۷ علامت هشدار کمبود ویتامین E

ویتامینE به‌دلیل تاثیر آنتی‌اکسیدانی قوی و محافظت از سلول‌ها برای بدن ضروری است. این ویتامین از طریق تغذیه به‌خصوص روغن‌های گیاهی تامین می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس،کمبود این ویتامین معمولا در نوزادان نارس دیده می‌شود اما ابتلا به بعضی بیماری‌های مزمن روده مانند کرون یا اختلالات صفرا و کبد نیز در بروز این کمبود نقش دارند.

سلامت نیوز نوشت؛ در ادامه این مطلب، به ۷ علامت هشدار کمبود این ماده مغذی خواهیم پرداخت که به ترتیب عبارتند از:

۱. مشکلات بینایی

کمبود ویتامینE گیرنده‌های نور را که در شبکیه و سلول‌های ساختمان چشم قرار دارند، ضعیف می‌کند. به همین‌دلیل فرد ممکن است دچار اختلال در بینایی شود.

۲. اختلال در راه‌رفتن

اختلال در هماهنگی و تعادل بدن یکی دیگر از پیامدهای کمبود ویتامینE است. در این صورت فرد قادر نیست به‌راحتی و به‌طور صحیح راه برود.

۳. ابتلا مکرر به بیماری‌ها

کمبود ویتامینE بر سیستم ایمنی بدن تاثیر می‌گذارد و در نتیجه سلول‌های ایمنی توانایی کمتری برای مقابله با عوامل بیماری‌زا دارند. به‌نظر می‌رسد یکی از عوامل بروز بیماری‌های مختلف در سالمندان کمبود این ویتامین باشد.

۴. خستگی

ویتامینE قدرت آنتی‌اکسیدانی بالایی دارد و کمبود آن می‌تواند زمینه‌ساز خستگی غیرمعمول شود.

۵. اختلال در هماهنگی حرکات

کمبود ویتامینE بر سلول‌های عصبی مغز تاثیر می‌گذارد. در نتیجه سلول‌های مغز پیام‌های عصبی را به‌درستی انتقال نمی‌دهند و در نتیجه اختلالات حرکتی بروز پیدا می‌کند.

۶. مشکلات عضلانی

ویتامینE در حفظ سلامت عضلات نیز تاثیر دارد. از همین‌رو، کمبود این ویتامین می‌تواند زمینه‌ساز کاهش قدرت عضلانی و مشکل در تحرک اندام‌ها شود.

۷. احساس گزگز اندام‌ها

اختلال در انتقال پیام‌های عصبی می‌تواند منجر به بروز احساس گزگز و سوزن‌شدن اندام‌ها شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید