فواید مرزنجوش که نمی دانستید

مرزنجوش با نام علمی Origanum vulgare L یکی از گیاهان خانواده نعناییان می باشد که به عنوان یکی از مهم ترین و پرفروشترین گیاهان ادویه ای و دارویی در جهان به شمار میرود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، تاکنون طیف گستردهای از ترکیبات فعال دارویی شامل: اسانس، گلیکوزیدهای فنلی، فلاونوئیدها، تانن ها، استرولها و ویتامینها از مرزنجوش شناسایی و جداسازی شده است. لازم به ذکر است که گیاه مرزنجوش علاوه بر متابولیتهای ثانویه دارای ارزش تغذیه ای بالایی نیز می باشد.

بهداشت نیوز نوشت؛ اسانس یکی از مواد موثره اصلی مرزنجوش میباشد که از برگ ها و سرشاخه های گلدار آن توسط فرآیند تقطیر استخراج می شود. اجزای تشکیل دهنده اسانس ها عمدتاً ترپنوئیدها، مونوترپنوئیدها و سزکوئی ترپنوئیدها میباشند.

اسانس مرزنجوش در صنایع صابون سازی و عطرسازی حائز اهمیت است. این اسانس به سرعت اکسید شده و تغییر رنگ می دهد و اگر در تماس با ظرفی آهنی قرار بگیرد، رنگ آن تا حد قرمز نیز تغییر می کند.

کاربرد درطب سنتی

مرزنجوش به عنوان دارویی ضدنفخ، مدر، معرق، قاعده آور، خلط اور و ضدعفونی کننده مصرف سنتی دارد.

این گیاه از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی، گرم و خشک است.

بهبود عملکرد قلب و عروق با مرزنجوش

یکی دیگر از مزایای مرزنجوش افزایش سیستم قلبی عروقی و گردش خون است. این با از بین بردن خطرات رایج در ارتباط با بیماری های قلبی عروقی به بدن ما کمک می کند. برخی از راه های کمک کننده آن عبارتند از: کاهش فشار خون، تا حد زیادی کاهش خطر ابتلا به فشارخون و در نتیجه مشکلات قلب.

مرزنجوش می‌تواند برای سلامتی قلب و عروقتان بسیار خوب باشد. این گیاه منبعی غنی از آنتی اکسیدان‌ها است که می‌تواند به حفاظت از قلب و همچنین سایر ارگان‌های بدن در برابر بیماری کمک کند. همچنین قادر است رگ‌های خونی را عریض و شل کند که به کاهش طبیعی سطح فشار خون کمک می‌کند.

استنشاق روغن معطر یا به صورت مستقیم یا به شکل اسپری شده می‌تواند سیستم عصبی بدن را آرام کند که به گشاد کردن رگ‌های خونی کمک می کند. این اثری مثبت بر قلب دارد چرا که فشار خون را پایین می‌آورد و فشار وارد بر قلب را کاهش می‌دهدکاربرد درطب سنتی:

مرزنجوش به عنوان دارویی ضد نفخ، مدر، معرق، قاعده آور، خلط آور و ضدعفونی کننده مصرف سنتی دارد.

این گیاه از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی، گرم و خشک است.

در کشور هندوستان از برگ ها و بذور آن به عنوان دارویی قابض، بادشکن و نرم کننده سینه استفاده میشود. همچنین ریختن چند قطره از اسانس آن در بینی میتواند برای پاک کردن دماغ و تسکین سرع مفید باشد. اسانس مرزنجوش نیز دارای اثرات التیام دهنده و ضدعفونی کننده می باشد، لذا پمادهای ساخته شده از اسانس مرزنجوش جهت پانسمان، ضدعفونی و التیام زخم ها استفاده میشود. از ترکیبات تهیه شده از چای داغ آن برای تسریع جریان خون قاعدگی که در اثر سرما بند می آید استفاده می شود. روغن رقیق شده ی آن نیز جهت تسکیل دندان درد، درد مفاصل به کار می رود. در طب سنتی چین از مرزنجوش به عنوان دارویی برای

درمان تب، استفراغ، اسهال خونی، یرقان و مشکلات کم اشتهایی در کودکان استفاده می شود.

برخی توصیه های پزشکی در خصوص استفاده از مرزنجوش 

در صورت بروز تهوع، استفراغ و یا اسهال مصرف مرزنجوش باید متوقف شود و از زیاده روی در مصرف آن بدون نظر پزشک متخصص خودداری شود و بیمارا ن مبتلا به ناراحتی های کلیوی از مصرف مرزنجوش نیز خودداری کنند. استفاده زیاد مرزنجوش برای کلیه مضر است.

 

دیدگاه تان را بنویسید