چگونه گرد و خاک باعث حساسیت در ریه می‌شود؟

یک فوق‌تخصص ریه، استاد دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی گفت: گرد و خاک باعث ایجاد حساسیت می شود و در داخل ریه واکنش های التهابی ایجاد می کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، این متخصص ریه گفت: ریه موادی به نام مدیاتورهای ریه را ترشح می کند و در راه های هوایی التهاب ایجاد می کند. در این خصوص هم کودکان و هم افراد مسن هم کسانی که بیماری های قلبی ریوی دارند بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند.

بهداشت نیوز نوشت؛ دکتر حمید سهراب پور در پاسخ به این سوال که اخیرا شاهد گرد و خاک هایی بودیم که شدت زیادی داشت. آیا این آب و هوا می تواند موجب بروز بیماری های ریوی شود؟ آیا مراجعاتی داشته اید که بیماری و مشکلات آنها ناشی از ریزگرد بوده باشد؟ گفت: بله  آن کسانی که حساسیت دارند یا آسم دارند وقتی چنین وضعیتی ایجاد می شود بدتر می شوند و بیماری در آن صورت شدیدتر می شود.

وی در خصوص اینکه علائم این بیماران به چه صورت است؟ تصریح کرد: علائم تنگی نفس است. سرفه و خلط و تپش قلب است. اینها علائم عموم این بیماران است.

دکتر سهراب پور در مورد اینکه آیا امکان بیمار شدن برای افراد سالم هم وجود دارد؟ گفت: نه با یکی دو بار آلودگی خطرناک هوا ولی اگر وضعیت تداوم پیدا کند، بله این احتمال وجود دارد. گرد و خاک باعث ایجاد حساسیت می شود و در داخل ریه واکنش های التهابی ایجاد

می کند. ریه موادی به نام مدیاتورهای ریه را ترشح می کند و در راه های هوایی التهاب ایجاد می کند. در این خصوص هم کودکان و هم افراد مسن هم کسانی که بیماری های قلبی ریوی دارند بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند.

این فوق تخصص ریه درباره اینکه در این روزها گفته می شود در خانه ها بمانید ولی گرد و غبار وارد منزل هم می شود؟ اظهار داشت: بله ولی غلظت گرد و غبار در محیط بیرون با داخل خانه فرق می کند. اگر پنجره بسته باشد و دستگاه های تهویه روشن باشند غلظت آلاینده ها در داخل خیلی کمتر از بیرون است.

وی در پاسخ به این سوال که در این روز ها چه توصیه های خانگی می شود داشت تا تاثیر آلودگی هوا بر روی ریه کمتر باشد؟ مثلا در مورد خوراکی ها چه نوع تغذیه ای توصیه می شود؟ گفت: مایعات باید زیاد خورده شود و ورزش و فعالیت های فیزیکی کمتر شود. اگر دستگاه تصفیه هم داشته باشند به تصفیه هوا کمک می کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید