جی پلاس

هشدار درباره مصرف شاه بلوط / چه کسانی نباید شاه بلوط بخورند؟

اگرچه آجیل های خوشمزه هستند و در زمستان به بدن گرما می دهند، اما خوردن آنها به صورت خام ممکن است منجر به مسمومیت شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس به نقل از وب سایت آمریکایی وب مد: «شاه بلوط» (که در برخی کشورها به ابوفروه معروف است) نوعی گیاه است که برای تهیه برخی از داروها از آن استفاده می شود.

شاه بلوط حاوی چربی ها، کربوهیدرات ها، پروتئین ها و بسیاری از ویتامین ها است که آن را به یکی از مکمل های غذایی موثر تبدیل می کند که از زمان های قدیم برای درمان تعدادی از بیماری ها استفاده می شده است.بسیاری از مردم آن را پس از کباب کردن یا جوشاندن  با عسل و کره می خورند و در برخی غذاها نیز استفاده می شود و طعم لذیذی به آن می بخشد.

خاصیت شاه بلوط در پزشکی

از دانه ها و برگ های شاه بلوط برای درمان بسیاری از بیماری ها مانند واریس، بواسیر و رگ های متورم استفاده می شود و همچنین موارد اسهال، حرارت بالا و بزرگی پروستات را درمان می کند. دانه های این گیاه که در کوه های بالکان در جنوب شرقی اروپا می روید، درمان موثری برای اگزما، درد قاعدگی، سرفه و درد مفاصل نیز محسوب می شود.

به گفته برخی کارشناسان، میوه شاه بلوط هنگام مصرف عصاره دانه پخته شده آن برای اکثر افراد بسیار ایمن تلقی می شود، اما گاهی اوقات ممکن است برای برخی افراد عوارضی مانند سرگیجه، سردرد، ناراحتی معده و خارش ایجاد کند.

تحقیقات علمی نشان می دهد که عصاره دانه شاه بلوط ممکن است در درمان نارسایی مزمن وریدی مفید باشد. این بیماری ناشی از ضعیف شدن دیواره وریدهای ساق پا و ناکارآمدی دریچه های آنهاست که منجر به رکود خون و مشکل در بازگشت آن به قلب می شود. در مطالعه ای که در سال 2006 منتشر شد، محققان هفت کارآزمایی بالینی را تجزیه و تحلیل کردند و به این نتیجه رسیدند که عصاره دانه شاه بلوط  یک "درمان کوتاه مدت موثر و ایمن" برای نارسایی مزمن وریدی است.

به گفته مرکز ملی طب مکمل و جایگزین در آمریکا، شواهد علمی کافی برای حمایت از استفاده از دانه شاه بلوط  برای درمان دائمی نارسایی مزمن وریدی وجود ندارد. با این حال، یک مقاله تحقیقاتی در سال 2001 به این نتیجه رسید که برخی از مکمل‌های تغذیه‌ای  شاه بلوط ممکن است از عوارض زمان‌بر و دردناک برای بیماران مبتلا به رگ‌های واریسی و هموروئید جلوگیری کند.

تشخیص سرطان با شاه بلوط؟

محققان همچنین روش موثرتری برای تشخیص سلول های سرطانی با استفاده از شاه بلوط ابداع کرده اند. دانشمندان پرتوهایی ساخته اند که از ماده اسکولین مشتق شده از شاه بلوط برای بهبود نقشه برداری و تصاویر رادیولوژیکی و جستجوی سلول های سرطانی استفاده می کند.

اسکولین یک ماده شیمیایی موجود در شاه بلوط است که برای گردش خون مفید است. ژان گریم، از موسسه اسلون کترینگ در ایالات متحده، می گوید که توسعه کاربرد موضعی ژل، این نوآوری را به رویکرد تایید شده و ضروری در تکنیک های تصویربرداری سرطان تبدیل می کند.

 

هشدار درباره مصرف شاه بلوط / شاه بلوط را با کدام داروها نخوریم

 

بنابر این گزارش، کتی وونگ - متخصص تغذیه در کالج تغذیه آمریکا، می گوید شاه بلوط، که نام علمی آن Aesculus hippocastanum است، برای مدت طولانی در طب عامیانه برای درمان بیماری های مختلف مانند کاهش تورم و التهاب، تقویت دیواره های خون استفاده شده است. شاه بلوط همچنین حاوی آنتی اکسیدان های قوی است که به مبارزه موثرتر با بیماری ها کمک می کند. وانگ نسبت به مصرف شاه بلوط با برخی داروها مانند آسپرین، پلاویکس، تیکلید و سایر داروهای ضد انعقاد هشدار می دهد.

 

چه کسانی نباید شاه بلوط بخورند؟

علائم مسمومیت با شاه بلوط چیست؟

 

پزشکان در وب سایت پزشکی آمریکایی به کسانی که دیابت، مشکلات گوارشی، مشکلات کبدی و کلیوی دارند، هشدار می دهند که این میوه را نخورند مگر اینکه با پزشک مشورت کنند. کارشناسان تأیید می‌کنند که دانه‌ها، پوست، گل و برگ‌های شاه بلوط خام همگی ناامن هستند و می‌توانند باعث مسمومیت شوند. بنابراین میوه را باید بعد از کباب یا جوشاندن خورد. علائم مسمومیت با شاه بلوط عبارتند از ناراحتی معده، لرزش عضلات، استفراغ و اسهال.

دیدگاه تان را بنویسید