این خوراکی‌های مفید به دندان آسیب می‌زنند!

در این گزارش به بررسی خوراکی هایی پرداختیم که به دندان شما آسیب می زنند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، برخی مواد غذایی و نوشیدنی‌ها با وجود فواید قابل توجه برای سلامت انسان، می‌توانند بخش‌هایی از بدن را به صورت منفی تحت تاثیر قرار دهند. در این مجموعه به برخی از این خوراکی‌ها اشاره شده است.

مرکبات

دویچه وله نوشت؛ با وجود آنکه مرکباتی چون پرتقال و لیمو فایده‌های بسیاری برای سلامتی دارند، ولی دندانپزشکان به کسانی که از زردی دندان‌هایشان ناراحت هستند، توصیه می‌کنند از خوردن بسیار مرکبات خودداری کنند. مرکبات دارای مقدار زیادی اسید هستند که باعث نرم‌تر شدن لایه سطحی مینای دندان می‌شود. به همین دلیل است که دندان‌های شما هنگام خوردن یا آشامیدن خوراکی‌های سرد یا گرم بسیار حساس می‌شوند.

 

قهوه

برای بسیاری افراد قهوه محبوب‌ترین نوشیدنی صبحگاهی است. درست است که قهوه به تعدیل مزاج کمک می‌کند، اما خوردن زیاد آن می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان شود. از آنجا که اسید موجود در قهوه تغییر "پی‌اچ" دهان را به دنبال دارد، بهتر است بخصوص از خوردن خوراکی‌های ترش مزه پس از نوشیدن قهوه خودداری کرد زیرا این عمل باعث حساس‌تر شدن دندان‌ها می‌شود.

آب میوه ها

 

آب میوه‌ها سرشار از ویتامین‌های مختلف هستند. اما در نوشیدن زیاد آن‌ها بایست احتیاط کرد، زیرا دارای مقدار زیادی شکر و اسید هستند که باعث از بین رفتن کلسیم دندان می‌شود. ترکیب شکر موجود در میوه (فروکتوز) با باکتری موجود در دهان ایجاد اسید می‌کند و باعث آلودگی دندان می‌شود.

 

 

چای

چای هم مانند قهوه باعث ایجاد لکه‌های روشن روی دندان می‌شود. چای سبز لکه‌های خاکستری و چای سیاه لکه‌های زرد رنگ ایجاد می‌کند. کارشناسان توصیه می‌کنند که برای جلوگیری از ایجاد لکه‌های بد منظره روی دندان، چای را با کمی شیر بنوشیم.

اسفناج

اسفناج از سبزی‌های بسیار مفید به شمار می‌رود، چون دارای کاروتین و مواد معدنی زیادی مانند کلسیم و پتاسیم است. اما نمی‌توان گفت که این سبزی برای دندان هم سودمند است. اسفناج محتوی اسید اگزالیک است که ترکیبش با کلسیم موجب تشکیل نمکی حل‌نشدنی به نام اگزالات کلسیم می‌شود. این ماده باعث حساس‌تر شدن مینای دندان می‌‌شود.

عسل

عسل از قدیم به خاطر فایده‌های بسیارش برای سلامتی شهرت داشته است. اما مقدار زیاد شکر موجود در آن برای دندان مضر است.

ماست‌های میوه‌ای

ماست میوه‌ای از خوراکی‌های مفید به شمار می‌رود اما برای دندان مضر است، چون محتوی مقدار بسیار زیادی شکر است. به این دلیل است که کارشناسان توصیه می‌کنند که برای سالم ماندن دندان‌ها از ماست‌ طبیعی و خالص برای تغذیه استفاده شود.

دیدگاه تان را بنویسید