اگر کبد چرب دارید مراقب ابتلا به این بیماری مغزی باشید

مطالعه جدیدی توسط محققان سوئدی، نشان می دهد که افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی بیشتر در معرض خطر زوال عقل هستند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، محققان موسسه کارولینسکا در استکهلم سوئد دریافتند، افرادی که به بیماری کبد چرب غیر الکلی، مبتلا هستند، ممکن است بیشتر در معرض خطر زوال عقل باشند. محققان اضافه کرده اند که این خطر می تواند در افرادی که به این شکل از بیماری کبدی مبتلا بوده و دارای بیماری قلبی نیز هستند یا تجربه سکته مغزی داشته اند افزایش یابد.

بهداشت نیوز نوشت؛ بیماری کبد چرب غیر الکلی تا 25 درصد از مردم را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد و شایع ترین شکل مزمن بیماری کبدی است. از علائم آن می توان به احساس خستگی و درد یا ناراحتی در سمت راست بالای شکم اشاره کرد.

 بیماری کبد چرب غیر الکلی می تواند به دلیل چاقی و شرایط مرتبط مانند فشار خون بالا یا دیابت نوع 2 باشد و در درصد کمی از افراد، می تواند منجر به التهاب کبد یا آسیب کبدی شود.

محققان گفته اند: عوامل خطر رایج برای بیماری کبد چرب غیرالکلی و زوال عقل شامل اختلالات متابولیک از جمله فشار خون بالا، دیابت و چاقی هستند. بنابراین مطالعه ما به دنبال این بود که مشخص کند آیا ارتباطی بین این شکل از بیماری کبدی و خطر ابتلا به زوال عقل در فرد وجود دارد یا خیر.

 در این مطالعه، محققان، 30 سال سوابق ثبت ملی بیماران سوئد را بررسی کرده و 2898 فرد 65 سال و بالاتر مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی و 28357 فرد فاقد این بیماری را که از نظر سن، جنس و شهر محل سکونت در سن تشخیص مشابه بودند، شناسایی کردند.

محققان فوق، عوامل خطر قلبی عروقی مانند فشار خون بالا و دیابت را تنظیم کردند و دریافتند که در مقایسه با افراد فاقد بیماری کبدی، بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی 38 درصد بیشتر در معرض زوال عقل هستند.

آن ها هنگامی که به طور خاص به زوال عقل عروقی ناشی از جریان خون ناکافی در مغز نگاه کردند، دریافتند که افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی 44 درصد بیشتر از افراد فاقد بیماری کبدی هستند. افراد مبتلا به بیماری کبدی که بیماری قلبی نیز داشتند، 50 درصد بیشتر و افرادی که علاوه بر  بیماری کبدی تجربه سکته مغزی داشتند بیش از 2.5 برابر بیشتر در معرض خطر زوال عقل بودند.

محققان اظهار داشته اند، مطالعه ما نشان می ‌دهد که بیماری کبد چرب غیرالکلی با ایجاد زوال عقل مرتبط است، که ممکن است عمدتاً ناشی از آسیب عروقی در مغز باشد. 

 این نتایج که در مجله Neurology® منتشر شده اند، نشان می ‌دهند که درمان هدفمند این شکل از بیماری ‌های کبدی و بیماری‌ های قلبی عروقی می تواند خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد.

 

دیدگاه تان را بنویسید