مهمترین عواملی که باعث تپش قلب می‌شوند

دلایل مختلفی بر بروز تپش قلب موثر هستند که برخی به عملکرد خود قلب و بعضی به عملکرد اعضای دیگر بدن مربوط می‌شوند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از «روسیا الیوم»؛ داریا سرگئیونا پزشک و متخصص قلب در روسیه توضیح داد که تپش قلب به این معنی است که ضربان قلب بیش از ۱۰۰ ضربه در دقیقه است. علل این عارضه بسیار زیاد است که برخی از آنها به سلامت قلب و برخی به وجود اختلال در سایر قسمت های بدن مربوط می شود.

او گفت: شایع ترین علت آن، تاکی کاردی سینوسی است که معمولا در حین ورزش، کار شدید، استرس و در دوران بارداری بروز می کند. همچنین در کودکان، نوجوانان و افراد مبتلا به فشار خون پایین نیز رخ می دهد. تاکی کاردی سینوسی ممکن است علامت یک بیماری مانند کم کاری تیروئید و تظاهر کم خونی حتی پس از نوشیدن الکل و سیگار باشد.

وی ادامه داد: فیبریلاسیون دهلیزی خطرناک ترین نوع تاکی کاردی است که ممکن است ضربان قلب به  مورد در ۲۰۰ دقیقه و بیشتر برسد و این وضعیت با احساس تنگی نفس، ضعف عمومی و سرگیجه همراه است، البته برخی از بیماران متوجه تند شدن آن نمی شوند.

سرگئیونا گفت:  این بیماری در غیاب مراقبت های پزشکی به موقع خطرناک تر می شود، زیرا ممکن است منجر به سکته مغزی یا نارسایی قلبی شود.

این متخصص تصریح کرد: نوع دیگر تپش قلب، تاکی کاردی حمله ای است، یعنی افزایش ضربان قلب از ضربه ۱۵۰ تا ۲۰۰ در دقیقه یا بیشتر. هنگامی که حمله این نوع به طور ناگهانی شروع می شود، فرد احساس ضعف عمومی، تنگی نفس وتاری دید می کند و ممکن است هوشیاری خود را از دست بدهد. افراد جوان اغلب دچار این نوع آریتمی می شوند؛ به گونه ای که با وجود مسیرهای اضافی در قلب، از بدو تولد همراه است و به مرور زمان می توانند "بیدار" و باعث تاکی کاردی شوند.

او گفت: خطرناک ترین نوع تپش قلب، تاکی کاردی بطنی (فیبریلاسیون بطنی) است که در یکی از بطن ها ایجاد می شود، اگرچه برای این کار سازگار نیست و قلب نمی تواند به طور موثر منقبض شود، که منجر به کاهش خطرناک سرعت جریان خون می شود. فرد هوشیاری خود را از دست می دهد، تنفس متوقف شده، نبض تشخیص داده نمی شود و مرگ بالینی ایجاد می شود. بنابراین نیاز به احیای فوری است.

سرگئیونا گفت: این وضعیت معمولاً در افرادی که از مشکلات قلبی رنج می برند، از جمله کسانی که سکته قلبی، کاردیومیوپاتی و غیره داشته اند، ایجاد می شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید