جی پلاس/ تحقیقات جدید نشان می دهد؛

سلول‌های عصبی، شاه‌کلید خواب شماست

دانشمندان با آزمایش روی موش‌های آزمایشگاهی نوعی از سلول‌های مغزی را شناسایی کرده‌اند که در قسمتی از هیپوتالاموس قرار دارد و وجود آنها برای داشتن خوابی عادی ضروری است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس؛ دانشمندان حدود دو دهه قبل مجموعه‌ای از سلول‌های عصبی را کشف کردند که تصور می‌کردند مانند کلیدی عمل می‌کنند که مغز را غیرفعال یا به اصطلاح خاموش کرده و به مغز اجازه خوابیدن می‌دهند. در این تحقیق مشخص شد که این سلول‌ها در ناحیه‌ای از مغز به نام هیپوتالاموس قرار گرفته‌اند که در واقع برای داشتن خوابی عادی به آن نیازمندیم.

محققان با استفاده از ابزارهای مختلفی، این سلول‌های عصبی را فعال کردند. در یک آزمایش، آنها این سلول‌ها را با استفاده از شعاعی از نور لیزر فعال کردند تا برانگیخته شوند. آنها در آزمایش دیگر، از یک ماده شیمیایی برای این کار استفاده کردند و در هر دو مورد، فعال کردن این سلول‌های عصبی منجر به خواب موش‌ها شد.

نتایج به دست آمده، یافته محققان را تأیید می‌کند که این سلول‌های عصبی حین خواب فعال هستند و این آسیب وارده به آنها باعث بی‌خوابی می‌شود؛ درست مانند اتفاقی که در سالمندان رخ می‌دهد و این گروه، سلول‌های عصبی خود را در قالب فرآیند افزایش سن، از دست می‌دهند.

زمانی که این سلول‌های عصبی یک تا چهار بار در ثانیه تحریک می‌شوند، با هر بار تحریک شدن، برانگیخته شده و منجر به خوابیدن موش‌ها می‌شوند. اما اگر تحریک این سلول‌ها را سریع‌تر از این زمان تعیین کنید، دیگر موفق به برانگیخته شدن آن نمی‌شود.

محققان همچنین دریافتند که تحریک این سلول‌های عصبی، دمای بدن را کاهش می‌دهد. آنها از قبل هم می دانستند که درجه حرارت بالا، این سلول‌های عصبی را فعال و دمای بدن حین خواب افت می‌کند. بنابراین محققان بر این باورند که انسان‌ها به همین دلیل سرشان را زیر پتوی گرم می‌برند تا راحت‌تر بخوابند.

دمای بدن موش‌ها بین 5 تا 6 درجه سانتی‌گراد خنک‌تر می‌شود. برانگیختن بیش از حد این سلول‌های عصبی باعث کاهش دمای بدن حیوانات به ویژه حیواناتی می‌شود که خواب زمستانی دارند.

دیدگاه تان را بنویسید