گزارش جی پلاس؛

دکورهای هوشمندی که منزل شما را بزرگتر می کند+عکس

معمولا مبلمان هوشمند، می‌تواند فضاهای کوچک را در آپارتمان‌های جمع و جور و به اصطلاح قوطی‌کبریتی به فضاهایی قابل استفاده‌تر و کاربردی‌تر تبدیل کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس؛ تصور کنید در آپارتمانی تنگ و کوچکی در شهری بزرگ زندگی می‌کنید و باید وسایل منزل را با استفاده از اپلیکیشن موبایل حرکت دهید و با فرمان‌های صوتی آنها را جا‌به‌جا کنید که معمولا این کارها را با فشردن یک دکمه انجام می‌دهید.

آزمایشگاه MIT Media در نظر دارد زندگی رباتیک را به زودی به واقعیت تبدیل کند. این استارتاپ وسایل خانگی رباتیک و هوشمندی را می‌فروشد که به اتاق خواب، محیط کار، قفسه یا کمدهای بزرگ تبدیل می‌شوند و در مواقع لزوم به سمت دیوار جمع شده و فضای کافی را در آپارتمان‌های کوچک فراهم می‌آورند.

محققان بعد از سال‌ها کار روی این پروژه موفق به ابداع سیستم Ori شده‌اند که تا زمات نصب روی نواری در امتداد دیوار، نوعی واحد L شکل است؛ بنابراین آن را به طور کشویی، می‌توان این طرف و آن طرف برد. در یکی از قسمت‌های آن کمد، یک میز تاشو و چند کشو و محفظه‌های بزرگ تعبیه شده‌اند. در انتهای آن هم تختخوابی کشویی قرار گرفته است. سمت دیگر آن هم دارای سطحی افقی است که با بیرون کشیدن آن، می‌توانید یک میز در اختیار داشته باشید.

سطحی عمودی در بالای این سیستم تعبیه شده که محل قرار گرفتن تلویزیون است و کشوها و محفظه‌های اضافی در آن قرار می‌گیرند. قسمت سوم این سیستم که مقابل دیوار قرار دارد، از قفسه‌های بیشتر، گیره‌هایی برای آویزان کردن کت، البسه و سایر موارد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این خانه که بیشتر شبیه استودیویی کوچک به نظر می‌رسد، از قسمت‌های مختلفی تشکیل می‌شود و برای بزرگ‌تر جلوه دادن به آن از سیستم‌های رباتیکی بهره برده شده که فضاهای کوچک را تا دو یا سه برابر اندازه معمولی آنها وسعت می‌دهد.

اولین خط تجاری سیستم‌های Ori با قیمت حدود 10 هزار دلار در معرض فروشند و در حال حاضر، به تولیدکنندگانی در بوستون آمریکا و شهرهای بزرگی در آمریکا و کانادا فروخته می‌شود. از این سیستم‌های رباتیک می‌توان در آشپزخانه‌ها، حمام و سرویس‌های بهداشتی و دیوارهای جداکننده استفاده کرد. با این فناوری رباتیک همچنین می‌توان یک اتاق آپارتمان دوخوابه را به فضایی بزرگ یا فضایی سه اتاقه تبدیل کرد و دوباره آن را به حالت اولیه خود بازگرداند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در چین و هند که جزء پرجمعیت‌ترین کشورهای دنیا محسوب می‌شوند، 600 میلیون نفر طی 15 سال آینده از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ نقل مکان خواهند کرد که به طور قطع با مشکل مسکن و جای مناسب برای زندگی مواجه می‌شوند.

نکته‌ای که در این میان باید به آن اشاره کرد، شکل‌گیری پدیده اینترنت اشیاء در سال‌های اخیر است و در رابطه با ابزارها و دستگاه‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع، به لطف این فناوری، ابزارآلات و سیستم‌ها و دستگاه‌ها قابلیت اتصال به اینترنت را پیدا می‌کنند و قابل کنترل از راه دور می‌شوند.

ori-robotic-furniture-system-4

گروهی از محققان، پروژه‌ای را تحت عنوان CityHome آغاز کرده‌اند که در آن از «معماری رباتیک» استفاده می‌شود به طوری که ترکیبی از علم رباتیک، معماری، علوم کامپیوتر و مهندسی طراحی هوشمند برای ساخت وسایلی کاربردی در آن به‌ کار می‌رود. به عنوان مثال، آنها دیوار قابل حرکتی ساخته‌اند که با کنترل حرکات دست می‌توان آن را جابه‌جا کرد. با کمک چنین دیواری می‌توان فضای کوچک را به فضاهایی بزرگ‌تر و قابل استفاده‌تر تبدیل کرد.

ایده ساخت این سیستم از اواخر دهه 1990 با همکاری آزمایشگاه Media Lab-LEGO MindStorms گرفته شد. در آنجا، محققان با ترکیب حسگرها و موتورهای کار گذاشته شده داخل لگوهای قدیمی، توانستند برای کودکان ربات‌هایی را بسازند. محققان با الهام از این ایده، موفق به ساخت ابعاد استاندارد بزرگ‌تر این لگوها شدند.

سیستم Ori از ماهیچه‌، اسکلت، مغز و پوست رباتیک ساخته می‌شود. ماهیچه رباتیک متشکل از یک خط، موتور و سیستم‌های الکترونیک است. اسکلت، قالب آن را تشکیل می‌دهد و چرخ‌ها، ساختار واحدی به آن می‌دهد و حرکت آن را تسهیل می‌کند. مغز این سیستم، میکروکامپیوتری است که ویژگی‌های امنیتی آن را کنترل کرده و دستگاه را به اینترنت متصل می‌کند. پوسته سیستم هم قسمت‌های مختلف وسایلی است با استفاده از معماری رباتیک آنها را به هم وصل می‌کنند.

Ori-robotic-furniture-Yves-Behar-MIT-1-Azure

در واقع، در آینده به سمت و سویی پیش خواهیم رفت که انواع مبلمان و وسایل به صورت ترکیبی ساخته می‌شوند به طوری که از قسمت‌های مختلف تشکیل شده و با کنار هم قرار گرفتن آنها، اشیائی در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف شکل می‌گیرند.

بعد از روی کار آمدن اولیه سیستم Ori در سال 2015، در آپارتمان‌هایی در آمریکا، کانادا، سن‌فرانسیسکو، ونکوور، شیکاگو، میامی و نیویورک مورد استفاده قرار گرفت. سپس استارتاپ سازنده، بعد از گذشت دو سال از طرح آزمایشی، بازخوردهای مناسبی را از این سیستم دریافت کرد که منجر به ساخت سیستم‌های مدل تجاری امروزی شده است.

Ori قصد دارد در ماه‌های آینده با تولید 500 واحد، آپارتمان‌هایی را به این سیستم مجهز کند و از این طریق وارد هتل‌ها، اداره‌ها و خوابگاه‌ها شود.

دیدگاه تان را بنویسید