با این خوراکی ها زوال عقل را کنترل کنید

یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد افرادی که در معرض خطر بالای زوال عقل قرار دارند ممکن است بتوانند شرایط خود را با مصرف این سه آنتی اکسیدان بهبود ببخشند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، سطوح بالای آنتی اکسیدان های خاص در خون می تواند شانس ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد. طبق تحقیقات جدید پژوهشگران، افرادی که دارای بالاترین غلظت خونی از آنتی اکسیدان های بتا کریپتوکسانتین، لوتئین و زآگزانتین هستند، در معرض خطر کمتری برای ابتلا به زوال عقل قرار دارند.

سلامت نیوز نوشت؛ پسته، زرده تخم‌ مرغ، فلفل دلمه ‌ای، ذرت، کیوی، انگور، کدو سبز، کدو سبز و سبزیجات برگ سبز مانند کلم بروکلی، اسفناج، نخود و کلم پیچ حاوی مقادیر زیادی لوتئین و زآگزانتین هستند. بتا کریپتوکسانتین، کاروتنوئید طبیعی دیگری است که می تواند زوال عقل ناشی از افزایش سن را کاهش دهد.خرمالو، پرتقال، هویج، هلو، نارنگی، پاپایا و ذرت پرتقال منابع خوبی از بتا کریپتوکسانتین هستند.

دکتر می بیدون، سرپرست این تیم مطالعاتی، درباره موضوع فوق گفت: توسعه عملکرد شناختی افراد یک چالش مهم بهداشت عمومی است. بررسی های ما نشان می دهد آنتی اکسیدان ها ممکن است به محافظت از مغز در برابر استرس اکسیداتیو کمک کنند، که می تواند باعث آسیب سلولی شود. البته باید اذعان داشت مطالعات بیشتری برای آزمایش اینکه آیا افزودن این آنتی اکسیدان ها می تواند به محافظت از مغز در برابر زوال عقل کمک کند، مورد نیاز است.

 برای انجام این مطالعه بیش از ۷ هزار شرکت کننده ۴۵ ساله یا بالاتر ثبت نام کرده و شرایط سلامتی آن ها به مدت ۱۶ سال پیگیری شد. در ابتدا آنها یک مصاحبه انجام داده و تحت معاینه فیزیکی و آزمایش خون برای بررسی سطح آنتی اکسیدان قرار گرفتند.

نتایج نشان داد که خطر ابتلا به زوال عقل برای شرکت‌ کنندگانی که بالاترین سطوح لوتئین و زآگزانتین را داشتند بسیار کمتر از سایرین است.

بر این اساس گفته می شود افزایش مقادیر لوتئین و زآگزانتین (15.4 میکرومول در لیتر) منجر به کاهش ۷ درصدی خطر زوال عقل شد. علاوه بر این، بررسی نتایج این پژوهش نشان داد افزایش سطح بتا کریپتوکسانتین به میزان 8.6 میکرومول در لیتر نیز منجر به کاهش ۱۴ درصدی خطر زوال عقل شد.

دکتر بیدون در پایان توضیحات خود افزود: توجه به این نکته ضروری است که با در نظر گرفتن سایر عوامل مانند تحصیلات، درآمد و فعالیت بدنی، تأثیر این آنتی اکسیدان ها بر خطر زوال عقل بسیار مهم است.

 

دیدگاه تان را بنویسید