به گزارش ایرنا، محمد علی طهماسبی روز دوشنبه در آیین افتتاحیه پنجمین جشنواره ملی پسته دامغان افزود: از 460 هزار هکتار باغ پسته موجود در کشور، 20 هزار هکتار در استان سمنان و 12 هزار و 600 هکتار در دامغان قرار دارد.
وی یادآور شد: یکی از مشکلات پسته داران کشور غفلت از مشورت با کارشناسان و پسته کاری بر مبنای علمی است، این مشورت در زمینه باغداری، می تواند کیفیت محصولات را افزایش دهد.
وی تاکید کرد: پسته کاری بر منبای علمی مشکلاتی مانند باردهی و هم پوشانی را در بین باغ های پسته کشور از بین می برد.
طهماسبی، جایگزینی فرآیندهای عرضه پسته را از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی دانست و اضافه کرد: عمر روش های سنتی عرضه تمام شده و مراکز فرآوری پسته باید به سمت دانش روز حرکت کنند و وزارت جهاد کشاورزی نیز با تسهیلات حمایت می کند.
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: تغییر اقلیم آب و هوایی از مهر 96 تا تیر 97 باعث 167 میلی متر بارش شد که نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته 24 درصد کاهش دارد.
وی با اشاره بر ضرورت افزایش بهره وری مصرف آب، تاکید کرد: طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی، آبیاری نوین در سطوح کشاورزی کشور باید به 85 درصد افزایش یابد.
طهماسبی اضافه کرد: صادرات یکی از نقاط قوت کشور است که به این منظور 6 هزار میلیارد ریال مشوق صادرات محصولات کشاورزی در نظر گرفته شد که بیشترین استفاده را پسته کاران داشتند.
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: طرح ایجاد سایه بان برای مرکبات و انگور، انار و انجیر، با استقبال باغداران در حال فراگیری است و می تواند تا 40 درصد کاهش مصرف آب را به دنبال داشته باشد.
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: امروز پسته نشان جغرافیایی شهرستان دامغان در استان سمنان است و این شهرستان در حال تک محصولی شدن است.
طهماسبی تصریح کرد: در حال حاضر میانگین برداشت پسته در شهرستان دامغان یک تن و 300 کیلوگرم در هر هکتار است و به جای افزایش سطح کشت، بهره وری و کیفیت باید تا 11 هزار تن در هکتار افزایش یابد.
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: شهرستان دامغان در زنجیره پسته کشور پیشتاز است و با اشتیاق پسته کاران و مسوولان، جشنواره ملی پسته در چند سال اخیر در این شهر برگزار می شود.
پنجمین جشنواره ملی پسته دامغان 12 تا 16 شهریور 96 در دامغان به همراه نمایشگاهی در 200 غرفه از محصولات، فرآورده های و صنایع دستی و گردشگری، به همراه کارگاه های آموزشی در حال برگزاری است.
شهرستان دامغان حدود 13 هزار هکتار باغ پسته دارد، به دلیل سرمازدگی بهار 97 میزان تولید پسته امسال دامغان بین 10 تا 12 هزار تن پیش بینی می شود، در حالی که این میزان در سال گذشته حدود 35 هزار تن بود.
شاه پسند ، اکبری ، کله قوچی، احمد آقایی و عباسعلی، مهمترین ارقام پسته تولیدی در دامغان است .
9856/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.