۷ رفتار ناهنجار کودکان که باید اصلاح شود

عادات ناهنجار در کودکی می‌توانند به انزوای اجتماعی در بزرگسالی منجر شوند. والدین یک کودک در کنار شناخت رفتارهای پرخطر باید بتوانند این رفتارها را با مهارت‌های لازم اصلاح کنند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، اصلاح عادت و رفتار ناهنجار در کودکان بسیار اهمیت دارد. یکی از علل آن این است که در این سنین تغییر عادات به مراتب آسان‌تر و موثرتر از بزرگسالی است. عادات ناهنجار در کودکی می‌توانند به انزوای اجتماعی در بزرگسالی منجر شوند. والدین یک کودک در کنار شناخت رفتارهای پرخطر باید بتوانند این رفتارها را با مهارت‌های لازم اصلاح کنند.

ایسنا نوشت؛ در ادامه به ۷ رفتار ناهنجار در کودکان اشاره می‌کنیم که باید در اسرع وقت اصلاح شوند.

    بی‌احترامی

بی‌احترامی کردن به سایرین یکی از مهم‌ترین عادات منفی است و یک رفتار ناهنجار در کودکان تلقی می‌شود. این رفتار غلط می‌تواند بیانگر این امر باشد که کودک حقوق سایرین را نادیده می‌گیرد. تداوم این رفتار می‌تواند کودک را با مشکلات مهمی در بزرگسالی روبرو کند. اگر فرزندتان با شما یا سایرین بی‌ادبانه و همراه با بی‌احترامی رفتار کند در اسرع وقت بعد از حادثه او را متوجه اشتباهش کنید. به او بگویید که اجازه شرکت در فعالیت‌های سرگرم‌کننده را نخواهد داشت یا دسترسی به چیزهایی را که دوست دارد از دست خواهد داد. او را توجیه کنید که در صورت زیر پا گذاشتن حقوق دیگران و بی‌احترامی، او نیز از امکانات خود محروم خواهد شد. والدین باید به یکدیگر و به سایرین احترام بگذارند تا بتوانند از کودک نیز چنین انتظاری داشته باشند. چرا که کودکان اغلب در حال الگوبرداری هستند و لازم است الگوهای مناسبی نیز داشته باشند.

    نافرمانی کردن

اگر فرزند شما از شما سرپیچی می‌کند و حرف شما را نادیده می‌گیرد دو حالت مطرح است. حالت اول این است که کودک شما دچار حواس‌پرتی می‌شود و نمی‌تواند بر یک فرمان از سمت شما تمرکز کند. حالت دوم بی‌توجهی عمدی است که این امر می‌تواند یک رفتار ناهنجار در کودک به شمار آید.

اگر فرزندتان عمداً شما را نادیده می‌گیرد و کاری را انجام می‌دهد که از او خواسته‌اید انجام ندهد، او را توجیه کنید که نادیده گرفتن شما بدون علت قانع‌کننده‌ای اشتباه است و نباید اتفاق بیفتد. عواقبی برای سرپیچی در نظر بگیرید از جمله محرومیت از دیدار با دوستان یا کنسل شدن یک برنامه تفریحی.

    عدم درک مفهوم استحقاق

در حالی که طبیعی است که والدین بخواهند به فرزندانشان چیزهایی را که می‌خواهند و نیاز دارند بدهند، دادن تقریباً هر چیزی که بچه‌ها می‌خواهند و نیاز دارند برای روند تربیت کودکان مفید نیست. به او اجازه دهید برای خرید برخی از چیزهایی که می‌خواهد پول پس‌انداز کند. همچنین می‌توانید امکاناتی را تنها در صورت انجام فعالیت‌های خاص یا اصلاح یک عادت اشتباه در اختیار آ‌ن‌ها قرار دهید. در این صورت است که یک کودک مفهوم استحقاق را درک می‌کند. او در این مرحله تلاش می‌کند فعالیت‌هایی را انجام دهد تا حق درخواست امکاناتی را داشته باشد.

    کج‌خلقی

بداخلاقی در حالی که می‌تواند در یک کودک نوپا یا پیش‌دبستانی قابل درک باشد، اما فریاد زدن و گریه کردن در یک کودک مدرسه‌ای کمتر قابل قبول است. اگر کودک شما عصبانی است، از او بخواهید به یک مکان امن و ساکت برود و بنشیند تا زمانی که احساس آرامش کند. برخی از کودکان ممکن است برای انجام این کار به کمک نیاز داشته باشند.

