آسیب روانی از «مشاجرات والدین» روی کودکان بیشتر از طلاق است!

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی گفت: کودکانی که در معرض مشاجرات روزانه والدین هستند آسیب روانی بیشتری نسبت به کودکان طلاق متحمل می‌شوند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، علیرضا هریوندی با اشاره به اینکه  سرمشق‌گیری منبع قدرتمند در دوران کودکی است، گفت: در دوران کودکی تقلید از رفتار بزرگسالان به عنوان مهم‌ترین منبع یادگیری است. 

وی ادامه داد: رفتارهای سالم و سازگارانه یا ناسالم و ناسازگارانه والدین می‌تواند باعث رفتارهای مذکور و به تبع آن شکل‌گیری شخصیت سالم یا ناسالم در فرزندان شود. 

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی افزود: نوباوگی و نوپایی زمان شکل‌گیری اعتماد و امنیت و یا بی‌اعتمادی نسبت به دنیا است و چنانچه والدین محبت و توجه کافی به فرزند مبذول دارند احساس امنیت و آرامش و چنانچه بی توجه و سرد باشند اختلال ناامنی و خصومت،  بنای روابط بعدی در دوران بزرگسالی است. 

هریوندی اظهارکرد: ریشه مشاجرات والدین شامل مسائل مالی خانواده، تربیت فرزندان، برنامه‌ریزی اوقات فراغت، مسائل زناشویی زوجین، چگونگی انجام دادن کارها در منزل، سبک‌های ارتباطی است. 

وی تصریح کرد: مشاجرات والدین تاثیر عمیقی بر ایجاد احساس ناامنی و اضطراب به ویژه اضطراب ناشی از آسیب والدین و به دنبال آن زمینه ایجاد ناراحتی‌های روانی کودکان باشد. 

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی افزود:  کودکانی که در معرض مشاجرات روزانه والدین هستند آسیب روانی بیشتری از کودکان طلاق متحمل می‌شوند.

هریوندی گفت: با توجه به اینکه در دوران کودکی الگوبرداری مشاهده‌ای به عنوان مهم‌ترین عامل یادگیری رفتارهای کودکان است رسانه‌های تصویری می‌تواند نقش عمده‌ای در تشکیل رفتارهای مختلف داشته باشد. 

وی افزود: کنترل برنامه‌های مختلف ویدویی و تلویزیونی که دارای محتوای پرخاشگری است تاثیر بسیاری در کاهش رفتارهای پرخاشگرانه دارد.

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی اظهارکرد: تقویت و توجه به رفتارهای مثبت کودکان و به دنبال آن بی‌توجهی به رفتارهای منفی و پرخاشگرانه از طریق قوانین مدیریت رفتاری، اهرمی اساسی در کنترل رفتارهای پرخاشگرانه است. 

هریوندی تصریح کرد: کودکی که در منزل شاهد پرخاشگری والدین یا افراد بزرگتر خانواده است همین رفتار کتک‌کاری را در خصوص فرزندان کوچک‌تر از خود استفاده می‌کند. 

وی خاطرنشان کرد: چنانچه پرخاشگری فرزندان در دوران کودکی مدیریت نشود احتمال ابتلا آنان در دوران بزرگسالی به اختلالات شخصیتی از قبیل اختلال کنترل تکانه و اختلال شخصیت ضداجتماعی است.

 

دیدگاه تان را بنویسید