رژیم فستینگ چه خطراتی برای سلامت بدن دارد؟

در رژیم فستینگ فرد فقط در مدت زمان معین‌شده‌ای اقدام به خوردن مقدار کالری مورد نیازش می‌کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فستینگ روشی امن و سالم برای کاهش وزن در همه‌ی افراد نیست. رژیم فستینگ چه از نظر فیزیکی و چه روانی چالش‌برانگیزه و می‌تونه تهدید کننده‌ی سلامتی افرادی باشد که در شرایط خاص قرار دارند. 

افزایش احتمال سوء تغذیه

بهداشت نیوز نوشت؛ فستینگ اگر به روش درست و اصولی انجام نشود می‌تواند منجر به سوء تغذیه شود. به طور مثال اگر مقدار کالری دریافتی روزانه به حدی محدود شه که مواد مغذی ضروری مثل پروتئین، کربوهیدرات، چربی‌های سالم و… به اندازه کافی مصرف نشود، از نظر سلامتی تبعات منفی مثل از دست دادن ماهیچه‌ها، خستگی مفرط و مشکلات مغزی مثل عدم تمرکز رو در پی دارد. 

دچار شدن بدن به وضعیت کم‌آبی 

اگر حین فستینگ یا روزه‌داری برای لاغری  به مصرف مایعات توجه کافی نداشته باشید، بدن در وضعیت کم‌آبی قرار می‌گیره و ممکنه علائم گیجی، خشکی دهان، یبوست، سردرد و تشنگی شدید رو تجربه کنید. 

ولع خوردن غذا یا افزایش پرخوری 

فستینگ ممکنه منجر به تشدید ولع خوردن و در نتیجه شکستن رژیم و نداشتن سبک تغذیه‌ سالم بشه. به طور مثال اگر به دیابت نوع ۱ مبتلایید یا  بیماری‌های خاص و مزمن مثل فشار خون، بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های دستگاه گوارش دارید، همچنین اگر در دوران بارداری یا شیردهی هستید یا دچار اختلالات خوردن یا مستعد ابتلا به آن هستید نباید رژیم فستینگ بگیرید. در هر حال بهتره تحت نظر متخصص و با مشورت پزشک برای گرفتن این رژیم اقدام کنید تا از مشکلات و خطرات احتمالیش پیشگیری کنید.

ایجاد تغییرات هورمونی 

فستینگ می‌تواند باعث تغییرات هورمونی از جمله افزایش هورمون گرلین که مسئول ایجاد احساس گرسنگی است و کاهش هورمون لپتین در بدن شود. این تغییرات هورمونی در زیاد شدن اشتها و ایجاد ولع‌های غذایی نقش دارند. 

 

دیدگاه تان را بنویسید