هنگامی که آن‌ها مجددا بر احساسات خود مسلط شدند و توانستند به حرف شما گوش دهند، در مورد اینکه چرا عصبانیت باعث می‌شود کمتر به آنچه می‌خواهند دست پیدا کنند، صحبت کنید. به آن‌ها یادآوری کنید که چگونه می‌توانستند وضعیت را بهتر مدیریت کنند از آن‌ها بخواهید که از بدخلقی دست بکشند. به آن‌ها آموزش دهید در هنگام عصبانیت نفس عمیقی بکشند و دفعه بعد که احساس ناامیدی کردند به جای عصبانیت و واکنش به صورت بداخلاقی، به گزینه‌های بهتری فکر کنند. مانند همه افراد جامعه کودکان نیز باید بدانند چگونه با احساسات ناخوشایند کنار بیایند.

    قلدری

والدین اغلب نگران هستند که ممکن است فرزندشان مورد آزار و اذیت قرار گیرد و با بچه‌های خود صحبت می‌کنند که اگر این اتفاق بیفتد چه کاری انجام دهند. اما اگر فرزند شما قلدر باشد چه؟

اگر مشکوک هستید یا متوجه شدید که او نسبت به شخصی بد و پرخاشگر بوده است یا درگیر بدگویی، مسخره کردن یا رفتار توهین‌آمیز شده است، فوراً با او صحبت کنید. دریابید که چرا آن‌ها این کار را انجام دادند و با آن‌ها صحبت کنید که چرا قلدری برای قربانی و همچنین برای آنها کاملا غیرقابل قبول و مضر است. کودکان باید توجیه باشند که خشونت و قلدری در هر حالتی و به هر دلیلی ناهنجار تلقی می‌شود و قابل قبول نیست.

    دروغگویی

همه بچه‌ها در یک مقطع زمانی درگیر دروغگویی می‌شوند. دروغگویی یک رفتار ناهنجار در کودکان است که اهمیت زیادی دارد. بچه‌های خیلی کوچک اغلب نمی‌توانند بین دروغگویی و بازی تخیلی تمایز قائل شوند. اما وقتی بچه‌ها بزرگتر می‌شوند، ممکن است عمداً به دلایل خاصی دروغ بگویند (مثلاً برای اینکه دچار مشکل نشوند). اگر کودک شما عادت به دروغ گفتن دارد، فوراً اقداماتی را انجام دهید تا بفهمید پشت این رفتار چه علتی نهفته است. به او بگویید که می‌خواهید او این رفتار را متوقف کند و به او نشان دهید که چرا دروغ می‌تواند برای روابط مضر باشد. عادت به دروغ‌گویی ممکن است به سختی اصلاح شود اما همواره باید جهت اصلاح آن تلاش شود.

    تقلب کردن

چه در یک بازی رومیزی یا در مسابقات ، برخی از بچه‌های کوچکتر ممکن است تقلب کنند. اما فقط به این دلیل که می‌خواهند برنده شوند. اما بچه‌های بزرگ‌تر که درک بهتری از درست و غلط دارند، ممکن است عمداً تقلب کنند. به این دلیل می‌گوییم عمدا که آن‌ها توجیه هستند که تقلب غلط است حتی اگر برای بردن باشد (و در موقعیت‌های مهم‌تر مانند امتحان در مدرسه). با کودک خود در مورد اینکه چگونه تقلب، دستاوردهای او را بی‌ارزش می‌کند صحبت کنید و بر اهمیت بازی جوانمردانه تأکید کنید. هیچ کس دوست ندارد با یک نوجوان بی‌ادب یا بداخلاق معاشرت کند، و هر چه فرزند شما بزرگتر باشد، ایجاد تغییرات دشوارتر است.

دنیایی دورتر از ایده‌آل برای کودکانمان بسازیم

به عنوان یک جامعه و به عنوان والدین، مهم است که کودکان را با دید مثبت ببینیم. آن‌ها می‌خواهند انتخاب‌های خوبی داشته باشند. این انتخاب‌ها نباید اجباری باشند. نباید به بچه‌ها این پیام داده شود که جلب رضایت دیگران هدف است و باید به یک ایده‌آل تعریف شده نزدیک باشند. در عوض، روی پرورش یک میل درونی برای رفتار محترمانه با دیگران صرفاً به این دلیل که کار درستی است، تمرکز کنید.

 

دیدگاه تان را بنویسید