تغذیه مناسب برای فصل پاییز

بدن به گرمای تابستان عادت می‌کند که ناگهان وارد فصل سرد پاییز می‌شویم. مراقبت‌های بهداشت، گرم نگهداشتن بدن، پوشیدن لباس کافی و خوردن غذاهای گرم بهترین راه پیشگیری از بیماری سرماخوردگی در این فصل است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، خوراکی های فصل پاییز عموما شامل غذاهای گرم است. هر چند میوه های فصل پاییز هم تا حدودی به دلیل داشتن ویتامین C از سرماخوردگی و گلو درد پیشگیری می‌کند.

بهداشت نیوز نوشت؛ در ادامه به لیستی از بهترین تغذیه مناسب پاییز از نگاه طب سنتی می‌پردازیم.

سیب‌زمینی کباب‌شده به‌جای سرخ‌شده

مصرف غذاهای سرخ شده در فصل پاییز به گلودرد صبحگاهی دامن می‌زند. یکی از غذا های مناسب فصل پاییز خوردن سیب‌زمینی کباب است. اگر در رژیم غذایی هستید می‌توانید سیب‌زمینی کباب را در زمان عصر مصرف کنید. در عوض شب را با میوه‌های گرم سر کنید.

برای اینکه غذا گرم‌تر شود، به آن ادویه و فلفل اضافه کنید. برای طعم بهتر سیب‌زمینی کباب، به آن مقدار کمی روغن زیتون هم اضافه کنید. خواهید دید به غذایی خوشمزه تبدیل می‌شود.

اسفناج

یکی از خوراکی های مناسب فصل پاییز اسفناج است. این سبزی طبع گرم دارد و می‌تواند یک غذای مقوی و کامل برای روزهای سرد پاییز باشد. شما می‌توانید اسفناج را با ماست مصرف کنید. گفته شده به دلیل اینکه اسفناج حاوی آهن است، نباید با لبنیات خورده شود. در حالی‌که میزان آهن اسفناج بالا نیست و این مورد فقط به خاطر یک اشتباه رایج شده است.

گوشت ماهی 

گوشت ماهی یکی از غذاها با طبع سرد محسوب می‌شود. با این حال می‌تواند یکی از خوراکی های فصل پاییز باشد. برای اینکه سردی گوشت ماهی را از بین ببرید به آن ادویه اضافه کنید. برای گرم شدن آن با نعناع میل کنید. از آنجایی که میزان آفتاب‌گیری بدن به دلیل کاهش نورخورشید کمتر می‌شود، بدن به ویتامین D بیشتری نیاز دارد. اما این ویتامین را می‌توانید از طریق مصرف ماهی برای بدن تأمین کنید.

تخم‌مرغ آب‌پز

یکی دیگر از غذاهایی که باید در فصل پاییز مصرف کنید، تخم‌مرغ است. این غذا به دلیل داشتن پروتئین و امگا ۳ برای تقویت بدن لازم و ضروری است. اما به جای اینکه در فصل پاییز آن را سرخ کنید، به صورت آب‌پز میل کنید. یکی از راه‌ها برای گرم نگه‌داشتن بدن در روزهای سرد، اضافه کردن ادویه و فلفل به غذاست. برای اینکه طعم تخم مرغ بهتر شود به آن فلفل سیاه اضافه کنید.

کلم بروکلی

کلم بروکلی یکی از غذاهای سرشار از آهن و پروتئین است. از سوی دیگر یکی از انواع سبزیجات گرم هم محسوب می‌شود. اگر کلم بروکلی را در سبد غذایی خود قرار دهید، نه تنها به تأمین مواد معدنی مورد نیاز بدن کمک می‌کند، بلکه در افزایش گرمای بدن هم تاثیر دارد. شما می‌توانید کلم بروکلی را به صورت پخته و همراه با غذا مصرف کنید. همچنین این گیاه برای تهیه سالاد هم خوراکی خوشمزه‌ای محسوب می‌شود.

 لبنیات 

از آنجایی که لبنیات باعث پایین آمدن دمای بدن می‌شود، زیاده‌روی در آن سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند. اگر می‌خواهید از سرماخوردگی یا آنفلونزا در امان بمانید، بهتر است در خوردن لبنیات زیاده‌روی نکنید. ماست و دوغ باعث سردی شده و طبع بدن را بلغمی می‌کند.

سیر و زنجبیل

یکی دیگر از خوراکی های مناسب فصل پاییز موادغذایی با طبع گرم است. سیر از جمله مواد خوراکی است که به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌های قوی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می‌کند. حتی گفته می‌شود اگر بدن دچار التهاب و یا عفونت باشد، با مصرف سیر می‌توانید آن را درمان کنید.

اگر مجبورید در روزهای سرد پاییز (صبح و شب‌ها) بیرون از خانه باشید، خوردن دمنوش زنجبیل و سیر در غذا را فراموش نکنید. به هر حال برای تغذیه مناسب پاییز از نگاه طب سنتی خوردن این موادغذایی لازم است.

دمنوش‌های گرم 

خوردن چای اگرچه خستگی را برطرف می‌کند. اما این دمنوش دوست‌داشتنی ایرانی‌ها باعث سردی بدن می‌شود. برای فصل پاییز بهتر است به سراغ دمنوش‌های گرم مثل آویشن، دارچین و هل بروید. هدف ما از گفتن توصیه های پاییزی طب سنتی گرم نگه‌داشتن بدن است. به هر حال برای کسی که بخواهد از سرماخوردگی پاییز در امان باشد، رعایت این نکات لازم است.

 

دیدگاه تان را بنویسید