به گزارش ایرنا، استان پهناور سمنان با وجود ظرفیت های متعدد در بخش های مختلف اقتصادی و صنعتی تا قبل از دولت تدبیر و امید به لحاظ زیرساختی با مشکل جدی مواجه بود تا اینکه با طلوع این دولت خدمتگزار و با اتخاذ راهبردهای اصولی و توجه اساسی به زیرساخت ها، بهترین فرصت برای دستیابی این استان به جایگاه واقعی در منطقه فراهم شد.
به باور کارشناسان، افزایش اعتبارها و پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی و تولیدی استان برای بازگشت به چرخه تولید و تحقق تعهد شغلی برای بیش از 10 هزار نفر در سال 96 خود گویای رویکرد مطلوب دولت تدبیر و امید در تکمیل زنجیره توسعه اقتصادی سمنان است.
برای سال 97 می باید بر اساس تعهد نهادهای اجرایی برای 10 هزار و 648 نفر اشتغالزایی شود که در نیمه نخست امسال با تحقق تعهد 49 درصدی این طرح، تاکنون پنج هزار و 246 فرصت شغلی در این منطقه از کشور ایجاد شده است.
کارشناسان حوزه اقتصادی می گویند، در سال 92 از مجموع یک هزار و 800 واحد صنعتی و تولیدی این استان بیش از 600 واحد آن غیر فعال بود و مابقی این واحدها تا 30 درصد ظرفیت تولید بهره می بردند که ارائه تسهیلات 9 هزار میلیارد دولت در قالب تسهیلات رونق تولید جان دوباره به این بخش از اقتصاد استان بخشید.
مهم ترین دستاورد دولت تدبیر و امید بازگشت اعتماد مردم، فعالان اقتصادی و بخش خصوصی برای رونق کسب و کار به منظور تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است و با تدبیر و خردورزی دولتمردان، ثبات و آرامش بار دیگر به آغوش جامعه به ویژه در بخش اقتصادی و تولید پیوند داده شد.

** عملکرد مطلوب بانک ها در پرداخت تسهیلات اشتغالزایی
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سمنان در کارگروه تخصصی اشتغال استان سمنان گفت: عملکرد بانک های عامل استان در ارائه تسهیلات اشتغالزایی در بخش های مختلف اقتصادی در 6 ماهه نخست سال جاری مطلوب است.
حشمت الله عسگری افزود: تاکنون بیش از 49 درصد از تعهد ایجاد اشتغالزایی از سوی نهادهای اجرایی در استان برای سال 97 محقق شده است.
وی خاطر نشان کرد: براساس تعهد استانی تا پایان سال 97 باید 10 هزار و 648 نفر در سمنان وارد بازار کار شوند که تاکنون پنج هزار و 246 فرصت شغلی از سوی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت شده است.
عسگری ادامه داد: در ارائه تسهیلات رونق تولید در بخش اشتغال روستایی و خانگی عملکرد بانک های عامل مطلوب است و بخش قابل توجهی از تعهدهای پرداختی از سوی بانک ها عملیاتی شده است.

** اعتبار 920 میلیارد ریالی برای توسعه اشتغال روستایی سمنان
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سمنان نیز در این کارگروه گفت: بیش از 920 میلیارد ریال برای اجرای طرح اشتغالزایی روستایی در استان سمنان اعتبار مصوب شده است که امیدواریم با تدبیر راهبردی این اعتبارها در کمترین زمان ممکن تخصیص یابد.
اسماعیل غنیان خاطر نشان کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان با تحقق 54 درصد تعهد فرصت شغلی از نهادهای پیشتاز در کاهش آمار بیکاری در بخش صنایع سمنان است.
وی خاطرنشان کرد: اداره کل میراث فرهنگی و سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان هم به ترتیب با تحقق 81 و 60 درصدی تعهد اشتغالزایی از دیگر نهادهای موفق استان در رونق اقتصادی در این منطقه به شمار می روند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سمنان اضافه کرد: بیش از 110 میلیارد ریال در طرح مشاغل خانگی از سوی بانک های عامل تسهیلات پرداخت شده است که این پرداختی منجر به اشتغالزایی برای یکهزار و 324 نفر در 6 ماهه نخست سال جاری شد.

** کاهش بیکاری در سمنان نیازمند همدلی نهادهای اجرایی
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سمنان در این نشست ادامه داد: برای تحقق 100 درصدی تعهد اشتغالزایی، بانک های عامل تا پایان سال جاری باید همکاری همه جانبه ای با نهادهای مربوط داشته باشند و با هم افزایی بخش های مختلف اجرایی می توان گامی اساسی برای کاهش آمار بیکاری در استان برداشت.
عسگری تصریح کرد: در سال های گذشته در ارائه تسهیلات در بخش روستایی سهل انگاری شد اما با اقدام های مثبت دولت تدبیر و امید و انجام پرداختی های قابل توجه، در چند سال آینده شاهد رونق کسب و کار در این مناطق استان خواهیم بود.
وی خاطرنشان کرد: در گام دوم پرداخت تسهیلات در بخش های مختلف اقتصادی استان سمنان در نیمه دوم امسال، با بازنگری در میزان اعتبارات مصوب شهرستانی و عملکرد نهادهای اجرایی می توان با کیفیت بهتر برای کاهش بیکاری در استان اقدام کرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سمنان گفت: ارائه طرح های جدید اقتصادی از سوی دریافت کنندگان تسهیلات به دلیل اخذ قراردادهای فراتر از تعهد پرداخت در نیمه نخست امسال از سوی نهادهای اجرایی استان ،منتفی است.

