اثربخشی دوز تقویت کننده واکسن آسترازنکا در مقابله با اومیکرون

دانشمندان دانشگاه آکسفورد می‌گویند تزریق دوز سوم واکسن آسترازنکا می‌تواند سطح مناسبی از آنتی بادی‌ها برای مقابله با سویه اومیکرون در بدن تولید کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از خبرگزاری رویترز، بیش از یک سال از کشف واکسن‌های مختلف برای جلوگیری از ابتلا به کرونا می‌گذرد. با این حال، واکسن‌های تولید شده از سوی غول‌های بزرگ داروسازی جهان برای مقابله با ویروس کرونای اولیه‌ای بود که از شهر ووهان ظهور کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ به مرور و با جهش‌های رخ داده در ویروس، سویه‌های جدید از جمله سویه دلتا که مرگبارترین سویه شناخته شده محسوب می‌شود، ظهور کردند. گرچه سویه‌های جدید جهش‌های مختلفی را تجربه کردند، اما همچنان واکسن‌های اولیه بر روی آن‌ها تاثیر گذار بودند.

با این حال، ظهور جدیدترین سویه کرونا موسوم به اومیکرون در آفریقای جنوبی شرایط متفاوتی داشت. این سویه شاهد بیش از ۵۰ جهش مختلف بود که بخش اعظمی از آن در بخش شاخک پروتئینی رخ داده بود. از آنجا که واکسن‌ها براساس شناسایی شاخک‌های پروتئینی ویروس طراحی شده بودند، نگرانی‌ها از ناتوانی آن‌ها در برابر سویه جدید بالا گرفت.

علارغم نگرانی‌های اولیه، تحقیقات غول‌های داروسازی جهان نشان می‌دهد تزریق دوز تقویتی (دوز سوم) واکسن کرونا می‌تواند از ابتلا به کرونا شدید و بستری شدن در بیمارستان به دلیل ابتلا به این سویه جلوگیری کند.

دانشمندان دانشگاه آکسفورد که توسعه دهنده واکسن آسترازنکا محسوب می‌شوند در جدیدترین مطالعات آزمایشگاهی خود دریافتند تزریق سه دوز از این واکسن می‌تواند در برابر سویه اومیکرون سطح مناسبی از آنتی بادی‌ها را تولید کند.

متخصصان می‌گویند شواهد حاکی از آن است که سطح آنتی بادی‌های بدن برای خنثی کردن سویه اومیکرون پس از دریافت سه دوز واکسن آسترازنکا، معادل سطح آنتی بادی‌های بدن برای خنثی کردن سویه دلتا پس از در دریافت دو دوز واکسن است.

مِن پنگالوس، مدیر تحقیقات شرکت آسترازنکا در این باره می‌گوید: به هر میزان که ما بیشتر با سویه اومیکرون آشنا می‌شویم این حقیقت برایمان آشکارتر می‌گردد که سلول‌های T کشنده ناشی از واکسن ما می‌تواند به میزان قابل توجهی از کرونای شدید و بستری شدن در بیمارستان به دلیل ابتلا به اومیکرون بکاهد.

شرکت آسترازنکا اعلام کرده است با همکاری با دانشگاه آکسفورد در حال توسعه واکسن خود برای انطباق پذیری با سویه اومیکرون است. پیشتر شرکت‌های مدرنا و فایزر – بایونتِک نیز از تاثیرگذاری تزریق دوز سوم واکسن خود در مقابل سویه جدید کرونا خبر داده بودند.

 

دیدگاه تان را بنویسید