آنچه باید درباره «آبله میمونی» بدانید

آبله میمونی توسط ویروس منتشر می‌شود. یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که عمدتاً در مناطق جنگل‌های بارانی استوایی آفریقای مرکزی و غربی رخ می‌دهد و گهگاه به مناطق دیگر صادر می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، حسین کرمانی پور، پزشک و رئیس اورژانس بیمارستان سینا در یادداشتی که در صفحه اینستاگرامی خود درباره آبله میمونی نوشته، بیان داشت:‌ آبله میمونی توسط ویروس منتشر می‌شود؛ آبله میمون یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که عمدتاً در مناطق جنگل‌های بارانی استوایی آفریقای مرکزی و غربی رخ می‌دهد و گهگاه به مناطق دیگر صادر می‌شود.

بهداشت نیوز نوشت؛ آبله میمون معمولا از نظر بالینی به تب، بثورات و غدد لنفاوی متورم تظاهر می‌کند و ممکن است منجر به طیف گسترده‌ای از عوارض پزشکی شود.

آبله میمون معمولا یک بیماری خود محدودشونده است که علائم آن بین دو تا 4 هفته طول می‌کشد. موارد شدید ممکن است رخ دهد در زمان‌های اخیر نسبت مرگ و میر موردی در حدود 3-6 درصد بوده است.

آبله میمون از طریق تماس نزدیک با ضایعات،‌مایعات بدن، قطرات تنفسی و مواد آلوده مانند بستر، از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. تظاهرات بالینی آبله میمون شبیه آبله است؛ بثورات پوستی ایجاد می‌کند و در صورت و بدن گسترش می‌یابد.

واکسن‌های مورد استفاده در برنامه ریشه‌کنی آبله محافظت در برابر آبله میمون را فراهم کرده‌اند. دوره کمون (فاصله از عفونت تا شروع علائم آبله میمون ) معمولا از 6 تا 13 روز است اما می‌تواند بین 2 تا 21 روز باشد.

عفونت را می‌توان به دو دوره تقسیم کرد؛ دوره تهاجم بین صفر تا 5 روز طول می‌کشد که با تب، سردرد شدید، لفناد نوپاتی (تورم غدد لنفاوی) کمر درد ، میالژی (درد عضلانی) و آستنی شدید (کمبود انرژی ) مشخص می‌شود .

لفناد نوپاتی یکی از ویژگی‌های متمایز آبله میمون در مقایسه با سایر بیماری‌هایی است که ممکن است در ابتدا مشابه ظاهر شوند؛ مانند آبله مرغان،‌سرخک و آبله. علائم پوستی معمولا در عرض یک تا سه روز پس از ظهور تب شروع می‌شود.

بثورات بیشتر روی صورت و اندام‌ها به جای روی تن  متمرکز می‌شوند؛ به طوری که در صورت در 95 درصد موارد کف دست‌ها و پاها در 75درصد موارد را درگیر می‌کند. همچنین غشاهای مخاطی دهان در 70 درصد موارد بروز می‌کند. در دستگاه تناسلی 30 درصد و ملتحمه 20درصد و همچنین قرنیه تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

بثورات به صورت متوالی از ماکول‌ها (ضایعات با پایه صاف) به پاپول‌ها (ضایعات سفت کمی برجسته)  وزیکول‌ها (ضایعات پر از مایع زرد رنگ) و پوسته‌هایی که خشک می‌شوند و می‌ریزند تکامل می‌یابد.

تعداد ضایعات از چندتا چند هزار متغیر است در موارد شدید ضایعات می‌توانند تا زمانی که بخش‌های بزرگی از پوست از بین برود با هم ترکیب شوند.

آبله میمون معمولا یک بیماری خود محدودشونده است که علائم آن بین دو تا 4 هفته طول می‌کشد. موارد شبیه بیشتر در میان کودکان رخ می‌دهد؛ عوارض آبله میمون می‌تواند شامل عفونت‌های ثانویه، برونوش، پنومونی، سپسی،‌آنسفالیت و عفونت قرنیه با از دست دادن بینایی متعاقب آن باشد.

نگران نباشید!

خیلی به ندرت در بین کسانی که بهداشت فردی را رعایت نمی‌کنند صورت می‌گیرد.

خبر خوب!

خوشبختانه واکسیناسیون دوران کودکی علیه آبله که با یک علامت در بازو یا ساعد در همه افراد دیده می‌شود احتمالا باعث می‌شود اگر به هر دلیل گرفتار به هر دلیل دچار آبله میمونی شوید نوع خفیف آن را می‌گیرید؛ پس خیالتان آسوده باشد.

چه کنیم؟

1- از چیزهایی که نوشته‌ام برای همدیگر بفرستید تا از رعایت بهداشت فردی غافل نشوند.

2- تماس با حیوانات چه اهلی چه وحشی را به حداقل برسانیم.

3- اگر در روی دست و صورت دانه‌های قرمز دیدیم به پزشک نشان دهیم.

4- اگر گرفتار شدیم تا سه هفته با دیگران لباس، روانداز و ظروف را به اشتراک نگذاریم.

5- تغذیه مناسب داشته باشیم.

6- اگر فرد دیگری گرفتار بود برای او این اطلاعات را بفرستیم و تا سه هفته با او تماس نداشته باشیم تا دوره به سلامتی بگذرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید