رفلاکس معده را بدون دارو درمان کنید

درست است که داروهای مختلفی برای درمان بازگشت اسید معده وجود دارد، اما بهترین راهکار رعایت رژیم غذایی است که تا حد زیادی می تواند به بهبود این وضعیت کمک کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، بازگشت اسید معده وضعیت آزاردهنده ای است که زندگی افراد مبتلا را تحت تأثیر قرار دهد. از هر ۴ انگلیسی، یک نفر از این عارضه رنج می برد و تقریبا ۲۵ درصد افراد بالغ انگلیسی تجربه سوزش سر دل و بازگشت اسید معده را دارند. 

سینا پرس نوشت؛ این عارضه به دلیل بیماری رفلاکس معده و مری رخ می دهد که منجر به رفلاکس اسید معده به طور دائمی می شود که رژیم غذایی هم نقش مؤثری در بروز آن دارد. از مهم ترین علائم آن می توان به سوزش سر دل اشاره کرد که مبتلایان معمولا این سوزش را در میانه قفسه سینه یا ترشی دهان احساس می کنند.اگرچه داروهایی موسوم به ضداسیدها به طور گسترده در دسترس بیماران قرار دارند اما با راهکارهای دیگری هم می توان به کاهش این علائم کمک کرد.

از خوردن برخی غذاها پرهیز کنید

اگرچه موادغذایی همیشه عاملی برای رفلاکس اسید معده به شمار نمی روند، اما برخی مواقع می توانند تشدیدکننده این علائم باشند. پزشکان معمولا به این گروه از بیماران پرهیزهای غذایی توصیه می کنند که از آن جمله می توان به ممنوعیت مصرف سیر، پیاز، گوجه فرنگی و نعنا اشاره کرد که باعث شدیدتر شدن این عارضه می شوند. همچنین برخی نوشیدنی ها مانند قهوه، چای و مشروبات الکلی هم در تشدید علائم مؤثرند.

سرعت غذا خوردن را کاهش دهید

وقتی احساس گرسنگی می کنید، کنترل سرعت غذا خوردن کار دشواری است. اما به خاطر داشته باشید که کاستن از سرعت غذا خوردن به طور قابل توجهی می تواند علائم رفلاکس معده را کاهش دهد.  بهتر است وعده های غذایی را کم تر کرده و در عوض، تعداد وعده ها را بیشتر کنید. زمانی که معده کامل پر می شود، بازگشت اسید معده به مری تشدید می شود.

نوشیدنی های گازدار را حذف کنید

نوشیدنی های گازدار از دیگر عواملی است که به تشدید بازگشت اسید معده کمک می کند. این نوشیدنی ها باعث اتساع معده می شود. زمانی که معده بزرگ می شود، فشار روی اسفنکتر یا دریچه مری افزایش یافته و باعث رفلاکس و برگشت اسید معده به مری می شود.

با فاصله از زمان خواب غذا بخورید

مراقب باشید که نزدیک به زمان خواب غذا نخورید. حتما بین زمان صرف غذا تا رفتن به رختخواب بین ۳ تا ۴ ساعت فاصله بیاندازید؛ چرا که جاذبه زمین به پایین نگه داشتن اسید معده کمک می کند.زمانی که دراز می کشید، جاذبه در فرآیند گوارش تأثیر زیادی ندارد و غذای موجود در معده باعث بروز سوزش سر دل یا رفلاکس اسید معده می شود. 

 

دیدگاه تان را بنویسید