درمان فوری سرماخوردگی و آنفلوانزا با این روغن

روغن پونه کوهی برای درمان سرفه، برونشیت و سرماخوردگی بسیار مفید و موثر است، البته نحوه استفاده از روغن پونه کوهی برای درمان سرماخوردگی حائز اهمیت می باشد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، روغن پونه کوهی سلامت دستگاه تنفسی را به همراه دارد بنابراین اغلب در داروهای خانگی برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می شود. پونه کوهی گیاهی معطر و از خانواده نعناع می باشد، روغن آن به لطف خواص ضد ویروسی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی محبوب شده است. بسیاری از افراد از این روغن برای سلامت تنفس و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می کنند. روغن پونه کوهی علاوه بر کاربرد موضعی، برای آروماتراپی (رایحه درمانی) نیز استفاده می شود.

سلامت نیوز نوشت؛ روغن پونه کوهی از قسمت های مختلف گیاه به دست می آید و مصارف مختلفی دارد. بیشتر این موارد در فروشگاه ها به عنوان مکمل، ماده رنگرزی یا روغن گیاهی معطر یافت می شوند. در ادامه این بخش از بهداشت و سلامت نمناک به معرفی نحوه استفاده از روغن پونه کوهی، مزایا و موارد منع مصرف آن برای درمان علائم سرماخوردگی و آنفولانزا پرداخته ایم.

نحوه استفاده از روغن پونه کوهی برای درمان سرماخوردگی

پونه کوهی دارای ترکیبات مختلفی است که برای سلامتی مفید می باشد. روغن پونه کوهی می تواند به مبارزه با باکتری ها، رفع گرفتگی مجاری تنفسی کمک و به عنوان ضد التهاب عمل کند. استنشاق و غرغره کردن دو روش رایج استفاده از این روغن برای درمان سرماخوردگی است.

استنشاق بخار با روغن پونه کوهی:

ابتدا یک قابلمه آب را روی حرارت گذاشته و اجازه دهید تا بجوشد و سپس قابلمه را از روی حرارت برداشته و 2-3 قطره از روغن پونه کوهی را به آن اضافه کرده و برای مدت کوتاهی درب قابلمه را بگذارید، حوله ای را روی سرتان بیندازید به این ترتیب می توانید قابلمه را روی یک میز گذاشته و درب قابلمه را بردارید و بخار آن را حدود 6-12 دقیقه از طریق بینی استنشاق کنید. این کار به آزاد شدن مخاط در سوراخ های بینی کمک می کند.

نحوه استفاده از روغن پونه کوهی برای درمان گلو درد:

در یک لیوان آب گرم 1-2 قطره روغن پونه کوهی بریزید، کمی از آن را در دهان تان نگه داشته و حدود 30 ثانیه غرغره کنید و این کار را تا پایان آب لیوان تکرار کنید. این روش به شما کمک می کند تا التهاب گلو را تا حد زیادی کاهش دهید.

نحوه استفاده از روغن پونه کوهی برای درمان برونشیت و سرفه

یکی دیگر از خواص روغن پونه کوهی، خلط آور بودن آن است که باعث شل شدن مخاط شده و علائم برونشیت را برطرف می کند.

می توانید به دو طریق از آن استفاده کنید:

- استنشاق

قابلمه ای پر از آب را روی حرارت بگذارید تا بجوشد، وقتی به نقطه جوش رسید حرارت را کم کرده و 2-3 قطره روغن پونه کوهی را اضافه کرده و برای چند دقیقه درب قابلمه را بگذارید. در حالی که آب می جوشد حوله ای را روی سرتان بیندازید و قابلمه را از روی حرارت برداشته و روی میزی قرار دهید و سپس درب قابلمه را برداشته و حدود 6-12 دقیقه بخار آن را استنشاق کنید. این روش به شل شدن مخاط کمک می کند.

- اعمال آن روی قفسه سینه

در کاسه کوچکی 1-2 قاشق چای خوری روغن نارگیل را با 5-8 قطره روغن پونه کوهی مخلوط کنید. دستان تان را گرم کرده و کمی از این روغن را روی نوک انگشتان تان ریخته و به آرامی روی قفسه سینه بمالید و در طول درمان و بعد از آن، قفسه سینه خود را گرم نگه دارید.

موارد منع مصرف روغن پونه کوهی

چنانچه پیش از این هم در مطلب خواص روغن پونه گفته شد هرگز از روغن پونه کوهی به مقدار زیاد استفاده نکنید زیرا حاوی تیمول بوده و ممکن است عوارض جانبی را به همراه داشته باشد.

برخی از این عوارض عبارتند از :

آلرژی های پوستی و چشم

حالت تهوع و استفراغ

سوهاضمه

بثورات پوستی

از روغن پونه کوهی برای درمان سرماخوردگی با دقت استفاده کنید

فواید روغن پونه کوهی بسیار است و حتی آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به برخی میوه ها و سبزیجات دارد. از این روغن می توان برای تسکین برخی از مشکلات رایج سلامتی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده کرد اما حتما باید دوز مناسب آن را در نظر بگیرید.

 

دیدگاه تان را بنویسید