خطرات مرگبار ورزش در هوای گرم

یک کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی ساعت یازده صبح تا سه بعد از ظهر را یکی از خطرناک ترین زمان‌ها برای ورزش کردن در فصل گرم سال دانست و افزود: ورزش کردن در اوج گرما می تواند خطرات مرگباری را برای ورزشکاران به همراه داشته باشد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، محمود روشنی، با اشاره به خطرات ورزش کردن در هوای گرم، اظهار کرد: ورزش کردن و دویدن در معرض تابش نور خورشید، بویژه از ساعت یازده صبح تا سه بعداز ظهر برای سلامتی ورزشکاران بسیار خطرناک است.

بهداشت نیوز نوشت؛ وی افزود: متاسفانه گاها در فصل گرما در پیست های دوومیدانی شاهدیم برخی ورزشکاران با تصور بهبود عملکرد اقدام به لخت کردن بالا تنه خود کرده و شروع به دویدن می کنند،  درحالیکه این مسئله خطرات جبران ناپذیری برای آنها به همراه خواهد داشت.

مدیر پایگاه قهرمانی و مرکز استعدادیابی استان کرمانشاه ادامه داد: زمانی که آفتاب به صورت مستقیم به پوست برخورد می کند، تعریق زیاد فرد و از دست رفتن منابع آبی بدن را به دنبال دارد. پس از آن غلظت خون بدن بالا می رود، جریان خون به کندی صورت می گیرد، قلب به تپش می افتد و خسته می شود، تنفس های فرد سطحی می شود، اکسیژن رسانی به عضلات پایین می آید و در نهایت به سلامت مغز و سیستم ایمنی فرد آسیب وارد می شود.

وی یادآور شد: این دسته افراد معمولا پس از انجام تمرینات ورزشی هم ساعت های پراسترسی را پشت سر خواهند گذراند و از نظر روحی و روانی نیز تحت تاثیر قرار می گیرند، بگونه ای که با اطرافیان با پرخاشگری و عصبانیت برخورد می کنند و مابقی روز هم دچار ضعف و سستی هستند و اینگونه ورزش کردن در یک ساعت نامناسب کل روز آنها را تحت  تاثیر قرار می دهد.

روشنی افزود: تابش مستقیم نور آفتاب به پوست ورزشکاران، به مرور باعث سوختگی پوست، سوزش، خارش، التهاب و تحریک جدی آن می شود و در نهایت می تواند بیماری سرطان پوست را به دنبال داشته باشد.  

روشنی با تاکید براینکه ورزشکاران باید از ورزش کردن در ساعات اوج گرمای روز پرهیز کنند، افزود: توصیه می شود برای ورزش کردن در این فصل حتما از پوشش لباس های نخی آستین دار، کلاه لبه دار و در صورت ضرورت عینک آفتابی استفاده شود.  

وی تصریح کرد: این ورزشکاران باید آب خنک را مدام در دسترس داشته باشند و حین تمرینات مستمر بنوشند. توصیه می شود ورزشکاران به شدت از نوشیدن آب یخ در این زمان پرهیز کنند، چرا که مشکلات گوارشی جدی را برای بدنشان بوجود خواهد آورد. در شرایطی که بدن به علت ورزش گرم شده، نوشیدن آب یخ باعث می شود که به سرعت در معده جذب نشود و روی معده سنگینی کند.

این کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی با تاکید براینکه ورزشکاران پس از انجام تمرینات ورزشی هم باید از نوشیدن مواد غذایی سرد مانند بستنی پرهیز کنند،  افزود: یکی دیگر از اشتباهات رایج بین برخی از ورزشکارانی که در گرمای هوا  تمرین می کنند، گذاشتن یک تکه یخ یا کمپرس یخ روی پیشانی یا سرشان است که ممکن است خطر سکته های فوری را برایشان به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: گذاشتن کمپرس آب یخ روی پیشانی و سر و بویژه سر که فرماندهی بدن را دارد، باعث اختلالاتی در عملکرد بدن می شود، بنابراین این ورزشکاران به جای استفاده از کمپرس آب یخ می توانند با رفتن به سایه از آب معمولی به عنوان کمپرس استفاده کنند.

روشنی تاکید کرد: ورزشکاران در این فصل باید از پوشیدن لباس های نایلونی و گرم به منظور تعریق و چربی سوزی بیشتر پرهیز کنند،  چرا که مانع از تهویه و اکسیژن رسانی به پوست می شود.

وی متذکر شد: اگر ورزشکاری حین انجام تمرین متوجه اختلال در عملکرد تنفسی خود شد، بگونه ای که رنگ پوست و زیر ناخن هایش به سمت کبودی رفت، نشان می دهد که بدنش با کمبود شدید اکسیژن مواجه شده است، بنابراین این افراد باید سریعا به سایه منتقل شوند و کمپرس آب خنک و نه آب یخ روی پیشانی آنها قرار گیرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید