واکسن کرونا منجر به زایمان زودهنگام می شود؟

بر اساس مطالعه‌ای که توسط دانشمندان نروژی انجام شد، دریافت واکسن کرونا باعث افزایش خطر زایمان زودهنگام و یا سقط جنین نمی‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از سی تی وی نیوز،  بر اساس یک مطالعه جدید، هیچ ارتباطی بین خطر سقط جنین در سه ماهه اول و دریافت هیچ نوع از واکسن‌های کرونا وجود ندارد.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ این مطالعه که در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد، چندین مرکز ثبت سلامت را در نروژ تجزیه و تحلیل کرد تا نسبت افراد واکسینه شده را که در سه ماهه اول سقط جنین را تجربه کردند و آن‌هایی که در پایان سه ماهه هنوز باردار بودند، مقایسه کرد.

نویسندگان دربیانیه‌ای نوشتند: مطالعه ما هیچ شواهدی مبنی بر افزایش خطر از دست دادن زودهنگام بارداری پس از واکسیناسیون کووید-۱۹ پیدا نکرد و به یافته‌های دیگر گزارش‌های حمایت از واکسیناسیون کووید-۱۹ در دوران بارداری اضافه می‌کند.

این مطالعه نشان می‌دهد که خطر از دست دادن زودهنگام بارداری ناشی از واکسیناسیون کرونا وجود ندارد. در این مطالعه ۱۳۹۵۶ فرد با حاملگی در حال انجام که ۵.۵ درصد آن‌ها واکسینه شده بودند و همچنین ۴۵۲۱ مورد سقط جنین که ۵.۱ درصد از آن‌ها واکسینه شده بودند، مورد بررسی قرار گرفت. در نروژ، واکسیناسیون در طول سه ماهه اول توصیه نمی‌شود، مگر در کسانی که شرایط خطر زمینه‌ای دارند، اما ممکن است برخی هنوز از باردار بودن خود آگاه نبوده باشند و ممکن است واکسینه شده باشند.

بر اساس محاسبات این مطالعه، با توجه به عواملی مانند سن و شرایط پزشکی که قبلا تشخیص داده شده بود، افرادی که از سقط جنین رنج می‌بردند ۹ درصد کمتر احتمال داشت که علیه کووید-۱۹ واکسینه شده باشند.

نتایج مطالعه در تمام انواع واکسن‌ها مشابه بود، چه دریافت کنندگان واکسن یک یا دو دوز داشته باشند. این مطالعه خبر خوبی برای والدین باردار است که در اوایل بارداری واکسینه شده‌اند یا کسانی که کنجکاو در مورد بارداری پس از واکسیناسیون هستند. به گفته نویسندگان این مطالعه، بیشتر سقط جنین در سه ماهه اول بارداری اتفاق می‌افتد.

آن‌ها نوشتند: زنان باردار مبتلا به کووید-۱۹ در معرض افزایش خطر پیامد‌های نامطلوب هستند و واکسیناسیون کووید-۱۹ در دوران بارداری توصیه می‌شود. این یافته‌ها از جدیدترین‌های تعدادی از مطالعات در مورد کووید-۱۹ و بارداری هستند.

هفته گذشته، انجمن پزشکی نیوبرانزویک از افراد باردار خواست واکسینه شوند، زیرا چهار برابر بیشتر احتمال دارد که به دلیل ویروس در بیمارستان بستری شوند. در انتاریو، علیرغم شواهدی مبنی بر افزایش خطر برای این گروه، تعداد واکسیناسیون در میان زنان باردار عقب مانده است.

مطالعه‌ای که در اوایل این ماه منتشر شد نشان داد کسانی که باردار بودند و به این ویروس مبتلا شده بودند، در صورت داشتن علامت، بیشتر به زایمان اورژانسی نیاز داشتند. تحقیقات همچنین نشان داده است که عفونت کووید-۱۹ خطر پیامد‌های منفی را برای افراد باردار و نوزادان آن‌ها افزایش می‌دهد.

 

دیدگاه تان را بنویسید