نوشیدنی دلچسب اما پر خطر

مصرف بیش از حد کافئین خطرات زیادی برای سلامتی بدن به دنبال دارد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از مدیکال نیوز، محققان دانشگاه ساوت استرالیا با بررسی تأثیر قهوه بر چگونگی تنظیم کلسیم در بدن توسط کلیه‌ها دریافتند که مصرف بیش از حد کافئین در یک دوره ۶ ساعته، باعث افزایش دفع کلسیم در ادرار می‌شود.

مصرف کوتاه مدت کافئین با دوز بالا باعث پاکسازی کلسیم، سدیم و کراتین از کلیه ها در بزرگسالان سالم می شود؛ تقریبا ۸۰ درصد از افراد جامعه به خصوص بزرگسالان حداقل یک نوشیدنی کافئین دار در روز مصرف می‌کنند؛ به همین دلیل کافئین یکی از پر مصرف ترین دارو‌های تفریحی جهان است.

بسیاری از افراد به علت خاصیت محرک قهوه حتما در شروع و طول روز از قهوه استفاده می‌کنند حتی در بعضی از موارد دیده شده است که نیرو‌های ارتشی برای مبارزه با خواب آلودگی از قهوه استفاده می‌کنند؛ این نوشیدنی علاوه بر مزایا خطراتی مانند افزایش دفع کلسیم از ادرار را هم به همراه دارد.

«هایلی شولتز»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره  گفت که «تحقیقات ما نشان داد افرادی که ۸۰۰ میلی گرم کافئین در یک روز کاری معمولی مصرف می‌کنند، ۷۷ درصد دفع کلسیم در ادرارشان افزایش می‌یابد و کمبود کلسیم می‌تواند بر استخوان‌های آن‌ها نیز تأثیر بگذارد.»

یکی دیگر از خطرات مصرف بیش از حد کافئین ابتلا به پوکی استخوان است. این مشکل بیماری مزمن، دردناک و ناتوان کننده است که باعث  کم تراکم شدن استخوان‌ها می‌شود و آن‌ها را در معرض شکستگی قرار می‌دهد.

او افزود: «میانگین مصرف کافئین روزانه حدود ۲۰۰ میلی گرم است که تقریباً دو فنجان قهوه می‌شود؛ بنابراین نوشیدن هشت فنجان قهوه در روز (۸۰۰ میلی گرم کافئین) زیاد است.»

 

دیدگاه تان را بنویسید