طرز تهیه شیرینی فسایی به روش سنتی

در این گزارش طرز تهیه شیرینی فسایی به روش سنتی را به شما آموزش می دهیم.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، شیرینی فسایی یکی از انواع شیرینی‌های خوشمزه و لذیذ است که اصالت آن مربوط به شهر فسا است این شیرینی خوش طعم بافتی سبک و لطیف دارد و خیلی راحت و سریع و به روش‌های مختلف تهیه و آماده می‌شود شیرینی فسایی طرفداران زیادی دارد. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با ما همراه باشید.

مواد لازم برای شیرینی فسایی
آرد ۳۵۰ گرم
روغن جامد یا نیمه جامد ۱۵۰ تا ۱۶۰ گرم
پودر قند ۱۶۰ گرم
پودر هل ۲/۱ قاشق چای خوری
زرده تخم مرغ برای رومال شیرینی ۱ عدد
کنجد سفید به مقدار لازم
سیاه دانه به مقدار لازم
خرفه به مقدار لازم
مغز گردو خرد شده به مقدار لازم
پودر گردو و یا بادام به مقدار لازم

طرز تهیه شیرینی فسایی

مرحله اول

برای طرز تهیه شیرینی فسایی خوشمزه ابتدا روغن را که به دمای محیط رسیده است یا همان روغن نیمه جامد را داخل یک ظرف بریزید و سپس شکر را به آن اضافه کنید و با همزن برقی به مدت ۳ تا ۴ دقیق هم بزنید تا بافت یکدست و صافی تشکیل شود و رنگ مخلوط مواد روشن شود.

 

مرحله دوم

سپس آرد را الک کنید تا بافت آن سبک و یکدست شود و بعد آرد را کم کم به مخلوط مواد اضافه کنید و با دور کند همزن به مدت ۲ دقیقه هم بزنید تا با هم مخلوط شوند، بعد از آن خمیر تشکیل شده را با دست ورز دهید تا نرم و لطیف و یک دست شود.

نکته:

در دستور اصلی نان فسایی از مقداری آرد نخودچی هم استفاده می‌شود که چون آرد نخود چی رنگ شیرینی را کدر می‌کند و طعم نخودچی به شیرینی‌ها می‌دهد می‌توانید به جای آن از آرد سفید استفاده کنید و شیرینی‌های خوش رنگ‌تری درست کنید.

مرحله سوم

سپس این خمیر را با دست جمع کنید و کمی ورز دهید، این خمیر نیاز به استراحت ندارد، بعد خمیر را روی یک سطح صاف بین دو نایلون قرار دهید و سپس خمیر را به قطر نیم سانتی‌متر با وردنه باز کنید، بعد از آن نایلون را از روی خمیر بردارید.

مرحله چهارم

بعد خمیر را در شکل و اندازه دلخواه برش بزنید و یا از قالب‌های آماده برای برش زدن خمیر استفاده کنید سپس کف قالب مورد نظر را با کره یا روغن مایع چرب کنید و یا داخل قالب کاغذ روغنی قرار دهید و برش‌های خمیر را با فاصله در آن بچینید.

مرحله پنجم

سپس یک تخم مرغ را بشکنید و زرده آن را جدا کنید و داخل یک ظرف بریزید سپس زرده را با چنگال هم بزنید تا از لختگی خارج شود و به وسیله فرچه روی شیرینی‌ها را با زرده تخم مرغ رومال کنید تا زرده کاملا سطح شیرینی‌ها را بپوشاند.

مرحله ششم

سپس روی آن‌ها مقداری خرفه یا کنجد و یا مغز گردو و بادام خرد شده بریزید و تزئین کنید و سپس قالب را در فر که از ۱۰ دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید، بعد دمای فر گازی را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد و فر برقی را روی ۱۶۰ درجه تنظیم کنید.

مرحله هفتم

بعد اجازه دهید تا شیرینی‌ها به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه داخل فر خوب بپزند و سطح آنها طلایی رنگ شود، بعد از آن قالب شیرینی را از فر بیرون بیاورید و در دمای محیط قرار دهید تا خنک شود سپس به آرامی شیرینی‌ها را از داخل قالب خارج کنید.

مرحله هشتم

سپس شیرینی‌ها را داخل یک ظرف بچینید و به دلخواه و سلیقه‌ خودتان مقداری عسل یا شکلات صبحانه روی آن‌ها بمالید و با پودر پسته، پودر نارگیل، مغز گردوی خرد شده، مغز فندق خرد شده و یا خلال بادام و کنجد و خرفه شیرینی‌ها را تزئین کنید.

مرحله نهم

سپس شیرینی‌ها را در یک ظرف درب دار بچینید و در یخچال قرار دهید و به مدت یک ماه نگهداری کنید و در هنگام استفاده تعدادی از شیرینی‌ها را داخل یک ظرف مناسب بچینید و به عنوان یک دسر شیک و خوش طعم همراه با چای سرو کنید.

 

دیدگاه تان را بنویسید