روز گذشته کاربران توییتر هشتگ مربوط به آرش صادقی را به رتبه اول ترند جهانی رساندند. این زندانی سیاسی بیش از دو ماه است که در اعتصاب غذا به سر می‌برد و به گفته نزدیکانش سلامت او با خطر جدی مواجه شده است

در روزهای گذشته خبرهایی از سوی خانواده یک زندانی در شبکه های اجتماعی و رسانه ها منتشر شد که مؤید وخامت حالش به خاطر اعتصاب غذا بود، گفته می شود این زندانی نسبت به بازداشت همسرش معترض بوده است و خواستار آزادی وی است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری جماران تعدادی از نمایندگان مجلس و چهره های سیاسی و پزشکی نسبت به این خبر واکنش نشان داده اند.

از جمله این افراد الیاس حضرتی - نماینده مجلس - است که طی نامه ای خواستار رسیدگی به وضعیت این زندانی شده است.

حضرتی خواستار رسیدگی به وضعیت آرش صادقی و علی شریعتی شد

مشروح نامه حضرتی به این شرح است:

ریاست محترم قوه قضاییه

جناب آیت‌الله آملی لاریجانی

با سلام و احترام

همچنان که مطلعید قانون جرم سیاسی بسیار دیرهنگام به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و متأسفانه هنوز درباره هیچ‌کسی هم اجرایی نشده است. نتیجه چنین عملکردی این است که اکنون کسانی که درواقع مجرم سیاسی محسوب می‌شوند به‌عنوان متهم امنیتی محاکمه شده و در زندان به سر می‌برند. این افراد مطابق قانون اساسی از حقوق مسلم خودشان محروم شده‌اند و اکنون در شرایطی در زندان به سر می‌برند که حق آنان ضایع‌شده است. برای جبران این حق ضایع‌شده مناسب است که محاکمات آنان تجدید شده و در مجازات آنان تخفیف اعمال شود.

متأسفانه بی‌توجهی به مطالبات قانونی این زندانیان منجر به این شده است که برخی از آنان دست به اعتصاب غذا بزنند تا درخواست آنان شنیده شود؛ یعنی با به خطر انداختن جان و سلامتی خود به وضعیت موجود اعتراض کرده‌اند.

ازآنجاکه قوه قضاییه و مسئولان زندان ضامن حفظ سلامتی زندانیان هستند بجاست دستور مقتضی برای رسیدگی به مطالبات دو تن از زندانیان سیاسی که دست به اعتصاب غذا زده‌اند (آقایان آرش صادقی و علی شریعتی) صادر شود تا آسیبی به آنان وارد نشود و اگر حقی از آنان ضایع‌شده، اعاده گردد.

طبعاً برای جمهوری اسلامی شایسته نیست که به خاطر تعداد انگشت‌شمار زندانی سیاسی، در سطح جهانی متهم به نقض حقوق بشر و حقوق زندانیان شده و تصویر نامناسبی از آن برای جهانیان ترسیم شود.

اینجانب به‌عنوان نماینده مردم شریف در مجلس شورای اسلامی وظیفه خود دانستم این امر را به حضرت‌عالی متذکر شوم تا با دستور صریح و سریع شما در این زمینه اقدام مناسب صورت بگیرد و جان دو تن از زندانیان به خاطر اعتصاب غذای ناچاری آنان به خطر نیفتد.

خداوند مفاسد امور مسلمین را اصلاح کند و خادمان به اسلام و مردم و نظام اسلامی را محفوظ بدارد.

صادقی: در حد مقدوراتم در حال پیگیری و کمک به زندانیان فعال مدنی هستم

یکی دیگر از نمایندگانی که روز گذشته در حساب توییتری خود به این موضوع واکنش نشان داد محمود صادقی بود.

این نماینده مردم تهران اعلام کرد: در حد مقدورات خود در حال پیگیری وضعیت این دو زندانی است.

 محمود صادقی نوشت: در حد مقدوراتم به عنوان یک نماینده مجلس، در حال پیگیری و کمک به زندانیان فعال مدنی، به‌ویژه آرش صادقی و علی شریعتی هستم.

مازنی: اتهامات سیاسی با حضور هیئت منصفه انجام می‌شود

احمد مازنی نماینده مردم تهران نیز در صفحه توییتر خود با اشاره به ماده 61 منشور حقوق شهروندی و لزوم حضور هیئت منصفه در دادگاه‌های سیاسی به این موضوع واکنش نشان داد.

مازنی نوشت بر اساس «ماده 61 منشور حقوق شهروندی محاکمه شهروندان با اتهام سیاسی و مطبوعاتی در دادگاه‌های دادگستری، علنی و با حضور هیئت‌منصفه انجام می‌شود»

نامه انجمن اسلامی دانشکده پزشکی دانشگاه تهران در واکنش به این موضوع

به گزارش جماران از طرف دیگر این درخواست‌ها از نمایندگان و مسئولین تنها به فضای مجازی محدود نشده و انجمن اسلامی دانشکده پزشکی دانشگاه تهران طی نامه ای به ابوالفضل سروش و محسن علیجانی دو تن از نمایندگان مردم تهران که قبلاً از اعضای این انجمن بوده‌اند، درخواست کرده‌اند به‌عنوان یک پزشک به وظیفه خود در قبال سلامت افراد جامعه عمل کنند.

مشروح این نامه به این شرح است:

همان‌طور که مستحضرید ۶۸ روز از اعتصاب غذای آرش صادقی و ۶۰ روز از اعتصاب غذای علی شریعتی در اعتراض به روندهای موجود می‌گذرد و هر دو در وضعیت وخیم جسمانی هستند.

بدین‌وسیله از شما ادوار محترم این تشکل درخواست می‌کنیم که فوراً و بدون اتلاف وقت به وضعیت این دو نفر رسیدگی کنید. هرروز و لحظه تأخیر و تعلل در رسیدگی به وضعیت این افراد، موجب ایجاد ضررهای غیرقابل‌جبران خواهد شد.

از شما به‌عنوان پزشک درخواست داریم که وظیفه خود در رسیدگی به‌سلامت افراد جامعه و به‌عنوان نماینده مردم وظیفه احقاق حقوق افراد جامعه را پیگیری نمایید.

قصد دارم مجوز عیادت آرش صادقی را بگیرم

در همین راستا رحمت‌الله حافظی عضو شورای شهر تهران نیز در واکنش به این موضوع در صفحه توییتر خود نوشت: «چندین بار سعی کردم با دادستان تهران تماس بگیرم تا بتوانم مجوز عیادت از #آرش_صادقی را به‌عنوان یک پزشک بگیرم، امیدوارم این امر محقق شود».

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.