کدام نمک بهتر است؛ دریایی یا تصفیه شده؟

مشاور وزیر و مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت گفت: در منابع معتبر مکتوب طب سنتی ایران آمده است که نمک دریا به دلیل امکان وجود ناخالصی‌های سمی در آن، حتما باید تصفیه شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، دکتر محمود خدادوست، مشاور وزیر و مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با تاکید بر مطلب فوق، گفت: هر جا صحبت از طب سنتی ایرانی می‌شود، باید مبتنی بر منابع معتبر مکتوب این حوزه باشد.
وی افزود: متاسفانه برخی از باور مردم به طب سنتی و از اعتقادات مردم برای جلب منافع خود، سوء استفاده می‌کنند که این هم ظلم به مردم، هم ظلم به سلامت جامعه و هم ظلم به طب سنتی است.
مشاور وزیر بهداشت در ادامه گفت: ما بر این باوریم که طب سنتی ایران قدمت چندهزار ساله و ریشه در باور مردم دارد اما به شرطی که از تجربیات علما و آنچه در منابع معتبر هست، به صورت منطقی و دور از افراط و تفریط استفاده شود.
وی تاکید کرد: کسانی که دغدغه توسعه طب سنتی را دارند، باید حرف‌های منطقی و عاقلانه و مبتنی بر منابع مکتوب، مستند و مبتنی بر تحقیقات علمی بزنند و با پرهیز از هر گونه بزرگنمایی و افراطی‌گری در این حوزه، سبب مقابله جامعه پزشکی در استفاده از ظرفیت‌های طب سنتی ایرانی در نظام سلامت نشوند.
مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت افزود: به مردم تاکید می‌کنم که بسیاری از اطلاعات ارائه شده در فضای مجازی در رابطه با طب سنتی ایرانی، بدون اتکا به منابع معتبر و سرشار از افراطی‌گری و بزرگنمایی است که توسط برخی افراد سودجو و فرصب‌طلب ارائه می‌شود و عمل به آن‌ها قطعا به سلامت آنان و حتی طب سنتی ایرانی آسیب می‌زند.
وی با اشاره به کلیپی که به تازگی در خصوص استفاده از نمک دریا در فضای مجازی منتشر شده است، گفت: این کلیپ بر اساس منابع معتبر طب سنتی ایرانی نبوده و مبتنی بر اظهارات شخصی و سرشار از بزرگنمایی و افراطی‌گری است که متاسفانه بارها در مورد ادعای درمان قطعی بسیاری از بیماری‌های صعب‌العلاج مانند سرطان و M.S هم شاهد آن بوده‌ایم.
مشاور وزیر بهداشت تاکید کرد: بر اساس منابع معتبر طب سنتی ایرانی، نمک دریا به دلیل امکان وجود ناخالصی‌های سمی در آن، حتما باید تصفیه شود.
وی افزود: اگر کارخانه‌ای داریم که نمک دریا را تصفیه کند، قطعا دارای پروانه بهره‌برداری و مجوز معاونت بهداشتی و درمان است و تفاوتی نمی‌کند نمک دریا باشد، یا نمکی که از سنگ‌های نمک در معادن گرفته می‌شود که در حال حاضر کارخانه‌ای دارای مجوز در کشور برای تصفیه نمک دریا نداریم.
دکتر خدادوست تاکید کرد: مردم حتما از نمک‌های کارخانه‌ای تصفیه‌شده استفاده کنند و سلامت خود را به خاطر سودجویی افرادی که برای منافع خود از باور مردم سوء استفاده می‌کنند، به خطر نیندازند.
وی افزود: به مردم عزیز کشورمان توصیه می‌کنم که در حوزه درمان، به افراد غیر پزشک اعتماد نکنند و در حوزه طب سنتی نیز حتما به اهل فن و افراد خبره و متخصصان طب سنتی و پزشکانی که در این حوزه تخصص دارند و سلامتکده‌های دانشگاهی مراجعه کنند.
مشاور وزیر بهداشت تاکید کرد: حتی استفاده از یک گیاه دارویی در حد دوز درمانی، بدون تجویز پزشک، می‌تواند خطرناک باشد و اتفاقی که در ساده‌ترین حالت میفتد، این است که با داروهای شیمیایی مورد مصرف فرد و یا بیماری‌های زمینه‌ای وی تداخل ایجاد کرده و فرد را دچار مشکل می‌کند که از این تداخلات هم خود فرد آگاهی ندارد و هم یک فرد غیر پزشک از آن‌ها بی‌اطلاع است.

 

دیدگاه تان را بنویسید