در گزارش روزنامه 'صائب تبریز' آمده است: پاکسازی طبیعت از آلودگی هایی که فعالیت های انسانی و زندگی شهری عامل آن شناخته می شود، اصلی مهم در زندگی اجتماعی در دوران معاصر محسوب می شود. پاکیزه نگهداشتن طبیعت و محیط پیراموانی در حقیقت کمک به ارتقای سطح کیفی زندگی عمومی و کاهش آسیب پذیری ساکنان شهرها از انواع بیماری های واگیردار نیز محسوب می شود.
پاک نگاهداشتن محیط اطراف و پیرامونی از هرگونه آلودگی و زباله در حقیقت حفظ امانت مهمی بنام طبیعت و محیط زیست محسوب می شود که متاسفانه انگاره غلط همه ما این است که طبیعت پیرامونی ارثیه ای است از گذشتگان برای نسل حاضر که حق داریم آن را تا حد نهایی و مرگ و نیستی مصرف نموده و از بین ببریم تا نسل آینده در زمینی سوخته و ویران
دست و پا زند!!
روز گذشته خبری در رسانه های جمعی وجود داشت مبنی بر اینکه طبیعت یکی از شهرهای آذربایجان (عجبشیر) توسط اعضای یک سازمان مردم نهاد کشوری پاکسازی گردید و در این کار جمعی گروه دیگری از علاقمندان به طبیعت به آنان پیوسته و در این کار خیر و مهم مشارکت کرده اند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست عجب شیر در گفت وگویی در تشریح مشارکت عمومی در این کار جمعی توضیح داد که بیشتر افرادی که در این اقدام محیط زیستی مشارکت داشتند با دیدن اعضا این انجمن که در حین جمع آوری زباله ها بودند به آنان پیوستند.
حمید پیغامی افزود: در این برنامه که با هدف فرهنگ سازی در زمینه نریختن زباله انجام شد، درکنار کمک به پاکسازی محیط زیست، آموزش عمومی در باره رهانکردن زباله ها در طبیت نیز ارائه شد. بدیهی است که اقداماتی از این دست باید موردی و فقط در یک مورد انجام نگیرد ، بلکه باید با تکرار آن و ایجاد کمپین های مختلف برای پاکیزه نگاهداشتن طبیعت تبدیل به فرهنگ و دغدغه ذهن عمومی شود.
به عقیده آگاهان زباله های پلاستیکی بویژه کیسه های نایلونی و پلاستیکی از منابع مهم آلوده کننده محیط های شهری و اطراف آن در کنار دیگر زباله ها هستند و این در حالی است که اگر امر مهم تفکیک زباله از مبدا چنانچه در برخی ممالک اروپایی انجام می گیرد، صورت بگیرد، همین منابع آلوده کننده می توانند منابع مواد خام برای برخی صنایع محسوب شوند.
اقدام های مردمی و قابل احترام در جمع آوری زباله های از طبیعت در شرایطی است که طبیعت پیرامونی ما بویژه در اطراف شهرها از کثرت آلودگی های ناشی از فعالیت انسانی بشدت تحت فشار قرار دارد و بجای درخت ، بوته و مرتع نخاله های ساختمانی ، زباله های صنعتی و خانگی و عملیات ساختمانی رها شده جای زیبایی های طبیعت را گرفته اند.
در این شرایط ضروری است تا اساسا فرهنگ پاکیزه نگاهداشتن طبیعت و محیط پیرامونی به عنوان سرلوحه فعالیت ارگان های شهری قرار گیرد. به عبارتی اگر هزینه های هنگفتی برای جمع آوری زباله از شهرها صرف می شود ، باید تمهیداتی نیز برای بهره برداری و تفکیک زباله ها از مبدا اندیشیده شود و فناوری مهم بهره برداری صنعتی از زباله از کشورهای توسعه یافته صنعتی وارد کشور شده و بومی سازی شود.
اگرچه در سال های اخیر اقداماتی در این رابطه ، البته در سطحی محدود و فقط در شهرهای بزرگ نظیر تبریز انجام گرفته است، ولی باید در نظر داشت که اگر صنایع بهره برداری علمی و صنعتی از زباله به صورت جدی راه اندازی شود، موضوع زباله و معضل عمده رهایی از دست آن برای شهرداری ها و سازمان های مردم نهاد نیز حل خواهد شد.
امروزه در ممالک توسعه یافته صنعتی از زباله به عنوان طلای کثیف یاد می شود و صنعت تفکیک و بهره برداری از آن به منبع درآمد مهم تبدیل شده است که بدون تردید در این رشته نیز آذربایجان می تواند با همت صنعتگران و کارآفرینان فعال خویش در سطح ایران پیشتاز باشد.
8023/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.