تاثیر رژیم غذایی گیاهی بر تولید گازهای گلخانه ای

مطالعه جدید محققان نشان داد که تغذیه سالم ممکن است در انتشار کمتر گازهای گلخانه ای نقش داشته باشد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از مدیکال نیوز، محققان دانشگاه لیدز در بریتانیا می‌گویند رژیم‌های غذایی حاوی مقادیر کم گوشت قرمز، برخی نوشیدنی‌ها، و تنقلات شیرین تأثیرات محیطی کمتری دارند.

مهر نوشت ؛ تولید، فرآوری و بسته بندی مواد غذایی عامل بیش از یک سوم انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان است.

با این حال، تحقیقات در مورد اثرات زیست محیطی رفتارهای غذایی عمدتاً بر تعداد محدودی از دسته بندی‌های غذایی گسترده متمرکز شده است. مطالعه اخیر با هدف ارائه اطلاعات دقیق‌تر در مورد چگونگی تأثیر تولید مواد غذایی بر محیط زیست انجام شد.

محققان در این مطالعه، انتشار گازهای گلخانه‌ای بیش از ۳۰۰۰ ماده غذایی را تجزیه و تحلیل کردند. با مرتبط کردن این داده‌ها به یک بررسی رژیم غذایی، محققان به این نتیجه رسیدند که رژیم‌های غذایی سالم‌تر دوستدار زمین هستند.

محققان به بررسی انتشار گازهای گلخانه‌ای بر اساس الگوی رژیم غذایی، جمعیت شناسی و دریافت مواد مغذی توصیه شده توسط سازمان جهانی بهداشت پرداختند.

مطالعه حاضر شامل یک گروه اعتبارسنجی از ۲۱۲ شرکت‌کننده بود.

بر اساس تجزیه و تحلیل، گوشت حدود ۳۲ درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با رژیم غذایی را شامل می‌شود.

نوشیدنی‌هایی از جمله قهوه، چای و نوشیدنی‌های الکلی با ۱۵ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط بودند و لبنیات ۱۴ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای را به همراه داشتند. کیک، کلوچه و آب نبات ممکن است مسئول ۸ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای باشند.

این مطالعه همچنین نشان داد که رژیم‌های غذایی که توسط مردان دنبال می‌شود در مقایسه با رژیم‌های غذایی زنان، ۴۱ درصد بیشتر با انتشار گازهای گلخانه‌ای همراه است. این اختلاف به دلیل تفاوت در مصرف گوشت در بینزنان و مردان و تا حدی کمتر به دلیل انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از نوشیدنی‌ها است.

علاوه بر این، رژیم‌های غیرگیاه‌خواری ۵۹ درصد بیشتر از رژیم‌های گیاه‌خواری باعث انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شوند.

 

دیدگاه تان را بنویسید