مبتلایان به چربی خون بالا حتما بخوانند!

چربی خون با افزایش کلسترول بد و تری‌گلیسرید در خون بروز پیدا می‌کند؛ افراد با مصرف برخی مواد غذایی می‌توانند چربی خون خود را کنترل کنند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، کلسترول به ۲ نوع خوب (HDL) و بد (LDL) تقسیم‌بندی می‌شود؛ کلسترول خوب نقش موثری در ساخت و نگه‌داری سلول‌ها و برخی هورمون‌ها در بدن دارد؛ این نوع کلسترول همچنین به ساخت ویتامین D و جذب ویتامین‌های محلول در چربی کمک شایانی می‌کند؛ افزایش مقدار کلسترول بد در جریان خون می‌تواند مشکلات جدی را برای فرد ایجاد کند.

سلامت نیوز نوشت؛ اگر مقدار کلسترول بد و تری‌گلیسرید بیش از حد طبیعی آنها در جریان خون شود، چربی خون بروز پیدا می‌کند؛ بالا رفتن این مواد (کلسترول بد و تری‌گلیسرید) در خون با مصرف مواد غذایی بیش از مقدار مورد نیاز بدن ارتباط مستقیم دارد، زیرا در این صورت در سوخت و ساز بدن اختلال ایجاد می‌شود و چربی خون افزایش پیدا می‌کند.

مبتلایان به کم‌کاری تیروئید، برخی از اختلالات و نارسایی‌های کلیوی، بعضی از بیماری‌های کبدی و دیابت بیشتر در معرض ابتلا به چربی خون قرار دارند همچنین معتادان به الکل و مبتلایان به برخی از عفونت‌ها هم مستعد ابتلا به چربی خون هستند.

مقدار کلسترول کلی در بدن نباید بیشتر از ۲۰۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد؛ زمانی که کلسترول بد خون افزایش یابد چربی در دیواره رگ‌ها رسوب می‌کند بنابراین جریان طبیعی خون مختل می‌شود و اکسیژن کافی به قلب نمی‌رسد در نتیجه فرد ممکن است دچار حمله قلبی شود؛ افزایش کلسترول بد خون همچنین می‌تواند جریان خون به مغز را کاهش دهد و منجر به سکته مغزی شود؛ البته حمله قلبی و سکته مغزی در افرادی رخ می‌دهد که مدتی است چربی خون بسیار بالایی دارند؛ سکته مغزی می‌تواند بر اثر حرکت لخته خون در رگ‌ها هم ایجاد شود.

از علائم چربی خون بالا می‌توان به احساس سنگینی در سر، کوفتگی و خستگی بدن، خواب‌آلودگی، افزایش حرارت و تعریق بدن، سوزش و گرمی کف پا‌ها که به ویژه در شب تشدید می‌شود، سردرد، سرگیجه و تپش قلب به خصوص پس از مصرف غذا‌های چرب، تلخی و خشکی دهان و ورم و پف صورت اشاره کرد؛ البته این علائم در افراد چاق بیشتر دیده می‌شود.

برای بررسی اینکه چه مواد غذایی در کاهش چربی خون موثر هستند با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت و گو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

پرهیزهای غذایی برای مبتلایان به چربی خون بالا

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت و گو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ درباره پرهیزات غذایی برای مبتلایان به چربی خون بالا اظهار کرد: افراد دچار این عارضه باید از مصرف زیاد قند، شکر و موادی که قند خون بدن را افزایش می‌دهند مانند نوشابه‌های گازدار خودداری کنند همچنین پرهیز از استفاده از آرد و برنج سفید، روغن‌های جامد و مایع صنعتی، شیرینی‌جات قنادی، لبنیات پرچرب و غذا‌های ساندویچی و کنسرو شده برای مبتلایان به چربی خون بالا ضروری است.

وی با بیان اینکه افرادی که دچار چربی خون بالا هستند باید از پُرخوری کردن و استعمال مشروبات الکلی و دخانیات مانند سیگار و قلیان پرهیز کنند، افزود: انجام ورزش‌های ملایم مانند پیاده‌روی نقش موثری در کاهش چربی خون دارد؛ همچنین مبتلایان به چربی خون بالا که دچار اضافه وزن هم هستند باید وزن خود را کاهش دهند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی بیان کرد: افرادی که دچار چربی خون بالا هستند باید در صورت مصرف ماست و برنج از مصلحاتی مانند شوید، زیره و پونه‌کوهی استفاده کنند.

