بروز بیماری‌های بدخیم با استعمال دخانیات

یک فوق تخصص بیماری‌های ریوی گفت: هیچ بیماری حادی وجود ندارد که با سیگار کشیدن در ارتباط نباشد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، اسلامی نژاد، فوق تخصص بیماری‌های ریوی و استاد دانشگاه شهید بهشتی،اظهار کرد: عوارض سیگار را می‌توان به صورت‌های مختلفی تقسیم بندی کرد. عوارض ریوی در مصرف کنندگان سیگار بیشتر دیده می‌شود. سیگار می‌تواند باعث بروز بیماری‌های غیربدخیم مثل بیماری برونشیت مزمن و یا آمفیزم در ریه شود.  به طور کلی این نوع بیماری ها، بیماری‌های مزمن انسدادی ریه شناخته می‌شوند و مهمترین و شایع‌ترین دلیلشان، مصرف دخانیات است.

او افزود: در برخی از بیماران ریوی، مصرف دخانیات می‌تواند باعث تشدید بیماری زمینه‌ای شود. مثلا اگر کسی به آسم مبتلا باشد، به دنبال استنشاق دود، بیماری اش تشدید خواهد شد. وقتی دخانیات در ریه عارضه‌ای ایجاد می‌کند، متاسفانه این عارضه قابل برگشت نیست، یعنی اگر کسی به دنبال مصرف طولانی مدت دخانیات دچار بیماری مزمن ریوی شود،  بهبودی پیدا نمی‌کند. هدف از درمان، فقط کنترل بیماری است نه بازگشت کامل سلامتی.

او گفت: طبیعی است که مصرف سیگار با بیماری‌های بدخیم دستگاه تنفسی، ارتباط مستقیم دارد. از سرطان زبان، لب ها، حفره دهان، حنجره تا انسداد راه‌های هوایی و سرطان ریه به صورت مستقیم با مصرف سیگار ارتباط مستقیم دارند.

این فوق تخصص بیماری‌های ریوی بیان کرد: متاسفانه سرطان‌های دستگاه تنفسی هم دیر تشخیص داده می‌شوند و معمولا بعد از تشخیص، اقدامات درمانی منجر به بهبود قطعی بیمار نمی‌شوند، بلکه هدف از انجام درمان، به تعویق انداختن رشد تومور سرطانی است.

او افزود: نمی‌توان هیچ سرطانی را دربدن سراغ گرفت که ارتباط مستقیمی با مصرف دخانیات نداشته باشد. در مورد عوارض سیگار دسته بندی دیگری نیز وجود دارد؛ ما مصرف کنندگان سیگار را به سیگاری‌های دسته اول، دسته دوم و دسته سوم تقسیم می‌کنیم.

اسلامی نژاد گفت: سیگاری‌های دسته اول، افرادی هستند که خودشان به صورت فعال سیگار می‌کشند. دسته دوم افرادی هستند که خودشان سیگار نمی‌کشند اما در معرض دود سیگار قرار دارند که در این مورد ثابت شده که این افراد نیز به بعضی از بیماری‌های تنفسی در طولانی مدت مبتلا خواهند شد. برای مثال در بچه‌هایی که پدر یا مادر سیگاری دارند، شیوع آسم به چشم می‌خورد و رشد ریه شان با تاخیر انجام می‌شود و همچنین مستعد بیماری‌های تنفسی هستند.

این فوق تخصص بیماری‌های ریوی افزود: اگر مادری در زمان بارداری سیگار بکشد، بدون شک در رشد جنینش اثر منفی خواهد گذاشت.

او ادامه داد:  نکته مهم دیگر در مورد سیگاری‌های دسته سوم است، اگر فردی در محیطی سیگار بکشد و سپس محیط را ترک کند، فرد بعدی که بعد از آن فرد سیگاری، وارد محیط می‌شود به دلیل تجمع رسوب و مواد مربوط به سیگار روی سطوح دچار برخی بیماری‌ها خواهد شد.

اسلامی نژاد تاکید کرد: بنابراین سیگار نه تنها به طور مستقیم افراد سیگاری را در معرض خطر قرار می‌دهد، بلکه افرادی که در اطراف آن فرد هستند را هم در معرض خطر قرار می‌دهد.

این فوق تخصص بیماری‌های ریوی ادامه داد: برای ترک سیگار، روش‌های مفیدی وجود دارد. ما به عنوان کادر درمان می‌توانیم در مسیر ترک سیگار به بیماران کمک کنیم اما در تصمیم گیری نمی‌شود به فرد کمک کرد. ما توضیحات لازم را به افراد ارائه می‌دهیم، اگر فرد انگیزه کافی برای ترک سیگار داشته و تصمیم جدی گرفته باشد، با راه حل‌ها و درمان‌های متنوعی که وجود دارد می توان به او کمک کرد.

اسلامی نژاد گفت: ما در بیمارستان مسیح دانشوری، کلینیک و درمانگاه ترک سیگار داریم. افرادی که تصمیم قطعی برای ترک سیگار گرفته اند می‌توانند با مراجعه به این مراکز از کمک‌های ما استفاده کنند.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید