گردشگری هنری فرصتی که در ایران مغفول مانده

گردشگری هنری بر پایه هنرهای هفتگانه و زیرمجموعه گردشگری فرهنگی است. گردشگران خارجی به ویژه گردشگرانی که به جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی علاقه‌مند هستند تمایل دارند با آداب و رسوم، سنت‌ها و آثار هنری و تاریخی منطقه‌ای که به آن سفر می‌کنند آشنا شوند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، گسترش تجارت نوشت: در گردشگری فرهنگی و شاخه هنری آن جاذبه‌های هنری مقصدهای گردشگری نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. این جاذبه‌ها شامل جشنواره‌ها، نمایشگاه ها، همایش‌های هنری، کنسرت‌های موسیقی، تئاترها و سینما هستند.

اگرچه مناسبت‌ها و آیین‌های مختلف هنری عاملی برای جذب گردشگران خارجی است اما گردشگران خارجی پس از سفر به یک مقصد ازجاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن نیز دیدن می‌کنند و این روند می‌تواند ارزآوری قابل‌توجهی برای اقتصاد کشور مقصد به همراه داشته باشد.

به‌عنوان نمونه گردشگرانی که به هدف دیدار از یک سیرک به مکانی سفر می‌کنند پس از مشاهده سیرک مورد نظر به طبیعت‌گردی و بازدید از جاذبه‌های تاریخی نیز می‌پردازند. با این نگاه به روشنی درمی‌یابیم در کنار مناسبت‌های هنری جاذبه‌های فرعی نیز می‌توانند بسیار شگفت‌انگیز باشند.

از دیگر جاذبه‌های هنری می توان از مسابقه‌ها و نمایش‌های استعدادیابی نام برد که برای مردم منطقه نیز می‌تواند جالب باشد. حال پرسش اینجاست که این حوزه از گردشگری تا چه حد می‌تواند در درآمدزایی، جذب گردشگران خارجی و ارزآوری برای کشورها نقش داشته باشد.

تنها یکی از حوزه‌های هنری یعنی موسیقی در گردشگری کشورها درآمدزایی و جذب گردشگران بسیاری را برای آنها به همراه داشته است. به‌عنوان نمونه، بریتانیا در سال ۲۰۱۲میلادی (۹۱ شمسی) میزبان ۵/۶ میلیون گردشگر موسیقی بوده است. این افراد ۴۱درصد مخاطبان کنسرت‌های موسیقی و برنامه‌های زنده موسیقی را تشکیل می‌دهند.

مجموع درآمدهای مستقیم و غیرمستقیم گردشگری موسیقی سالانه ۲/۲ میلیارد پوند بوده و بیش از ۲۴هزار شغل تمام‌وقت به‌دلیل رونق گردشگری موسیقی با موفقیت به‌کار خود ادامه می‌دهند. اعداد و ارقامی اینچنینی در کشورهایی مانند آلمان، کانادا، امریکا، برزیل، اتریش و بسیاری دیگر از کشورها که در طول سال جشنواره‌های متعدد و معتبر موسیقی را برگزار می‌کنند نیز وجود دارد.

یکی از مشهورترین جشنواره‌های موسیقی دنیا در «گلاستون‌بری»، یکی از روستاهای کوچک واقع در جنوب انگلستان برگزار می‌شود؛ این جشنواره سالانه معادل ۱۰۰میلیون پوند به اقتصاد این کشور کمک می‌کند.

در سراسر جهان جشنواره‌های موسیقی به طور معمول به‌صورت سالانه برگزار می‌شوند و گردشگران غیربومی را به خود فرا می‌خوانند. شهر و کشورهای بسیاری در دنیا هستند که به جشنواره‌ها و اجراهای کم‌نظیر موسیقی معروفند؛ مانند وین در اتریش ولااسکالا در میلان ایتالیا که شهر اپرا و موسیقی کلاسیک غربی است یا بریتانیا که به جشنواره‌های موسیقی راک شهرت دارد.

صنعت سینما نیز نقش بسیار موثری در رونق گردشگری در کشورهای مختلف دنیا برجای گذاشته است. به عنوان نمونه شهر کارلووی‌واری، مرکز استانی به همین نام، در شمال‌غربی جمهوری چک، در فاصله ۱۳۰ کیلومتری پراگ و با فاصله کمی از کشور آلمان قرار دارد در شرایط رکود گردشگری در این شهر، مسئولان شهری و کشوری به فکر افتادند با برگزاری یک جشنواره فیلم، رونق از دست رفته را به کارلووی‌واری برگردانند.

جشنواره فیلم کارلووی‌واری که اکنون به‌عنوان دومین جشنواره تاریخ اروپا و یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی مرکز اروپا، بیش از نیم‌قرن قدمت دارد، بزرگترین جشنواره فیلم در جمهوری چک و سال‌ها بزرگترین جشنواره در شرق اروپا بوده است. این جشنواره در ابتدای تابستان هر سال، ۱۱ روز پررونق را برای این شهر کوچک رقم می‌زند.

شهر کن نیز یکی از کوچکترین شهرهای فرانسه است و تنها دلیل رونق گردشگری آن جشنواره فیلم کن است. این جشنواره یکی از بزرگترین و باشکوه‌ترین رویدادهای سینمایی جهان و محلی برای پیش‌نمایش فیلم‌های جدید از تمامی ژانرها از جمله مستند به‌شمار می‌آید.

برخلاف اینکه ایران پیشینه بسیار غنی در بخش تولیدات هنری و فرهنگی دارد. هنوز نتوانسته جایگاه مناسبی برای خود به‌وجود آورد. با این‌همه در سال‌های اخیر تلاش شده تا به این بخش از تقاضای گردشگری توجه بیشتری شود.
 

به این ترتیب طرح گردشگری هنری به صورت یک طرح کارآفرینی در سطح ملی در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسیده و با توجه به چشم‌انداز ۱۴۰۴ که ایران باید از نظر اشتغال‌زایی و ارزآوری اقتصادی به جایگاه‌های بالای منطقه برسد، مورد توجه قرار گرفته است.

جشنواره‌های هنری مثل جشنواره‌های فیلم، موسیقی و تئاتر فجر که از آنها به‌عنوان جشنواره‌های بین‌المللی یاد می‌کنیم، هنوز نتوانسته‌اند عاملی برای جلب نظر گردشگران به ایران زمین باشند چراکه نتوانسته‌ایم خوب برای این جشنواره بازاریابی کنیم و مدت اقامت افراد در زمان برگزاری این‌گونه جشنواره‌ها اغلب افزایش نخواهد داشت.

 

دیدگاه تان را بنویسید