2 ویژگی مثبت عادت به خوردن عسل

از آنجایی که عسل حاوی قند و کربوهیدرات‌های زیادی است، از این‌رو تاکنون گمان می‌شد که مصرف منظم آن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های متابولیک (مخصوصا دیابت نوع 2) را افزایش دهد. اما یافته‌های جدید محققان دانشگاه تورنتو که در 23 نوامبر 2022 منتشر شد، چیز دیگری را نشان می‌دهد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، در ادامه این مطلب به 2 ویژگی مثبت عادت به خوردن عسل اشاره کرده ایم که به ترتیب عبارتند از:

1. کاهش التهاب در بدن 

سلامت نیوز نوشت؛ محققان دانشگاه تورنتو با یک بررسی جامع و سیستماتیک متوجه شدند که گنجاندن روزانه 2 قاشق غذاخوری سرخالی عسل در یک رژیم غذایی سالم می‌تواند باعث کاهش قند خون ناشتا، کلسترول، تری‌گلیسرید و چربی بد خون شود و از این طریق به کاهش شدید التهاب در بدن کمک کند. علاوه بر اینها، مصرف منظم عسل در یک برنامه غذایی سالم می‌تواند با افزایش کلسترول خوب خون یا همان HDL به حفظ سلامت سیستم قلبی‌ـ‌عروقی کمک برساند. زمانی که سطح التهاب بدن با مصرف خوراکی‌های طبیعی پایین بیاید، قدرت سیستم ایمنی هم بیشتر می‌شود. 

2. تنظیم قند خون 

همان‌طور که گفته شد، تاکنون گمان می‌شد که مصرف روزانه و مرتب عسل می‌تواند زمینه تبدیل پیش‌دیابت به دیابت نوع 2 را افزایش دهد و از آنجایی که تقریبا نیمی از مردم جهان در معرض ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 یا پیش‌دیابت هستند، بنابراین توصیه‌های کلی بر این بود که محدودیت‌هایی در مصرف عسل ایجاد شود زیرا حدود 80 درصد از حجم عسل را قندها تشکیل می‌دهند. 

با این‌حال، محققان دانشگاه تورنتو بعد از بررسی‌های جامع به این نتیجه رسیده‌اند که عسل، علاوه بر قند، حاوی پروتئین‌ها، اسیدهای آلی و سایر ترکیبات فعال دوستدار سلامت است و نوع قندهای موجود در آن هم قندهای پیچیده و کمیابی هستند که مصرفشان نه‌تنها حساسیت به انسولین را افزایش می دهد بلکه می‌تواند باعث بهبود متابولیسم گلوکز در بدن شود.

علاوه بر اینها، مصرف منظم عسل در یک رژیم غذایی سالم با کاهش شدید استرس اکسیداتیو و التهاب در بدن به پیشگیری از ابتلا به سندرم متابولیک کمک می‌کند. تمامی این موارد در کنار همدیگر می‌توانند باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌ـ‌عروقی یا تبدیل پیش‌دیابت به دیابت نوع 2 شوند. 

نکته جالب توجه دیگر این است که پژوهشگران دانشگاه تورنتو اعلام کرده‌اند که فواید مصرف عسلی که زنبورهای تولیدکننده آن فقط از یک نوع گل تغذیه کرده باشند، بیشتر از عسل‌هایی است که زنبورهای تولیدکننده آنها از چند منبع مختلف گل و گیاه برای تولید عسل کمک گرفته‌اند. 

 

دیدگاه تان را بنویسید