جی پلاس

چه تخته برشی برای آشپزخانه کم خطر است؟ / ظروف سرامیکی بدون سرب سالم تر است یا ظروف شیشه ای

قرارگرفتن منظم در معرض حجم عظیمی از مواد شیمیایی که در زندگی روزمره خود با آن مواجه می‌شویم، خطری بالقوه برای سلامتی است. درنظر گرفتن استانداردها در خرید ظروف آشپزخانه، به کاهش این خطر کمک زیادی می کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس به نقل از گاردین: تام پرکینز، Tom Perkins ، پژوهشگر گروه رسانه ای گاردین در پژوهشی درباره برخی محصولات آشپزخانه ای که کم خطر و تا حد زیادی فاقد سموم هستند، درباره ضرورتهای تخته برش بهداشتی و ظروف سرامیکی و شیشه‌ای نوشت:

 

تخته برش سالم و بهداشتی برای آشپزخانه کدام است؟

چه تخته برشی برای آشپزخانه استفاده کنیم

 

از آنجایی که پلاستیک می‌تواند حاوی هزاران ماده شیمیایی باشد، حدود یک دهه پیش، تخته برش پلاستیکی خود را با تخته ای از بامبو، که تصور می شد کمتر سمی‌است، جایگزین کردم. اما بعدا متوجه شدم که بامبو اغلب از چند تکه چوب ساخته شده که با چسب حاوی فرمالدئید مونتاژ می شود، این ترکیب می‌تواند باعث ایجاد بثورات، تحریک چشم و تغییر در عملکرد ریه شود و ممکن است سرطان زا باشد.

اگرچه تخته‌های بامبو تولید شده با برچسب «ایمن» وجود دارد، اما می‌توان آن‌ها را با رزین‌های سمی‌ملامین فرمالدئید نیز ساخت که با مشکلات کلیوی، اختلالات غدد درون ریز و مشکلات عصبی مرتبط می‌شوند! درصورتی که از این ظروف در دمای بالاتر و در مجاورت غذاهای اسیدی استفاده شود، خطر ترشح سموم بیشتر وجود دارد. محصولات بامبو در حال حاضر اغلب با هشدارهای پیشنهادی تحت عنوان هشدارهای 65 از طرف دولت کالیفرنیا ارائه می‌شوند و می‌گویند که این محصول ممکن است حاوی برخی مواد شیمیایی شناخته شده برای ایجاد سرطان باشد.

هنگامی‌که به دنبال تخته برش هستید، سعی کنید آنهایی را که از یک تکه چوب ساخته شده اند و چسبانده نشده اند، پیدا کنید. اما توجه داشته باشید که بسیاری از تخته‌ها با روغن معدنی تکمیل می‌شوند. برخی می‌گویند این روغنها، بی خطر هستند، اما باید در نظر داشت آنها از نفت تشکیل می شوند و بسته به اینکه چقدر خوب تصفیه شده باشند، می تواند استفاده از روغن معدنی در اندازه زیاد، سرطان زا هم باشد.

اگرچه بسیاری از تولیدکنندگان تخته برش از روغن معدنی استفاده می‌کنند، برخی هم روغن نارگیل یا موم زنبور عسل را به کار می گیرند. تخته ای از چوب درخت پیدا کنید که با استفاده از یک تکه چوب و روکش ایمن ساخته شده باشد.

ظروف سرامیکی بدون سرب بهتر است یا ظروف شیشه ای

به گزارش جماران تام همچنین توضیح می دهد: قانون فدرال و سازمان غذا و دارو در آمریکا، اجازه استفاده از سرب را در ظروف و ظروف سرامیکی می‌دهد. اگر قطعه به درستی پخته شده باشد، سرب و سایر فلزات سنگین خطرناک مانند آرسنیک را می‌توان به لعاب و رنگدانه سرامیک اضافه کرد، چرا که معتقدند به این روش تولید، سموم وارد غذا نمی‌شود.

با این حال، داستان‌هایی درباره مسمومیت با سرب توسط سرامیک‌ها وجود دارد، زیرا برخی از قطعات به‌درستی لعاب‌بندی نشده‌اند، در حالی که براده‌ها، خراش‌ها و سایر فرسودگی‌ها خطر خروج این فلزات را افزایش می‌دهند.

می‌توانید سرامیک‌های «بدون سرب» را جستجو کنید، اما به خاطر داشته باشید که ممکن است همیشه اینطور نباشد. شاید مطمئن ترین گزینه، حذف تدریجی سرامیک ها و جایگزینی آنها با ظروف  قابل شستشو و لیوان های شیشه ای باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید