چگونه از عارضه رفلاکس معده با رژیم غذایی خلاص شویم؟

یک فوق تخصص گوارش و کبد گفت: افراد می‌توانند با رعایت یک رژیم غذایی مناسب از عارضه رفلاکس معده نجات پیدا کنند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، ایرج خسرونیا متخصص داخلی و فوق تخصص گوارش و کبد اظهار کرد: رفلاکس معده عارضه‌ای است که محتویات معده به مری باز می‌گردد و افراد معمولا در چنین شرایطی با سوزش سر دل، تلخی گلو، حالت تهوع، گرفتگی صدا و سرفه‌های متعدد به پزشک مراجعه می‌کنند.

او افزود: علت اصلی بروز این عارضه شل شدن و یا ضعیف شدن دریچه پایین مری است.

خسرونیا تصریح کرد: لاغری و چاقی بیش از حد، مصرف زیاد چربی، بارداری و ضربه به شکم می‌تواند از دیگر دلایل ابتلا به این عارضه باشد.

او در خصوص راه‌های تشخیص این بیماری بیان کرد: زمانی که بیمار با علائمی که به آن‌ها اشاره شد به پزشک مراجعه می‌کند، او با انجام آندوسکوپی و رادیوگرافی می‌تواند به صورت قطعی رفلاکس معده را تشخیص دهد.

او با اشاره به این که یکی از مهم‌ترین عوارض ابتلا به این عارضه و نادیده گرفتن آن، ابتلا به سرطان مری خواهد بود، افزود: اسید بازگردانده شده به مری موجب التهاب این عضو شده و عدم درمان و تشدید رفلاکس احتمال ابتلا به سرطان مری را افزایش می‌دهد.

این متخصص گوارش گفت: داشتن یک رژیم غذایی مناسب یکی از راه‌های پیشگیری و حتی درمان رفلاکس معده خواهد بود و همچنین مصرف موادی از جمله شیرینی جات، پرخوری، استعمال دخانیات و مصرف الکل تشدید کننده آن هستند.

خسرونیا تصریح کرد: افراد مبتلا به این عارضه باید شب ها شام سبکی داشته باشند و حتی بهتر است شام مصرف نکنند همچنین موقع خواب سرشان بالاتر از بدن قرار بگیرد تا رفلاکس صورت نگیرد.

او افزود: مصرف آب، میوه و قهوه بعد از شام و همچنین استرس زیاد از جمله تشدید کننده‌های رفلاکس خواهد بود. 

این متخصص گوارش بیان کرد: افرادی که دچار رفلاکس معده می‌شوند باید توجه داشته باشند که به هیچ عنوان با معده پر بعد از مصرف غذا دراز نکشیده، خم نشوند، زیرا در چنین شرایطی به دلیل شل بودن دریچه مری و معده، غذا به راحتی از معده وارد مری شده و سبب سوزش و التهاب مری خواهد شد.

او درنهایت یادآور شد: توصیه می‌شود افراد به هیچ عنوان خوددرمانی نکنند، زیرا مصرف برخی دارو‌ها می‌تواند سبب تشدید این عارضه شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید