دلیل زود بیدار شدن برخی افراد در آخر هفته‌ها؟

شاید خیلی خوب باشد که در طول هفته کاری بدون کمک ساعت زنگ دار زود بیدار شوید؛ اما وقتی به طور طبیعی آخر هفته‌ها زود از خواب بیدار می‌شوید، می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، بسیاری با وجود برنامه ریزی برای گذراندن زمان بیشتری در رخت خواب در تعطیلات آخر هفته، زود بیدار می‌شوند. کارشناسان می‌گویند که ما در چرخه‌های خوابی که حدود ۹۰ دقیقه طول می‌کشند به خواب برویم. این چرخه‌ها شامل خواب سبک، خواب عمیق، مرحله رویا، بیداری و سپس بازگشت به خواب است.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ بیدار شدن در پایان یک چرخه خواب ممکن است برای شما آسان‌تر انجام شود. در حالی که بیدار شدن در وسط یک خواب عمیق ممکن است باعث احساس خستگی شود.

برنامه ریزی خواب خود بر اساس چرخه خواب می‌تواند به شما کمک کند تا استراحت شبانه بهتری داشته باشید یا حتی یک چرت بعد از ظهر داشته باشید.

ممکن است به چند دلیل در آخر هفته‌ها زود از خواب بیدار شوید:

اگر در طول هفته با زنگ ساعت زود از خواب بیدار شوید، بدن شما ممکن است به این روال خواب عادت کند. به این معنی که هر روز تقریباً در ساعت مشخصی از خواب بیدار خواهید شد، حتی بدون زنگ.

بنابراین، در حالی که شما به بیدار شدن در ساعت ۶ صبح دوشنبه تا جمعه عادت دارید، ممکن است بدن خیال کند که شنبه است و شما را در همان ساعت بیدار کند.

دکتر نیل استنلی، متخصص خواب و نویسنده کتاب «چگونه خوب بخوابیم»، قبلاً گفته بود: مهمترین جنبه شادابی بیدار شدن، داشتن یک زمان مشخص برای بیدار شدن در هفت روز هفته است. بدن و ذهن شما حدود ۹۰ دقیقه قبل از بیدار شدن از خواب شروع به آماده شدن برای بیداری می‌کند؛ بنابراین اگر زمان بیداری ثابتی داشته باشید، بدن و مغز می‌دانند چه زمانی باید بیدار شوند و می‌توانند بر اساس آن آماده شوند.

به جای این، ممکن است متوجه شوید که در آخر هفته زود از خواب بیدار می‌شوید؛ زیرا شما به طور طبیعی در پایان چرخه خواب خود بیدار می‌شوید. بنابراین، در حالی که قصد دارید ساعت ۱۰ صبح از خواب بیدار شوید، بدن شما ممکن است به شما بگوید که به جای آن ساعت، آماده است تا ساعت ۸ صبح بیدار شود.

با این وجود اگر شما زودتر از آنچه برنامه ریزی کرده اید بیدار شدید، برخاستن از خواب برایتان در آن ساعت بسیار آسانتر از زمانی خواهد بود که پس از بیداری دوباره به خواب عمیق فرو روید و بخواهید با زنگ هشدار از خواب برخیزید.

 

دیدگاه تان را بنویسید