معرفی بهترین و بدترین مواد غذایی برای کبد

راز سلامتی بسیاری از ارگان‌های بدن در سلامتی کبد نهفته است. بنابراین استفاده از مواد غذایی دوست با کبد منجر به سلامتی عمومی بدن می شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، در این مطلب می‌توانید با موادی آشنا شوید که مصرف مستمر آنها می‌تواند سلامتی کبد شما را بهبود بخشد.

هشدار؛ این نوشیدنی‌ها استاندارد نیستند

علت اصلی مرگ افراد مبتلا به کبد چرب؟

نحوه مراقبت از موها در هوای آلوده

۱. جو دوسر

بهداشت نیوز نوشت؛ غذای حاوی فیبر زیاد می‌تواند به عملکرد کبد شما در بهترین نوع کمک کند. اگر چیزی برای خوردن می‌خواهید که شروعی عالی برای ابتدای روز شما باشد بلغور جو دوسر را امتحان کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که این ماده غذایی می‌تواند به شما کمک کند تا مقادیر وزن اضافی و چربی شکمی خود را از بین ببرید. این کار راه خوبی برای دور ماندن از بیماری‌های کبدی است.

۲. پرهیز از غذاهای چرب

سیب‌زمینی سرخ کرده و همبرگر انتخاب نامناسبی برای حفظ سلامت کبد شما هستند. اگر غذاهایی که سرشار از چربی‌های اشباع شده هستند زیاد مصرف کنید کار طبیعی کبد شما سخت خواهد شد. این وضعیت با گذشت زمان می‌تواند منجر به التهاب و نهایتا زخم کبد شود – که به عنوان سیروز شناخته می شود.

۳. کلم بروکلی

اگر می‌خواهید کبد خود را سالم نگه دارید، مقدار زیادی سبزیجات به رژیم غذایی خود اضافه کنید. کلم بروکلی می‌تواند بخشی از این راهکار باشد. برخی مطالعات نشان می‌دهد که این صیفی ترد می‌تواند از شما در برابر بیماری کبد چرب غیرالکلی محافظت نماید. اگر کلم بروکلی بخارپز شده کمی خیلی خوشمزه به نظر نمی‌رسد، آن را با سیر و کمی سرکه میل کنید.

۴. قهوه

اگر نمی‌توانید بدون قهوه روز خود را سپری کنید، خوشحال خواهید شد که بشنوید این نوشیدنی فوایدی برای کبد شما دارد. مطالعات نشان می‌دهد که نوشیدن دو تا سه فنجان قهوه در روز می‌تواند از کبد شما در برابر آسیب‌های ناشی از مصرف زیاد الکل یا رژیم غذایی ناسالم محافظت کند. برخی تحقیقات نیز اثبات کرده که این دانه های قهوه‌ای خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش می‌دهد.

۵. کاهش مصرف شکر

مصرف بیش از حد مواد شیرین می‌تواند به کبد شما آسیب برساند. به این دلیل که بخشی از کار آن، تبدیل قند به چربی است. اگر در مصرف این مواد زیاده روی کنید، کبد شما بیش از حد چربی می‌سازد، که در نهایت در جایی که به آن تعلق ندارد آویزان می‌شود. آنگاه در دراز مدت، ممکن است به بیماری کبد چرب مبتلا شوید. پس به جگر خود لطف کرده و شیرینی را به یک نغذیه گهگاهی تبدیل کنید.

۶. چای سبز

مملو از آنتی اکسیدان است. تحقیقات نشان می‌دهد که این نوشیدنی گرم ممکن است در برابر برخی از انواع سرطان‌ها از جمله در کبد محافظت ایجاد کند. اگر خودتان چای سبز دم کرده و گرم بنوشید، آنتی اکسیدان بیشتری دریافت خواهید کرد.

۷. آب

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای کبد خود انجام دهید حفظ وزن مناسب است. به جای نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه‌های گازدار عادت کنید که آب بنوشید آنگاه از اینکه چقدر کالری روزانه شما را مصرف می‌کند شگفت‌زده خواهید شد.

۸. بادام و اسفناج

هر دوی ای مواد سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین E بوده که به کبد در برابر ابتلا به کبدچرب کمک می کند. بادان خواص بی‌نظیری نیز برای قلب دارد پس مصرف روزانه آن را ترک نکنید.

 

دیدگاه تان را بنویسید