو به کاهش است و باید با نشست های تخصصی برای رفع این چالش اقدام کرد.

** انباشت زباله در شمال استان سمنان بازی با جان مردم است
کارشناس مسوول بهداشت شبکه بهداشت و درمان مهدیشهر گفت: شیوع بیماری های واگیر دار و چشم انداز زشت از مناطق طبیعی سمنان تنها برخی از مشکلات انباشت غیرکارشناسی زباله در شمال شهرستان مهدیشهر است.
محمدعالیشاه افزود: اکنون به دلیل دفن نامناسب زباله در شمال شهرستان مهدیشهر دستکم سه هزار نفر از مردم این مناطق در معرض بیماری های واگیردار مانند انگل های روده ای، اسهال خونی، کزار و حصبه قرار دارند.
وی خاطرنشان کرد: آلودگی آب با فلزات سنگین باعث انتشار باکتری و ویروس ها می شود و در آینده نزدیک شاهد آلوده شدن هوا، آب و خاک این منطقه به دلیل دفع نامناسب زباله ها خواهیم بود.
عالیشاه ادامه داد: مسوولان مربوط باید طرح تفکیک زباله را به معنی واقعی فرهنگ سازی کنند و اگر برای رفع مشکلات زیست محیطی در شمال استان سمنان اقدام موثری صورت نگیرد در آینده ای نزدیک شاهد شیوع انواع بیماری عفونی و واگیردار در این منطقه خواهیم بود.

**مدیریت زباله فرصت است
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان در گفت وگو با ایرنا افزود: مدیریت پسماند و زباله نه تنها چالش نیست بلکه فرصتی برای افزایش اشتغال و رونق کسب وکار در استان سمنان است که از این ظرفیت تاکنون بهره ای نبرده ایم.
عباسعلی دامنگیر گفت: جمع آوری ، حمل و انباشت غیراصولی زباله از استان مازندران به نقاط مرزی و شمال استان سمنان براساس معیار های روز دفن زباله انجام نمی شود و تاکنون برنامه های متعددی به مسوولان بالادستی به منظور عبور از این بحران پیشنهاد شده است.
وی خاطرنشان کرد: بیش از 180 سال از عمر دفن اصولی زباله در نقاط مختلف جهان می گذرد اما در کشور ما با وجود اقدام گسترده برای اجرای طرح تفکیک زباله، بازهم این طرح ها به خوبی انجام نمی شود.
وی تصریح کرد: از زباله در جهان به عنوان طلای کثیف نام برده می شود و از زباله های منطقه شمال استان می توان به عنوان یک فرصت برای تولید انرژی های نو و سازگار با طبیعت بهره برد.
دامنگیر ادامه داد: انجام نشدن طرح تفکیک زباله از در منازل به معنی واقعی در کشور و تولید روزافزون زباله به عنوان یک چالش مهم، عرصه های طبیعی ایران را هدف گرفته است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان تصریح کرد: شیرابه های زباله در کاهش کیفیت آب های زیرزمینی موثر است و اگر برای رفع این بحران اقدامی نشود این زباله ها چهره زشتی به اراضی ملی استان می دهند.

**کامیون ها حمل زباله طبیعت را آلوده می کنند
یکی از اهالی روستای فولاد محله در گفت وگو با ایرنا افزود: روزانه دهها کامیون حمل زباله در جاده کیاسر به منطقه شمالی استان سمنان برای انباشت زباله در تردد هستند که به دلیل اجرا نکردن نکات بهداشتی، این افراد به وسعت آلودگی منطقه می افزایند.
سعید عباسی ادامه داد: بارها با راه اندازی پویش های متعدد خواستار جلوگیری انباشت غیراصولی زباله در این منطقه شدیم اما در ظاهر تلاش ها تاکنون بی نتیجه مانده است.
وی خاطرنشان کرد: تعدادی از کودکان روستاهای شمال استان سمنان از مشکلات پوستی به دلیل دفن نامناسب زباله رنج می برند و مسوولان امر باید با اتخاذ تدابیر راهبردی از شیوع بیماری های واگیردار در این منطقه جلوگیری کنند.
عباسی گفت: کامیون های حمل زباله در زمان تردد ده ها لیتر شیرابه را به جاده های اصلی و فرعی می ریزند که این امر باعث بوی بد و چهره زشت چند کیلومتری دفن زباله شده است.
به گزارش ایرنا، دفن نامناسب زباله در مناطق شمالی استان سمنان به عنوان بحران زیست محیطی قلمداد می شود که مسوولان امر باید با راه اندازی دستگاه تصفیه شیرابه از انتقال آن به سفره آب های زیرزمینی جلوگیری کنند.
کارشناسان معتقدند، شیرابه های تصفیه شده را می توان برای مصارف کشاورزی هم استفاده کرد و با استفاده از فناوری روزعلاوه بر جلوگیری از دفن غیربهداشتی می توان برای سلامت مردم این مناطق گام های موثری برداشت.
احداث دستگاه های زباله سوز و همچنین واحدهای تفکیک زباله می تواند گامی مهم و اساسی برای تولید انرژی و جلوگیری از تخریب محیط زیست و شیوع انواع بیماری به واسطه تفکیک نامناسب زباله باشد.
7339/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.