«کاهش وزن» در دوران بارداری کار درستی است؟

اگر مادر چربی خوب مصرف نکند، نوزاد از همان زمان مستعد مشکلات ناشی از چربی های بد می شود؛ زیرا چربی های نامناسب از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، دکتر فریبا کوهدانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در برنامه «فراسو» شبکه رادیویی سلامت به پرسش های مخاطبان درباره «نیازهای تغذیه ای مادر در دوران شیردهی» پاسخ داد.

 آیا ورزش کردن روی افزایش شیر تاثیر دارد؟

در دوره شیردهی مادر از ذخیره های چربی اش استفاده می کند. کاهش وزن درست مادر، از دو محل تامین می شود یکی رژیم های غذایی و دوم ورزش کردن؛ بهتر است مادر از یک ورزش مناسب که خیلی سخت و حرفه ای نباشد، بهره ببرد که البته پیاده روی بسیار مناسب است که ۳۰ تا ۴۵ دقیقه روزانه به متعادل کردن وزن کمک می کند وحتی می تواند تاثیر مثبت بر شیردهی داشته باشد.

 آیا بذرکتان حتما باید پودر شده مصرف شود؟ این خوراکی برای افراد مبتلا به پرفشاری خون- افرادی که شکنندگی عروق دارند و یا افراد دیابتی ضرر هم دارد؟

بذرکتان اگر پودر شده مصرف شود میزان دسترسی آنزیم های بدن به آن بیشتر می شود و این به این معنی نیست که از پودر نشده آن نمی توان استفاده کرد. البته مصرف بذرکتان نباید به این معنی باشد که مادر ماهی نخورد. خوردن ماهی آن هم یک یا دوبار در هفته باید ادامه یابد. مصرف یک قاشق مرباخوری بذرکتان روزانه، برای افراد مبتلا به دیابت-بیماری های قلبی و عروقی مشکلی ایجاد نمی کند، اتفاقا برخی مطالعات اثر مطلوبی را متعاقب مصرف امگاه سه در این بیماران ذکر کرده اند.:

تغذیه ای که از طریق چربی های نامناسب باشد، چه تاثیری روی ترکیب شیر مادر دارد؟

اگر مادر چربی خوب مصرف نکند، نوزاد او از همان زمان مستعد مشکلات ناشی از چربی های بد می شود. زیرا همان چربی های نامناسب هم وارد شیر او می شوند.

چرا مادران باید به نوزاد خود تا تخلیه کامل سینه شیر بدهند؟

زیرا ابتدای شیر مادر حالت آبکی و رقیق دارد و بعد از مدتی مقدار چربی شیر مادر بیشتر می شود. یعنی شیر ابتدا و شیر انتها با هم متفاوت است. اگر سینه خوب تخلیه نشود، نوزاد بیشتر از قسمت اول شیر استفاده می کند و از قسمت بعدی که چرب است و به وزن گیری کودک کمک می کند استفاده نکرده است.

 آیا صلاح است مادر در دوران بارداری اقدام به کاهش وزن داشته باشد؟

تا ۲ ماه اول دوره ی شیردهی که هنوز شیردهی به طور کامل و مطلوب برقرار نشده است مادر نباید سعی در کاهش وزن داشته باشد؛ اما ورزش کردن را ادامه بدهد. منتهی بعد از برقراری کامل شیردهی، فرصت مناسبی است که مادر با رژیم غذایی خیلی ملایم، آن هم در مادران چاق و دارای اضافه وزن، نه مادرانی که اضافه وزن معمول بارداری را دارند، اجازه می دهیم روزانه ۵۰۰ کیلوکالری از انرژی دریافتی خود را پایین بیاورند.

 

دیدگاه تان را بنویسید