۴ قدم ساده تا کاشت زعفران در گلدان خانگی

در این گزارش به شما کاشت زعفران در خانه را آموزش می دهیم.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، کشاورزی حتی در مقیاس کوچیک لذتی دارد که هیچ کار دیگری ندارد. پس اگه شما هم دنبال این هستید که کاشت زعفران در خانه انجام دهید آستین هایتان رو بالا بزنید و خودتان را از این لذت محروم نکنید.

۴ قدم ساده تا کاشت زعفران در گلدان و خانه و باغچه

قدم اول: فراهم کردن مکان کاشت زعفران

شما با توجه به مقدار زعفرانی که قصد کاشت آن را دارید باید قطعه زمینی یا تعدادی گلدان را در اختیار داشته باشید. پیاز زعفران شما تا ۷ سال بار می‌دهد، پس بهتر است قطعه زمینی را انتخاب کنید که احتیاجی به آن ندارید. این مکان کشت زعفران می‌تواند یک گلدان در تراس آپارتمان یا پشت بام منزل شما نیز باشد.

من خودم به شخصه برای بار اول در زمینی به متراژ‌ تقریبی ۱۰۰ متر متر کاشت زعفران خودم رو شروع کردم و در آن زمان به هیچ وجه نمی‌دانستم چگونه در باغچه زعفران پرورش بدهم اما سعی خودم را کردم. زمینی که نور کافی و خاکی مناسب داشت را انتخاب و آماده کشت کردم.

قدم دوم: تهیه پیاز زعفران

شما باید مقداری پیاز زعفران برای کاشت زعفران تهیه کنید. چون پیاز زعفران یه کالای خاص و کم یاب است شما برای خرید فقط میتوانید پیاز زعفران از شهر هایی خرید کنید که کشت زعفران در آنجا رواج دارد.

نکته ای که اینجا مهم است این است که در هنگام خرید، پیاز مرغوب را خریداری کنید. این باعث می‌شود، زعفران شما از خطرات احتمالی دور بماند.

قدم سوم: آماده کردن زمین و کاشت زعفران

خب حالا وقت آماده کردن زمین یا گلدان برای کاشت زعفران شماست. اگر اندکی تجربه کشاورزی یا باغبانی داشته باشید خود شما خوب می‌دانید باید چکار کنید. زمین رو خوب با بیل شخم بزنید و با مقداری برگ خشک یا کود زمین خود را غنی کنید.

زمان کشت زعفران در گلدان و باغچه

زمان کاشت زعفران در گلدان و خانه برای مناطق سردسیر از تیر ماه تا اواسط مهر و در مناطق سردسیر از تیرماه تا اواسط آبان است.

برای کاشتن زعفران شیار هایی را به عمق ۲۰ سانتی متر حفر کنید و پیازها را به سمت بالا و دانه دانه در شیار قرار دهید.

عمق کاشت پیاز زعفران چگونه است؟

عمق کاشت پیاز زعفران باید ۲۰ الی ۲۵ سانتی متر باشد که حتما باید این نکته را رعایت کنید. چرا که هر سال پیاز زعفران مقداری بالا می‌آید، که این باعث می‌شود پیاز شما از به سطح زمین برسد. پس باید گلدانی انتخاب کنید که ارتفاعش بالای ۳۰ سانتی متر باشد.

آیا کوددهی زعفران در خانه واجب است؟

متاسفانه خاکی که در گلدان یا باغچه خانه شما است دچار فقر مواد آلی و عناصر مفید میباشد. ما این حرف را طبق تجربه با قطعیت میگوییم لذا برای اینکه بتوانید بهترین نتیجه را از کشت داشته باشید باید مواد غذایی مورد نیاز را به خاک بدهید. تغذیه خاک زعفران نیز با کوددهی زعفران انجام میشود. ممکن است خرید کود مناسب زعفران برای متراژهای خانگی یک دغدغه باشد. ماهچین این مشکل را برای کسانی که در مقیاس کوچک کشت زعفران انجام میدهند با تهیه پکیج خانگی کود زعفران و محلول پاشی حل کرده است.

خاک‌های ایران با سرعتی باور نکردنی و به دلیل عدم مدیریت صحیح در کشاورزی به سمت فقر مواد آلی و عناصر تغذیه‌ای ضروری می‌روند. تغذیه زمین با کودهای تقویتی یکی از راه‌حل‌های کوتاه‌مدت و بسیار موثر جهت اصلاح خاک می‌باشد که مدتی است مورد توجه کشاورزان و نهاد‌های مسئول قرار گرفته است.

روش آبیاری زعفران به چه صورت است؟

کار شما با آبیاری عمیق پیازها در اواخر شهریور و یا اوایل مهر انجام می‌شود در این جا تمام می‌شود. مرحله بعدی آبیاری بعد از برداشت گل ها در آذر ماه خواهد بود و اگر در محلی کم باران زندگی می‌کنید یک بار هم در دی ماه زعفران خود را آبیاری کنید. آبیاری زعفران در زمان خواب پیاز، باعث آسیب به پیاز می‌شود.

پس شد دو مرحله آبیاری و در صورت سکونت در مکان بسیار کم باران سه مرحله آبیاری زعفران

قدم چهارم: برداشت زعفران

خب حالا در آبان‌ماه هستیم و زعفران های شما به مدت ۱۴ روز گل می‌دهند. گلدهی پیاز زعفران شما در سال اول شروع میشود و در سال های بعد بیشتر از قبل میشود. هرگل زعفران دارای ۳ یا ۴ رشته (گاهاً ۵ رشته) زعفران است که میتوانید از طعم و عطر فوق العاده آن استفاده کنید.

خب حالا شما صاحب زعفران مرغوبی هستید که خود شما به عمل آورده اید. لحظه چیدن گل های زعفران یکی از هیجان انگیز ترین لحظات زندگی شما خواهد بود و طعم آن مدت ها در ذهن شما خواهد بود.

نکات مهم برای کاشت زعفران در خانه:

به ازای هر یک کیلو پیاز زعفران می‌توانید حدود ۱ تا ۲ گرم زعفران مرغوب در سال اول بدست بیاورید. در سال‌های بعد این مقدار افزایش می‌یابد و هم چنین پیاز زعفران شما در سال هفتم حداقل ۸ برابر خواهد شد و باید آن را به زمین بزرگتری انتقال داده و زعفران بیشتری به دست بیاورید.

با این روش شما می‌توانید حتی زعفران را در گلدان مناسب و در آپارتمان خود نیز بکارید.

آب و هوای مناسب کاشت زعفران در سطح کوچک خیلی خاص نیست و شما می‌توانید با مهیا کردن مکانی معتدل که زعفران شما در معرض نور کافی و دمای هوای خنک باشد زعفران خود را کشت دهید و البته کاشت زعفران در شهر‌هایی مثل همدان و مشهد که هوایی سرد و خشک دارند بسیار مطلوب تر است.

همانطور که گفتیم ماه‌چین در راستای تسهیل فرایند کاشت زعفران توسط شما پکیجی را به نام پکیج کاشت زعفران در منزل فراهم کرده است. از ویژگی‌های این پکیج می‌توانیم به محتوای آموزشی کاربردی و ضمانت بازگشت وجه اشاره کنیم. با تهیه‌ی این پکیج با اطمینان خاطر کامل زعفران مورد نیازتان را در خانه بکارید.

 

دیدگاه تان را بنویسید