**موانع اداری ارائه تسهیلات لغو شود
رئیس سازمان جهادکشاورزی سمنان در نشست تخصصی کارگروه اشتغال استان سمنان گفت: موانع اداری و کاغذبازی ها یکی از عوامل مهم در دلسردی کارآفرینان برای دریافت تسهیلات بانکی است که از بانک های عامل می خواهیم هرچه سریعتر این موانع را لغو کنند.
سید حسن میرعماد افزود: استقبال خوبی در نیمه نخست امسال برای دریافت تسهیلات مشاغل بخش خانگی در بخش کشاورزی استان سمنان شده است که این امر نشان می دهد ، جوانان بیکار جامعه به طرح های مهارت آموزی و خود اشتغالی روی خوش نشان می دهند.
وی تصریح کرد: 299 طرح اشتغالزایی از سوی کارآفرینان در 6 ماه گذشته به جهادکشاورزی ارسال شده است که با بررسی طرح ها در کمترین زمان ممکن برای معرفی این افراد با بانک ها اقدام می شود.
وی اضافه کرد: تاکنون بیش از 400 میلیارد ریال برای اجرای طرح های اشتغالزایی در بخش کشاورزی استان سمنان تسهیلات مصوب شده است که این امر می تواند در بلند مدت به توسعه اقتصادی و رونق کسب وکار در این منطقه از کشور منجر شود.
رئیس سازمان جهادکشاورزی سمنان گفت: تاکنون 26 درصد از تسهیلات مصوب شده از سوی بانکهای عامل به بخش کشاورزی استان پرداخت شده است که این پرداختی ها در دراز مدت می تواند صدها شغل تا 6 ماه آینده در سمنان ایجاد کند.

** کمیته امداد سمنان 180 میلیارد ریال قرارداد اشتغالزایی دارد
مدیرکل کمیته امداد استان سمنان در کارگروه تخصصی اشتغال سمنان گفت: کمیته امداد این استان با پیگیری 638 طرح اقتصادی در مجموع 180 میلیارد ریال اعتبار اشتغالزایی در 6 ماه نخست سال جاری به ثبت رسانده است.
سید جواد رضوی افزود: کمیته امداد سمنان متعهد به پرداخت520 میلیارد ریال تسهیلات روستایی از است و با پیگیری های انجام شده در صورت تصویب طرح برای پرداخت این اعتبار هیچگونه مشکلی وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد: اولویت کمیته امداد برای رفع فقر و محرومیت زدایی در بین اقشار کمتر برخوردار جامعه، خود اشتغالی و توانمندسازی این افراد است که با این راهبرد می توان گامی مهم برای افزایش رفاه اجتماعی در استان برداشت.
رضوی تصریح کرد: در نیمه نخست سال جاری بیش از 340 فرصت شغلی با پرداخت اعتبار 63 میلیارد ریال در استان سمنان ایجاد شده که این امر به معنی توانمند سازی این قشر از جامعه در برابر بزهکاری های اجتماعی است.

**عشایری سمنان 128 طرح اشتغالزایی را پیگیری می کند
مدیرکل امور عشایری سمنان در این نشست گفت: این اداره کل برای کاهش بیکاری و توجه به ظرفیت های مغفول اشتغالزایی در بین عشایر سمنان، 128 طرح اقتصادی را پیگیری می کند.
حمیدرضا حسینی افزود: 92 طرح اشتغالزایی در 6 ماه نخست سال جاری در کارگروه امور عشایری شهرستان های سمنان مصوب شد که این طرح ها در کمترین زمان ممکن به بانک های عامل معرفی می شوند.
وی خاطرنشان کرد: بیش از 39 میلیارد ریال برای اجرای 92 طرح اشتغالزایی در بخش عشایری سمنان اعتبار نیاز است که با پرداخت این تسهیلات می توان گام مهم و اساسی برای کاهش آمار بیکاری در استان برداشت.
مدیرکل امور عشایری سمنان اضافه کرد: با توجه به فقر مراتع، کمبود علوفه و خشکسالی در سال زراعی 96-97 ارائه تسهیلات برای کاهش آمار بیکاری در بخش عشایری استان سمنان اجتناب ناپذیر است.
به گزارش ایرنا، شناسایی فرصت‌ و ظرفیت‌ها در ایجاد اشتغال پایدار یکی از مهم‌ترین اولویت های نهادهای اجرایی استان سمنان برای محرومیت زدایی در جامعه است.
به باورکارشناسان، دولت با عقلانیت ،تدبیر و آرایش جدید قیمت ها در تلاش برای فراهم کردن فرصت اشتغال است و رویکرد اصلی قوه مجریه کاهش بیکاری بوده تا از این مسیر امید به زندگی در جامعه افزایش یابد.
از این رو، دستگاه های اجرایی، کمیته فنی و بانک های عامل ضمن بررسی تخصصی ، ارایه تسهیلات اشتغالزایی برای نیمه دوم امسال هم برای تحقق صددرصد تعهد اشتغالزایی در استان سمنان سرعت بخشند.
تعهد اشتغال سال 96 دستگاه های اجرایی استان سمنان 10 هزار و 400 شغل بود که موفق به ایجاد 10 هزار و 700 شغل شدند، سمنان پس از استان مرکزی پایین ترین نرخ بیکاری کشور را دارد.
7339/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.