به سمت زمین سرفه کنید

نتایج جدید بررسی ها و شبیه سازی های پژوهشگران نشان می دهد برای کاهش انتشار ویروس کووید۱۹، باید به سمت پایین یا زمین سرفه کرد چرا که ذرات آلوده به کووید که در اطراف سر پراکنده می شوند در فضای بیشتری گسترش پیدا کرده و باعث آلودگی بیشتر می شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، سویه جدید اومیکرون باعث افزایش بی رویه کووید۱۹ در بسیاری از نقاط جهان شده است. محققان می گویند بهترین راه برای جلوگیری از انتشار ذرات ویروس در داخل خانه این است که وقتی احساس نیاز به سرفه می کنیم، سر خود را پایین بیاوریم.

سینا پرس نوشت؛ از آنجایی که در ماه‌ های زمستان افراد زمان بیشتری را داخل خانه می گذرانند، نحوه جلوگیری از انتشار قطرات کووید ۱۹ در محیط‌ های بسته بسیار مهم می‌ شود. مطالعات پیشین نشان می ‌دهد که سرفه و عطسه، آئروسل ‌های ویروسی را تا دو متر یا احتمالاً حتی دورتر پخش می‌ کند.

تیمی از آکادمی علوم چین برای اینکه ببینند چگونه رفتار انسان می تواند به این جریان کمک کند یا آن را کاهش دهد، نحوه واکنش قطرات تنفسی هنگام بالا رفتن یا پایین آمدن افراد از پله ها را مدل سازی کردند.

هانگپینگ وانگ (Hongping Wang)، از محققان این آکادمی طی گزارش توضیح می دهد: دو الگوی مختلف از پراکندگی قطرات، طی جریان های متفاوت مشاهده می شود. این نتایج نشان می ‌دهد که ما باید به پایین سرفه کنیم تا از ورود قطرات بیشتر به منطقه جریان حلقوی (wake region) مطمئن شویم.

در توضیحات بیشتر باید گفت جریان حلقوی، منطقه ای از جریان آشفته و متلاطم در پایین دست جسم جامد بوده که در یک سیال در حال حرکت ناشی از جریان مایع در اطراف بدن ایجاد می شود.

پژوهشگران برای اینکه سرفه‌ های افراد روی پله‌ ها را شبیه‌ سازی کنند، از مانکن‌ ها استفاده کردند. آنها همچنین مانکن ها را طوری قرار دادند که یا به روشی که بسیاری از مردم هنگام راه رفتن در طبقه بالا انجام می دهند به جلو خم شوند،  و یا مانند بسیاری از افراد هنگام پایین آمدن از پله، به عقب خم شدند.

نتایج نشان داد که در اطراف مانکن های در حال حرکت، موجی شکل می‌ گیرد. این منطقه جریان حلقوی می‌ توانست ذرات سرفه ‌ای را که به سمت زمین می ‌افتند، جارو کند. با این حال، ذرات بالای سر می ‌توانند در یک منطقه نسبتاً بزرگ پخش شوند، گویی این ذرات از بالای سر فرد آمده و در حال حرکت هستند.

در مانکن‌ های شبیه‌ سازی افرادی که از پله‌ ها بالا می‌ روند، مشخص شده که بیشتر ذرات زیر شانه باقی می ‌مانند و در فاصله کوتاهی به سمت پایین حرکت می ‌کنند. در مانکن‌ های شبیه‌ سازی افرادی که از پله‌ ها پایین می ‌روند، ذرات بیشتری بالای سر حرکت می‌ کردند و می‌ توانستند فضای دورتری را در هوا طی کنند.

وانگ می گوید: چالش اصلی نحوه استفاده از ذرات معلق در آب برای شبیه سازی قطرات موجود در هوا است. شگفت ‌انگیزترین بخش این بود که ذرات بالاتر از سر می‌ توانند مسافت بسیار بیشتری را نسبت به ذرات پایین‌ تر از سر به دلیل القای جریان حلقوی طی کنند. شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله AIP Advances منتشر شده و قابل دسترس است.

 

دیدگاه تان را بنویسید