خطرات ورزش در هوای گرم

یک پزشک ورزشی با اشاره به عوارض و خطرات ناشی از ورزش در هوای گرم و عدم رعایت نکات تندرستی در این خصوص گفت: در اثر افزایش دما که این روزها شاهد آن هستیم بدن آب زیادی را از دست خواهد داد که در صورت عدم تأمین آب ازدست‌رفته بدن با عوارض جدی روبرو خواهد شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، مهدی محمدی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ورزشکاران در فصل تابستان برای ورزش کردن با آن روبرو هستند بحث افزایش دما و عوارض ناشی از آن است. ورزش کردن و انجام تمرینات ورزشی در هوای گرم به دلیل افزایش دمای بدن، کمبود آب بدن و گرمازدگی که ایجاد می شود، موجب می‌شود تا ورزشکاران علاوه بر بی‌حالی، دچار سردرگمی و کلافگی شوند.

وی افزود: فعالیت ورزشی در آب‌ و هوای گرم باعث کاهش توان هوازی در ورزشکاران شده و با افزایش دمای داخلی باعث کاهش حجم خون جریانی در عضلات می‌شود که این به معنای کاهش کارایی عضلات است، این موضوع بیانگر آن است که در چنین شرایطی علاوه بر این‌که فرد به هدفش نمی رسد، بلکه بدن خود را در معرض آسیب جدی قرار می‌دهد و این موضوع به ما می‌گوید که در زمان گرمای زیاد هرگز ورزش نکنیم و یا اگر مجبور به انجام آن هستیم با رعایت نکاتی محتاطانه‌تر رفتار کنیم.

وی ادامه داد: بهترین حالت این است که ورزشکاران در انتخاب مکان و زمان برای پرداختن به تمرین و ورزش دقت کافی را داشته باشند. ورزش در هوای گرم عوارض بدی می‌تواند، داشته باشد، یکی از این عوارض تعریق زیاد و در ادامه کمبود آب بدن و از دست دادن الکترولیت‌ها و سدیم بدن است که ساده‌ترین و سریع‌ترین عارضه‌ای که ایجاد می‌کند گرفتگی عضلات است، که این گرفتگی می‌تواند یک گرفتگی ساده باشد و یا به‌ تدریج به اسپاسم دردناک منجر شود.

این پزشک ورزشی، خاطرنشان کرد: با بروز چنین حالتی باید بلافاصله فعالیت ورزشی خود را متوقف کنید و در دمای مناسب و خنک قرار گیرید. استفاده از مایعات ازجمله محلول حاوی سدیم و یا اضافه کردن کمی نمک به آب مصرفی نکته دیگری است که باید به آن توجه کرد. اگر در ناحیه گرفتگی دچار درد و یا ورم شدید شدید، از یخ استفاده کنید.

محمدی تصریح کرد: البته بهتر است ورزشکاران برای پیشگیری از این مساله قبل از ورزش آب بدن خود را تأمین کنند و همچنین در حین ورزش کردن از نوشیدنی‌های مناسب استفاده کنند.

وی اظهار کرد: یکی از عوارضی که افزایش دما در بدن ایجاد می‌کند اختلال در توزیع مایعات بدن و افزایش حجم خون در اندام‌های تحتانی بدن است که سرگیجه و خستگی مفرط از شایع‌ترین عوارض بروز این مساله است که با بروز این مشکل باید علاوه بر توقف تمرین و تأمین مایعات بدن، روی زمین خوابیده و پاها را کمی بالاتر از سطح بدن قرار دهید و سعی کنید دمای بدن را نیز با شستن دست و صورت و حوله خنک، کاهش دهید.

او همچنین گرمازدگی را شایع‌ترین و خطرناک‌ترین عارضه ورزش در هوای گرم دانست و گفت: این مساله برای تمامی افراد در هوای گرم رخ می‌دهد که برای ورزشکاران می‌تواند عوارض بدی را به همراه داشته باشد. گرمازدگی به علت فشار و کمبود آب، افزایش ناگهانی دمای بدن و در نتیجه از کارافتادگی سیستم عصبی ایجاد می‌شود. سرگیجه، از کار افتادن گردش خون، از حال رفتن و آسیب‌دیدگی بافت‌ها از مهم‌ترین علائم و عوارض این مساله است.

وی افزود: توقف تمرین، رفتن به‌جایی که دمای بهتر دارد و یا دوش گرفتن با آب سرد یا دمای پایین می‌تواند مناسب باشد، در این مورد نیز باید فرد بلافاصله در صدد تأمین آب ازدست‌ داده باشد و درمجموع برای قرار نگرفتن در چنین وضعیتی بهتر است ورزشکاران تا جایی که امکان دارد در فضای سرپوشیده‌ای که دارای سیستم تهویه و خنک‌ کننده مناسب دارند یا در پارک و در زمان خوب مثل اول صبح و یا ساعاتی از بعدازظهر که دمای هوا کاهش پیداکرده به تمرین بپردازند.

محمدی خاطرنشان کرد: همچنین باید به نسبت روزهای عادی در غذای خود نمک بیشتری استفاده کنند، با نوشیدنی‌های متعادل حاوی الکترولیت، آب مورد نیاز بدن را تأمین کنید. استفاده از موادی که دارای کافئین است و همچنین قهوه را کاهش دهند تا کمتر دچار دردسر شوند.

دیدگاه تان را بنویسید