به گزارش ایرنا، یکی از مزایای گستردگی و تنوع اقلیم در شهرستان شاهرود، گوناگونی بیشمار آثار هنری و صنایع دستی مردم این خطه از شمال شرق کشور است. از شمال تا جنوب این شهرستان، صنعتگران به تولید انواع کالاهای هنری و دست ساز مشغول هستند.
خاک این منطقه ماده ی مورد نیاز سفالگران را تأمین می کند تا به کمک خلاقیت و هنر خود انواع سازه های سفالی و سرامیکی را تولید کنند. هنرمندان شاهرودی در این حوزه حرف های بسیاری برای گفتن دارند به گونه ای که سبک‌ترین آجرهای سفالی و بزرگ‌ترین و نازک‌ترین خشت‌های سفالی جهان ساخته دست استادان برجسته این رشته در شاهرود است.
بافت گلیم، جاجیم و دست بافته های سنتی، نمدمالی، معرق و منبت کاری، قلم زنی و مسگری و سوزن دوزی از جمله دیگر تولیدات صنعتگران شاهرودی است که در سال های گذشته توانسته جای خود را در میان آثار دیگر هنرمندان کشور پیدا کند.
یکهزار و 600 صنعتگر در بیش از 42 رشته صنایع دستی در شاهرود فعالیت می کنند. بیشتر این افراد را بانوانی تشکیل می دهند که سرپرست خانوار بوده و گذران زندگی برای آنان در گرو فروش محصولاتی است که روزها و ساعت ها برای ساختشان زحمت کشیده اند.
یکی از راه های معرفی، عرضه و فروش صنایع دستی حضور در نمایشگاه هایی است که به مناسبت های مختلف در گوشه و کنار کشور برگزار می شود.
به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شاهرود صنعتگران این شهرستان در طول سال چندین بار برای شرکت در نمایشگاه های داخلی و حتی خارجی معرفی می شوند.
همچنین برپایی نمایشگاه نوروزی صنایع دستی در چند سال گذشته اکنون به رسمی همیشگی تبدیل شده و آمارهای منتشره نشان می دهد با استقبال خوبی نیز از سوی گردشگران رو به رو شده است.
نورزو امسال بیش از 10 میلیارد ریال از محصولات عرضه شده در نمایشگاه های شهرستان به فروش رفت در حالی که این رقم در نوروز 96 هفت میلیارد ریال بود. بنابراین روند رو به رشد فروش صنایع دستی عرضه شده در نمایشگاه ها نشان می دهد این بخش نیازبه سرمایه گذاری و توجه بیشتر دارد.
یکی از بانوان صنعتگر شاهرودی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه گردشگران از صنایع دستی شاهرود بسیار استقبال می کنند، افزود: نمایشگاه های نوروزی فرصت بسیار خوبی برای معرفی توانمندی های صنعتگران است اما در مدت محدود و کوتاهی برپا است.
فاطمه خانی اضافه کرد: بسیاری بانوان فعال در این عرصه با سرمایه اندک در خانه های خود مشغول انجام کار هستند و در نهایت هم به سختی جایی برای فروش و عرضه محصولات خود پیدا می کنند.
وی ادامه داد: اگر مکانی دائمی ایجاد شود تا بتوان از آن جا غرفه اجاره کرده و در طول سال محصولات خود را به فروش برسانیم، رونق کسب و کار بیشتر شده و فرصت برای سرمایه گذاری های بزرگ تر و کارآفرینی هم فراهم می شود.
دهیار روستای خیج هم با اشاره به توانمندی های بانوان روستاهای کلاته های غربی و انجام کارهای هنری و دستی، ابراز داشت: مهم ترین مشکل بانوان این منطقه نبود بازار فروش است و هزینه شرکت در نمایشگاه نیز از میزان درآمد حاصل از آن بیشتر می شود.
زهرا عجم با بیان اینکه 900تن از بانوان این منطقه بیمه شده اند اما هنوز با مشکل فروش روبرو هستند، افزود: در وام های خود اشتغالی هم مبلغ های اندکی پرداخت می کنند در حالی که برای نمونه با 50 میلیون ریال نمی توان کار بزرگی در حوزه صنایع دستی انجام داد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شاهرود هم در گفت و گو با ایرنا، از فعالیت یکهزار و 600 صنعتگر در بیش از 42 رشته صنایع دستی در شاهرود خبر داد و گفت: سوزن دوزی در خوارتوران، مجن و طرود انجام می شود و علاوه بر این جاجیم بافی و بافت کلاه پشمی در مجن و بافت گلیم هایی با پشم شتر در طرود و خارتوران هم شناخته شده است.
حمیدرضا حسنی راه اندازی نمایشگاه دائمی فروش و عرضه صنایع دستی را یکی از نیازهای شهرستان دانست و افزود: این نمایشگاه در حال گذراندن آخرین مراحل آماده سازی و تجهیز بوده و در دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد.
وی با بیان اینکه بسیاری از سفارش های مرکز استان از شاهرود تأمین می شود، یاداور شد: اگر هریک از دستگاه های اجرایی هدایای خود را از بین هنرهای سنتی شهرستان انتخاب کرده و هریک از شهروندان نیز سالانه دستکم یک بار از صنعتگران شاهرودی که بیشتر آن ها را بانوان تشکل می دهند، خریداری کنند، می توانند به رونق اقتصادی و پایداری آن به عنوان یکی از پایه های اصلی گردشگری کمک کنند.
به گزارش ایرنا، چهارهزار و 500 نفر هنرمند در رشته‌های مختلف صنایع دستی در استان سمنان فعالیت دارند. حدود هشت تعاونی صنایع دستی در شاهرود فعال است.
شهرستان شاهرود دارای 148 اثر تاریخی در فهرست میراث ملی است که از این تعداد، 63 اثر مربوط به بناها و محوطه های تاریخی، 73 تپه تاریخی و 11 اثر معنوی است.
سفال و سرامیک، جاجیم بافی، دست بافته های سنتی، نمدمالی، معرق و منبت چوب، قلم زنی، مسگری و گره چینی از رشته های برجسته هنری در این خطه است.این شهرستان یک شهر ، هشت روستا و هشت منطقه نمونه گردشگری دارد.
7359/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.