مناسب‌ترین قند‌ها برای مبتلایان به چربی خون بالا

عظمایی درباره مناسب‌ترین قند‌ها برای مبتلایان به چربی خون بالا تاکید کرد: این افراد باید از مواد غذایی که قند طبیعی دارند مانند عسل، انجیر، توت، خرما و کشمش استفاده کنند.

مناسب‌ترین روغن‌ها برای مبتلایان به چربی خون بالا

وی درباره مناسب‌ترین روغن‌ها برای مبتلایان به چربی خون بالا تصریح کرد: افراد دچار این عارضه باید روغن‌هایی طبیعی مانند روغن زیتون بودار، کنجد و دنبه گوسفند را جایگزین انواع روغن‌های جامد و مایع صنعتی کنند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی با اشاره به نقش موثر مصرف غلات سبوس‌دار در کاهش چربی خون گفت: مبتلایان به چربی خون بالا باید روزانه ۶ لیوان آب بنوشند.

عظمایی مصرف برنج قهوه‌ای و لوبیای سویا را در کاهش چربی خون موثر دانست و اظهار کرد: افرادی که دچار چربی خون بالا هستند باید آب زرشک را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانند همچنین این اشخاص باید یک قاشق غذاخوری آبغوره بدون نمک را پس از هر وعده غذایی مصرف کنند.

وی درباره خواص سیر در کاهش چربی خون بیان کرد: مبتلایان به چربی خون بالا باید روزانه ۲ حبه سیر خام را بکوبند و آن را همراه با آب ولرم بین غذا قورت بدهند.

بهترین ادویه‌جات برای مبتلایان به چربی خون بالا

این محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره بهترین ادویه‌جات برای مبتلایان به چربی خون بالا افزود: افراد دچار این عارضه باید ادویه‌جاتی مانند فلفل سیاه و زردچوبه را برای کاهش چربی خونشان به غذا‌ اضافه کنند.

بهترین سبزیجات و میوه‌ها برای مبتلایان به چربی خون بالا

عظمایی درباره بهترین سبزیجات و میوه‌ها برای مبتلایان به چربی خون بالا تاکید کرد: افراد دچار این عارضه باید سبزیجات و میوه‌هایی مانند کاهو، شنبلیله، انواع کلم، خیار، گوجه‌فرنگی، گریپ‌فروت، آلبالو، گیلاس و لیموترش تازه را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانند.

وی مصرف کدوسبز، کدوحلوایی و آرتیشو (کنگرفرنگی) را در کاهش چربی خون موثر دانست و تصریح کرد: مبتلایان به چربی خون بالا برای کنترل چربی خون خود باید پیاز خام، جعفری و فلفل‌دلمه‌ای سبز را همراه با غذایشان میل کنند.

طرز تهیه سالادی مناسب برای مبتلایان به چربی خون بالا

این محقق و پژوهشگر طب سنتی با اشاره به نقش موثر مصرف دمنوش خارمریم و تخم‌کتان در کاهش چربی خون گفت: مبتلایان به چربی خون بالا باید از ترکیب کاهو، کدوسبز، جعفری، خیار، گوجه‌فرنگی، انواع کلم و کرفس سالادی تهیه و این سالاد را همراه با روغن زیتون بودار و آب لیموترش تازه، آبغوره یا سرکه سیب میل کنند؛ مصرف میوه‌ها و سبزیجات حاوی ویتامین C هم نقش موثری در پاکسازی عروق دارد.

طرز تهیه دمنوشی مفید برای مبتلایان به چربی خون بالا

عظمایی درباره طرز تهیه دمنوشی مفید برای مبتلایان به چربی خون بالا یادآور شد: افراد دچار این عارضه برای کاهش چربی خون خود باید هر یک از گیاهان چای سبز، چای ترش، زنیان، تخم شوید و زیره سبز را به نسبت مساوی با هم ترکیب کنند و یک قاشق غذاخوری از این مخلوط را به همراه چهار لیوان آب در قوری بریزند و بگذارند به خوبی دَم بکشد؛ مبتلایان به چربی خون باید این دمنوش را در طول روز میل کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید