10 مدل دسر ساده برای شب یلدا | ایده‌های جدید سال 99

دسر شب یلدای امسال را انتخاب کرده‌اید؟ اگر دنبال چند مدل شیرینی و دسر ساده برای شب یلدا هستید این مطلب را از دست ندهید.

لینک کوتاه کپی شد

اگر دنبال ایده‌های جدید و خوشمزه برای دسر شب یلدا هستید، این مقاله را حتما بخوانید. ما سعی کرده‌ایم طرز تهیه دسرهای شیک و در عین حال ساده را از سراسر اینترنت برای شما جمع آوری کنیم. 

شما می‌توانید با استفاده از جدول زیر از میان 10 مدل دسر برای شب یلدا، دسر مورد علاقه خود را انتخاب و سفره یلدای خود را زیباتر کنید. 

درصورتی که فرصت کمی برای مطالعه دارید، با کمک جدول زیر دسرهای مخصوص شب یلدا، یا ژله، شیرینی و کیک مورد علاقه خود را انتخاب کنید و روی طرز تهیه کلیک کنید. 

اگر دنبال شیرینی شب یلدا بدون فر هستید، در  جدول، تارت انار شکلاتی یا شکلات انار و پرتقال را انتخاب کنید. اگر یک دسر ساده برای شب یلدا می‌خواهید کوکی انار را در جدول پیدا و روی طرز تهیه آن کلیک کنید.

جدول دسرها و شیرینی های شب یلدا

نام دسر شب یلدا

زمان آماده سازی

مواد لازم

دستور پخت

کیک نارنگی

زمان آماده سازی: 40 دقیقه

زمان پخت: 50 دقیقه

نارنگی، پوست نارنگی، پوره سیب، آب نارنگی، کره، شکر، آرد، تخم مرغ، جوش شیرین، عصاره وانیل، روغن مایع، شکر قهوه‌ای

طرز تهیه کیک نارنگی

(کلیک کنید)

رولت انار

90 دقیقه تهیه

30 تا 60 دقیقه پخت

آب انار، پودر ژله، خامه قنادی، گلاب، آرد سفید، شکر، وانیل، تخم مرغ، کره، بیکینگ پودر طرز تهیه رولت انار (کلیک کنید)

بار هندوانه

زمان پخت: 1 ساعت

ویفر وانیلی، کره، آب هندوانه، شکر، شیر پرچرب، ژلاتین، پودر قند، خامه

طرز تهیه بار هندوانه (کلیک کنید)

کاپ کیک انار

30 دقیقه تهیه

30 دقیقه پخت

تخم مرغ، دانه انار، شکر شیر، آرد، شکر، کره، بیکینگ پودر، اسانس وانیل، روغن مایع

طرز تهیه کاپ کیک انار (کلیک کنید)

کوکی انار

15 دقیقه تهیه

15 دقیقه پخت

ارده، شربت افرا یا عسل، دانه انار، آرد بادام، اسانس وانیل، دارچین، هل و زنجبیل، بیکینگ پودر، نمک دریا

طرز تهیه کوکی انار (کلیک کنید)

تارت خرمالو

زمان آماده سازی: 30 تا 60 دقیقه

زمان پخت: کمتر از 30 دقیقه

خرمالو، آرد، پودر زنجبیل، دارچین، شیر، شکر، تخم مرغ، کره، وانیل، نشاسته

طرز تهیه تارت خرمالو (کلیک کنید)

دسر و شیرینی شب یلدا بدون فر

تارت انار شکلاتی  30 دقیقه خرما، گردو، پودر کاکائو، دانه انار، عسل، روغن نارگیل، وانیل دستور تهیه تارت انار شکلاتی (کلیک کنید)

شکلات انار و پرتقال

زمان آماده سازی: 30 دقیقه

شکلات، دانه انار، مغز پسته

طرز تهیه شکلات انار و پرتقال (کلیک کنید)

حلوای لبو

زمان پخت: 45 دقیقه

پوره لبو، آرد، روغن مایع، گلاب، شکر

طرز تهیه حلوای لبو (کلیک کنید)

دسر انار سه لایه (ساده بدون نیاز فر) 30 دقیقه انار دان شده، پودر ژله، آب انار، پنیر خامه‌ای، خامه پرچرب، وانیل و پودر قند طرز تهیه دسر انار سه لایه (کلیک کنید)
 
 

دسر شب یلدا شماره یک: کیک نارنگی

 

کیک نارنگی_شب یلدا

یکی از انتخاب‌های ایده‌آل برای شیرینی و دسر شب یلدا، کیک نارنگی است. اگر شما هم هنوز به این موضوع فکر می‌کنید که «برای شب یلدا چی درست کنیم؟» کیک نارنگی انتخاب جدید و تازه‌ای است. این کیک یک شیرینی و دسر ساده و خوشمزه برای شب یلداست که با ظاهر نارنجی رنگ و پودر قندی که مثل برف روی آن ریخته می‌شود احساس عبور از پاییز را برای شروع زمستان در ما زنده می‌کند.

 

مواد لازم برای تهیه کیک نارنگی شب یلدا

کره ذوب شده: 1/4 پیمانه

شکر قهوه ای: 2/3 پیمانه

نارنگی: 10 عدد

آرد: 1 پیمانه

بیکینگ پودر: 1 قاشق چایخوری

جوش شیرین: 1 قاشق چایخوری

نمک: 1/4 قاشق چایخوری

تخم مرغ: 3 عدد درشت

پوست نارنگی رنده شده: 2 قاشق غذاخوری

شکر: 3/4 پیمانه

آب نارنگی: 1/4 پیمانه

روغن مایع: 1/3 پیمانه

پوره سیب: 1/3 پیمانه

عصاره وانیل: 1/2 قاشق چایخوری

کره: 1/2 پیمانه

 

طرز تهیه کیک نارنگی برای شب یلدا

برای شروع پخت این دسر ساده برای شب یلدا، فر را با دمای 180 درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود. یک قالب 22 سانتیمتری انتخاب کنید و کف و دیواره‌های آن را چرب کنید. 1/4 پیمانه کره ذوب شده را درون قالب بریزید و 2/3 پیمانه شکر قهوه ای را روی آن بپاشید تا کف قالب کاملا پوشانده شود.

4 تا 5 عدد نارنگی ها را نازک برش بزنید و از برش های یک اندازه و یک شکل استفاده کنید و روی شکر منظم بچینید تا بعد از پخت ظاهر قشنگی داشته باشد. 

پیمانه آرد را با 1 قاشق چایخوری بیکینگ پودر و 1 قاشق چایخوری جوش شیرین و 1/4 قاشق چایخوری نمک مخلوط کنید. به اندازه 2 قاشق غذاخوری پوست نارنگی را ریز رنده کنید و با 3/4 پیمانه شکر مخلوط کنید. 3 تا 4 عدد از نارنگی ها را آب بگیرید تا به اندازه 1/4 پیمانه آب نارنگی داشته باشیم.

در یک ظرف 3 عدد تخم مرغ را به همراه، شکر و پوست نارنگی که قبلا آماده کردیم، 1/4 پیمانه آب نارنگی و 1/3 پیمانه روغن مایع ، 1/3 پیمانه پوره سیب و 1/2 قاشق چایخوری عصاره وانیل با همزن دستی مخلوط کنید.

در این مرحله ابتدا یک سوم از مخلوط آرد را به همراه 1/2 پیمانه کره با مواد مخلوط کنید و باقی آرد را کم کم به این دسر شب یلدا اضافه کنید و هم بزنید تا مواد یکدست شود. خمیر را درون قالب که نارنگی ها را چیده اید بریزید و وقتی تمام خمیر را ریختین چند بار به قالب ضربه بزنید تا حباب های هوای خمیر آزاد بشه و خمیر تمام قالب را پوشش بده، قالب را درون فر در طبقه وسط فر بگذارید.

بگذارید کیک نارنگی شما با دمای 180 درجه برای مدت 45 تا 50 دقیقه بپزد.

زمان پخت: 1 ساعت و نیم

مناسب برای 8 نفر

منبع: همیارپز

 

دسر شب یلدا شماره دو: رولت انار

 

رولت-انار-شیرینی-شب-یلدا

در میان شیرینی‌های اناری شب یلدا رولت انار یک شیرینی مجلسی به حساب می‌آید. بنابراین اگر دنبال یک دسر ساده برای شب یلدا هستید، رولت انار انتخاب مناسبی نیست. این رولت مخصوص کسانی است که می‌خواهند از طولانی‌ترین شب سال برای به چالش کشیدن هنر شیرینی پزی خود استفاده کنند. اگر شما هم می‌خواهید طعم بهترین قنادی‌های شهر را به خانه بیاورید رولت انار را برای شب یلدا از دست ندهید. این دسر یلدایی در دو مرحله پخته می‌شود و کمی زمان می‌برد، اما همین طور که در تصویر هم مشخص است یک دسر خوشگل و حتما خوشمزه است.

 

مواد لازم برای تهیه رولت انار

آب انار طبیعی: یک و سه‌چهارم پیمانه

آب جوش: یک‌چهارم پیمانه

پودر ژلاتین: یک قاشق غذاخوری

گلاب: یک تا دو قاشق چای‌خوری

خامه قنادی: به مقدار لازم

آرد سفید: یک‌دوم پیمانه

تخم مرغ: چهار عدد

شکر: ۱۰۰ گرم

کره ذوب شده: ۴۰ گرم

وانیل: نصف قاشق چای‌خوری

بیکینگ پودر: سه‌چهارم قاشق چای‌خوری

 

طرز تهیه رولت انار برای شب یلدا

پخت این دسر برای شب یلدا در دو مرحله صورت می‌گیرد. در مرحله اول، قبل از آماده کردن کیک اسفنجی رولت، یک‌چهارم پیمانه از آب انار را با پودر ژلاتین داخل کاسه‌ای بریزید. به وسیله یک قاشق مواد را هم بزنید تا غلیظ و با قوام شود. سپس یک‌چهام پیمانه آب جوش اضافه کنید و آنقدر هم بزنید تا ژلاتین به خوبی حل شود. بقیه آب انار و گلاب را هم اضافه کنید و هم بزنید. داخل یک قالب کاغذ روغنی بکشید و مایه ژله را داخل قالب بریزید و داخل یخچال قرار دهید تا کاملا خودش را بگیرد. توجه کنید که ارتفاع مایع ژله بیشتر از ۲ تا ۳ سانتی‌متر نشود.

شما برای تهیه رولت انار برای شب یلدا نیاز به پخت کیک اسفنجی دارید. برای پخت کیک، ابتدا فر را روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. زرده و سفیده تخم مرغ‌ها را از هم جدا کنید. زرده‌ها و شکر را داخل یک کاسه جدا با همزن برقی بزنید تا رنگ آن روشن شود. کره را با 2 قاشق غذاخوری آب جوش حل کنید و همراه وانیل به زرده اضافه کنید و دوباره هم بزنید.

در مرحله بعد آرد سفید، بیکینگ پودر و نمک را روی مایه الک کنید و هم بزنید تا یکدست شود. حالا نوبت به سفیده‌های تخم مرغ می‌رسد، آنها را هم با همزن برقی آنقدر بزنید تا کف کرده و درون کاسه تکان نخورند. سپس طی دو مرحله به بقیه مواد اضافه کنید. مایه کیک را داخل قالب ریخته و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه داخل فر بپزید تا کاملا حالت فنری و اسفنجی پیدا کند.

برای رولتی کردن این شیرینی یلدایی، روی میزکارتان کاغذ روغنی پهن کرده و مقداری خاک قند روی آن بپاشید. کیک را روی کاغذ قرار دهید و دورتادور آن را ببرید تا کاملا به شکل مستطیل شود. با کمک کاغذ کیک را رول کنید و چند دقیقه به همان حالت صبر کنید تا کیک شکل بگیرد. سپس مجددا کیک را باز کنید. پس از این مرحله خامه قنادی را از فریزر بیرون بیاورید تا یخ آن کمی باز شود. در این فاصله دسته‌های همزن را داخل فریزر قراردهید سپس آن را به مدت 5 دقیقه بزنید تا فرم بگیرد.

وقتی کیک اسفنجی کاملا خنک شد، روی میز کارتان پهن کنید و خامه را روی آن بریزید و به کمک لیسک سطح خامه را صاف کنید. مکعب‌های ژله‌ای را از یخچال بیرون بیاورید و به ترتیب در طول کیک اسفنجی بچینید. کیک را رول کنید تا ژله در مرکز رولت قرار بگیرد. روی رولت انار را پودر قند بپاشید و آن را با مکعب‌های ژله‌ای و انار تزیین کنید.

زمان پخت: حدودا دو ساعت

مناسب برای 8 نفر

منبع: کتاب آشپزی کاله

 

دسر شب یلدا شماره سه: تارت خرمالو

 

تارت-خرمالو

درست کردن تارت خرمالوی مخصوص شب یلدا به هیچ عنوان کار مشکلی نیست. شما می‌توانید با موادی که به راحتی در دسترس است این شیرینی یلدایی ساده و بی‌دردسر را درست کنید و از طعم خوب آن لذت ببرید.

 

مواد لازم برای تهیه تارت خرمالو

آرد: دو پیمانه

 شکر: 50 گرم

پودر زنجبیل: دو‌ و نیم قاشق غذاخوری

کره: یک فنجان

تخم مرغ بزرگ: یک عدد

خرمالو: چهار عدد

مواد لازم برای کرم پاتیسیر

آرد: یک‌سوم پیمانه

نشاسته: یک قاشق غذاخوری

شکر: نصف پیمانه

وانیل: نصف قاشق چای‌خوری

شیر: سه پیمانه

تخم مرغ: دو عدد

دارچین: نصف قاشق چای‌خوری

 

طرز تهیه تارت خرمالو 

این دسر یلدایی برعکس تارت انار نیازمند پخته‌شدن در فر است، بنابراین قبل از هر کاری فر را روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. داخل یک کاسه بزرگ، آرد را با شکر و یک‌و‌نیم قاشق چای‌خوری زنجبیل مخلوط کنید و ورز دهید. کره را هم اضافه کنید سپس تخم مرغ را اضافه کرده و تا زمانی که مایه خمیری یکدستی حاصل نشده به مخلوط کردن ادامه دهید.

قالب کیک را کمی چرب کنید. خمیر را روی قالب به طوری که ۲ تا ۳ سانتی‌متر از دیواره‌های قالب را بگیرد با ضخامت نیم سانتی‌متر پهن کنید. قالب را به مدت ۱۵ دقیقه داخل فر قرار دهید.

طعم خوب این شیرینی شب یلدا به خاطر کرم پاتیسیر موجود در آن است. برای درست کردن کرم پاتیسیر تخم مرغ‌ها را با شکر و وانیل خوب بزنید تا سفید شوند. سپس شیر را اضافه کرده و مخلوط کنید. نشاسته را با یک قاشق آب سرد مخلوط و یکنواخت کرده و به مواد اضافه کنید. حالا آرد را داخل آن بریزید و روی حرارت بگذارید و مدام هم بزنید. حتی لحظه‌ای از آن غافل نشوید تا کمی غلیظ شود. در آخر دارچین را اضافه کنید سپس از روی شعله بردارید و بگذارید تا کاملا سرد شود.

خرمالو‌ها را به صورت حلقه‌ای برش دهید. کرم پاتیسیر را داخل تارت بریزید و خرمالوها را روی آن بچینید. ظرف را دوباره به مدت ۱۰ دقیقه داخل فر قرار دهید تا تارت خرمالو آماده شود.

زمان پخت: 1 ساعت و نیم

مناسب برای 8 نفر

منبع: کتاب کاله

 

دسر شب یلدا شماره چهار: دسر سه لایه انار

دسر-انار

اگر شما هم انارها را کنار گذاشته‌اید و به دنبال طرز تهیه یک دسر ساده برای شب چله  هستید این دسر سه رنگ را از دست ندهید. دسر انار سه لایه هیچ نیازی به پخت ندارد و در دسته شیرینی‌ های بدون فر برای شب یلدا قرار دارد. البته تهیه آن تا حدودی  وقت گیر است و بهتر است آن را از روز قبل آماده کنید چون باید در چند مرحله در یخچال بماند. این دسر یلدایی ترکیبی از طعم های ترش و شیرین و بافت‌های خامه‌ای و ژله‌ای است. پس هر چیزی که از یک دسر انتظارش را دارید در آن هست.

مواد لازم برای تهیه دسر سه لایه انار:

پودر ژله انار: 3 بسته (100 گرمی)

آب جوش: 1 و 3/4 پیمانه

آب انار: 1 و 3/4 پیمانه

پنیر خامه‎‌ای: 350 گرم

خامه پر چرب: 2 پیمانه

وانیل: 1 قاشق چایخوری

پودر قند: 2 پیمانه

انار دان شده: 1 پیمانه (برای تزیین)

 

طرز تهیه دسر سه لایه انار برای شب یلدا

اگر به دنبال دسر ساده برای شب یلدا هستید انتخاب درستی کرده‌اید. ابتدا 9 لیوان یا کاسه یا هر ظرفی که برای دسر سه لایه مد نظر دارید را آماده کنید و روی یک سینی بزرگ که در یخچال تان جا می‌شود بچینید تا در مراحل بعدی کار شما آسان تر شود. حالا ژله لازم برای لایه دوم را آماده کنید. یک بسته از ژله ها را در 3/4 پیمانه آب جوش بریزید و خوب هم بزنید تا ژلاتین به خوبی در آن حل شود. سپس 3/4 پیمانه آب انار سرد به آن اضافه و با آن مخلوط کنید. ژله را در یخچال قرار دهید تا نیم بسته شود (کامل بسته نشود). باید ژله شما حالت تکه تکه و نیمه مایع داشته باشد. هر 5 دقیقه یک بار آن را هم بزنید تا به غلظت دلخواه برسد. سپس آن را از یخچال خارج کنید تا در مدتی که مرحله بعدی را انجام می‌دهید ژله به دمای اتاق برسد.

در مرحله دوم، پنیر خامه‌ای را با سرعت زیاد همزن بزنید تا هوا به آن نفوذ کند و سبک شود. به طور جداگانه، خامه پر چرب، پودر قند و وانیل را در کاسه بزرگی بریزید و با سرعت بالای همزن برقی بزنید تا فرم بگیرد و وقتی سری همزن را خارج می‌کنید خامه به حالت نوک تیز از آن آویزان باشد. سپس پنیرخامه‌ای زده شده را به آن اضافه کنید و هم بزنید. مخلوط خامه مرحله قبل را نصف کنید. نیمی از آن را با استفاده از قیف یا با قاشق داخل ظرف های دسر بریزید و سطحش را صاف کنید.

در مرحله سوم تهیه این دسر یلدایی، نیمی از مخلوط خامه را با ژله نیم بسته مخلوط کنید تا صورتی رنگ شود. برای این کار هم از سرعت بالای همزن استفاده کنید. سپس یک پیمانه دانه انار را به آن اضافه کنید و با قاشق هم بزنید. موس انار آماده شده را به عنوان لایه دوم به صورت یکنواخت در ظرف دسر بریزید. حالا ظرف ها را با سینی به یخچال منتقل کنید و بگذارید یک ساعت بمانند تا موس خودش را بگیرد.

بعد از یک ساعت، لایه آخر دسر انار سه لایه را آماده کنید. این لایه در واقع یک ژله غلیظ است. 170 گرم از پودر ژله (1 و 2/3 بسته) را در یک پیمانه آب جوش حل کنید. سپس یک پیمانه آب انار سرد را با آن مخلوط کنید. بگذارید ژله کاملاً خنک شود و به دمای اتاق برسد.

در پایان، ژله مایع خنک شده را روی ظرف‌های دسر اضافه کنید و دوباره سینی را در یخچال بگذارید. حداقل چند ساعت صبر کنید تا ژله لایه سوم کاملاً بسته شود (بهتر است برای اطمینان آن را از شب تا صبح در یخچال قرار دهید).

زمان آماده سازی: 30 دقیقه 

مناسب برای 9 نفر

منبع: ایران کوک

 

دسر یلدا شماره پنج: کاپ کیک انار 

 

کاپ-کیک-انار

کاپ کیک انار یکی از بهترین گزینه‌ها برای شیرینی و دسر شب یلدا است. این کیک یکی از شیرینی‌های شب یلدا است که پخت آن به آسانی و با ساده‌ترین مواد لازم امکان پذیر است، پس اگر به دنبال یک دسر ساده برای شب چله هستید انتخاب درستی کرده‌اید. در دستور تهیه‌ای که آماده کرده‌ایم شما طرز تهیه خامه روی کاپ کیک را هم می‌آموزید.

 

مواد لازم برای پخت کاپ کیک انار

اسانس وانیل: به مقدار لازم

بیکینگ پودر: 2 قاشق چای خوری

کره: 2 قاشق غذا خوری

تخم مرغ: 4 عدد

روغن مایع: 3/4 لیوان

شیر: 1 لیوان

انار دان شده: 1 لیوان

شکر: 1/3 لیوان

آرد: 2/5 لیوان

 

دستور پخت کاپ کیک انار برای شب یلدا

فر را با درجه حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود. کره، شکر، آرد، روغن، بکینگ پودر، نمک و اسانس وانیل را داخل کاسه‌ای بریزید و با سرعت کم همزن ۲ دقیقه بزنید تا مواد خوب مخلوط شوند.

تخم مرغ‌ها را به نوبت اضافه و با قاشق مخلوط کنید. دقت کنید که هر تخم مرغ را پس از اضافه کردن خوب مخلوط کنید سپس تخم مرغ بعدی را اضافه نمایید.

پس از اضافه کردن تخم مرغ‌ها شیر را کم کم اضافه کنید و با دور کند همزن بزنید تا مایه کیک خوب یکدست شود.

داخل قالب‎های کاپ کیک را تا نیمه با مایه کیک پر کنید و دانه‌های انار را روی کیک بپاشید سپس قالب را داخل فری که از قبل روشن کرده‌اید و گرم شده است به مدت ۲۰ – ۳۰ دقیقه قرار دهید.

پس از پخت قالب را از فر خارج کنید و کناری قرار دهید تا کاپ کیک‌ها سرد شوند سپس کاپ کیک‌ها را با خامه فرم گرفته تزئین کنید. برای تهیه خامه روی کاپ کیک انار، خامه را به مدت ۱ ساعت داخل فریزر قرار دهید سپس خارج کنید و بزنید تا کمی فرم بگیرد سپس با مقداری آب انار مخلوط کنید و روی کیک ها بزنید و با دانه های انار تزیین و سرو کنید.

زمان پخت: 1 ساعت

منبع: سیمرغ

 

دسر شب یلدا شماره شش: کوکی انار 

 

کوکی-انار-شب-یلدا

اگر به دنبال یک شیرینی مناسب برای شب یلدا هستید که تا دو هفته قابل نگهداری و استفاده باشد، کوکی انار را انتخاب کنید. این کوکی خوشمزه نیاز به زمان کمی برای پخت دارد و با مواد اولیه و روش آسانی تهیه می‎شود. برای تهیه این شیرینی و دسر ساده یلدایی نیاز به فر، خمیر کوکی و دانه‌های انار دارید، همین و بس.

 

مواد لازم برای تهیه کوکی انار

ارده: 3/4 پیمانه

شربت افرا یا عسل: 1/2 پیمانه

اسانس وانیل: 1/2 قاشق چایخوری

آرد بادام: 2 پیمانه

دارچین: 1/2 قاشق چایخوری

پودر هل: 1/4 قاشق چایخوری

زنجبیل: 1/4 قاشق چایخوری

بیکینگ پودر: 1/2 قاشق چایخوری

نمک دریا: 1/2 قاشق چایخوری

دانه انار: 1/2 پیمانه

 

طرز تهیه کوکی انار برای شب یلدا

در ابتدا فر را روشن کنید. آن را روی درجه حرارت 350 فارنهایت یا 180 سانتی گراد تنظیم کنید تا گرم شود. روی یک سینی فر بزرگ کاغذ روغنی پهن کنید. یک کاسه بزرگ بردارید. ارده، شربت افرا و اسانس وانیل را در آن بریزید. خوب بهم بزنید تا یک دست شود. حالا آرد بادام را اضافه کنید. دارچین، هل، زنجبیل، بیکینگ پودر و نمک را در کاسه بریزید. به کمک یک کفگیر یا قاشق چوبی مواد را تا حدی بهم بزنید که کاملا مخلوط شوند.

به کمک یک قاشق یا اسکوپ ساز دو اسکوپ از خمیر کوکی انار بردارید. آن را کف دستتان بگذارید. سپس به کمک دست آن را شکل توپ گرد کنید. سپس در سینی فر روی کاغذ روغنی قرار دهید. این کار را برای تمام خمیر کوکی تکرار کنید. به آرامی با دست کمی روی خمیرهایی که شکل داده اید را فشار دهید تا تخت شوند.

روی کوکی‌ها مقداری دانه انار بپاشید. با دست کمی دانه های انار را در خمیر کوکی فشار دهید. حالا سینی را در فر بگذارید.

برای پخت کوکی انار حدودا 15 تا 17 دقیقه زمان نیاز است. هنگامی که قهوه ای روشن شدند، میتوانید آن ها را از فر خارج کنید. اجازه دهید به مدت 10 دقیقه خنک شوند. سپس آن ها را از کاغذ روغنی جدا کنید و روی صفحه خنک کننده قرار دهید تا کاملا سرد شوند. شیرینی یلدایی شما آماده است.

زمان پخت: 30 دقیقه

مناسب برای 5 نفر

منبع: ایران کوک

 

دسر شب یلدا شماره هفت: تارت انار شکلاتی بدون فر

 

تارت-انار-شکلاتی-بدون-فر

 

اگر به دنبال دستور یک دسر ساده برای شب چله می‌گردید، تارت انار هم گزینه مناسبی است. بی دردسر و بدون نیاز به فر خمیر تارت (کراست) و مواد میانی (فیلینگ) را آماده می‌کنید، مواد میانی را روی خمیر اضافه می‌کنید و داخل یخچال می‌گذارید.

 

مواد لازم برای تهیه تارت انار شکلاتی

برای خمیر تارت (کراست)

خرما: 1 پیمانه

گردو: 1 پیمانه

نمک: کمی

برای مواد میانی (فیلینگ)

پودر کاکائو: 1 و 1/2 پیمانه

عسل: 1 پیمانه و 2 قاشق غذاخوری

روغن نارگیل: 3/4 پیمانه

وانیل: 1 قاشق چایخوری

دانه انار: 1/3 پیمانه + کمی برای تزیین

 

طرز تهیه تارت انار شکلاتی برای شب یلدا

تارت انار شکلاتی یک دسر ساده برای شب یلداست، این یعنی برای تهیه آن به کمتر از یک ساعت زمان نیاز دارید. ابتدا هسته‎‌های خرما را جدا کنید. خرماها را به همراه مغز گردو و کمی نمک در غذاساز یا میکسر بریزید. به طور کامل آن ها را مخلوط کنید. به طوری که وقتی آن ها را با دست فشار می دهید، کاملا بهم بچسبند. یک قالب مخصوص تارت، ترجیحا مستطیلی شکل بردارید. ابعاد قالب میتواند حدودا 35 در 11 سانتی متر باشد. مخلوط خرما و گردو را در قالب بریزید و آن را در فریزر بگذارید تا در این مدت مواد روی تارت را آماده کنید.

برای تهیه مواد روی این دسر یلدایی یک کاسه بزرگ بردارید. پودر کاکائو، عسل، روغن نارگیل، وانیل و نمک را با هم به کمک همزن برقی یا میکسر ترکیب کنید. خوب بهم بزنید تا حدی که کاملا نرم و یک دست شود. حالا یک سوم پیمانه دانه انار را اضافه کرده و بهم بزنید تا مابین مواد میانی قرار بگیرد. حالا قالب خمیر تارت را از فریزر خارج کنید. مواد میانی تارت انار را روی آن بریزید. تارت را در یخچال بگذارید تا به مدت حداقل سی دقیقه کاملا سرد شود.

زمان تهیه: 30 دقیقه

مناسب برای 5 نفر

منبع: ایران کوک

 

دسر شب یلدا شماره هشت: شکلات انار و پرتقال 

 

شکلات-انار

بهترین دسرها آنهایی هستند که نیاز به کمترین مواد اولیه دارند. یکی از این دسرهای ساده برای شب یلدا، شکلات انار و پرتقال است که برای درست کردن آن فقط به شکلات، مغز پسته، پوست پرتقال و انار دان شده دارید. خوبی شکلات انار و پرتقال این است که می‌توانیم آن را بدون فر تهیه کنیم. این شکلات‌های زیبا را حتی می‌توانید برای دوستان یا اعضای خانواده خود ارسال کنید و آنها را خوشحال کنید.

 

مواد لازم برای تهیه شکلات انار و پرتقال

شکلات: 350 گرم

دانه انار: 1/2 پیمانه

مغز پسته: 1/4 پیمانه

پوست پرتقال رنده شده

 

طرز تهیه شکلات انار و پرتقال برای شب یلدا

همانطور که گفتیم برای این دسر ساده شب چله نیاز به شکلات دارید. اگر از شکلات تخته‌ای استفاده می‌کنید، شکلات را با چاقو خورد کنید و درون ظرف ریخته و روی بخار آب حرارت بدین تا ذوب شود. روی یک سینی کاغذ روغنی پهن کنید و با یک قاشق شکلات ذوب شده را روی کاغذ بریزید (مثل شکل زیر).

2_250_auto

دسر-انار-راحت

وقتی هنوز شکلات گرم است کمی از دانه‌های انار ، مغز پسته خرد شده و پوست پرتقال رنده شده را روی شکلات بریزید. برای اینکه شکلات زودتر سفت شود می‌توانید برای چند دقیقه سینی را درون یخچال بگذارید. 

زمان تهیه: 30 دقیقه

مناسب برای 4 نفر

منبع: همیارپز

 

دسر شب یلدا شماره نه: حلوای لبو 

 

حلوا-لبو-شب-یلدا

ممکن است دلتان بخواهد برای شیرینی و دسر شب یلدا، یک انتخاب متفاوت داشته باشید. در این صورت ما به شما حلوای لبو قرمز را پیشنهاد می‌کنیم. این دسر ساده با رنگ ارغوانی مایل به قرمزش می‌تواند شب یلدای شما را خوشرنگ و جذابتر کند. از این گذشته بسیاری از خانم‌ها که به دنبال شیرینی شب یلدا بدون فر هستند از این دسر سنتی اما خوشمزه و شیک استقبال می‌کنند. 

 

مواد لازم برای پخت حلوای لبو

آرد سفید: ۲ پیمانه

پوره لبو: ۱ پیمانه (سه عدد لبوی متوسط)

شکر: ۲ پیمانه

روغن مایع: ۱ پیمانه

گلاب: ۱ پیمانه

 

طرز تهیه حلوای لبو برای شب یلدا

طرز تهیه این دسر ساده برای شب یلدا مثل انواع حلواهای دیگر است. ابتدا لبوها رو خرد کرده در غذا ساز بریزید و خوب پوره کنید. در یک تابه آرد را به اندازه‌ای تفت بدهید که بوی خامی آن گرفته شود، سپس یک سوم روغن را اضافه کنید و دوباره به مدت ۵ دقیقه تفت بدهید. در ظرفی دیگر شکر، گلاب و آب را با هم مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشند. حالا پوره لبو را به آرد اضافه کنید و هم بزنید. در همین حین یک سوم از شربت را هم به آن اضافه کنید. وقتی شربت به خوبی جذب حلوا شد، دوباره مقدار دیگری از شربت را به آن اضافه کنید و هم بزنید. توجه کنید که شربت باید در سه مرحله به حلوا اضافه شود.

پخت این حلوا 45 دقیقه زمان می‌برد. برای اینکه حلوای شما نرم و لطیف شود آن را روی شعله ملایم بپزید و مدام هم بزنید تا گلوله نشود.

زمان پخت: 45 دقیقه

مناسب برای 5 نفر

منبع: کوکپد

 

دسر شب یلدا شماره ده: بار هندوانه

 

بار-دسر-هندوانه

بار هندوانه آخرین دسر مناسب برای شب یلدا است. این دسر یلدایی از دو لایه تشکیل شده است: لایه اول از مخلوط ویفر پودر شده و کره تهیه می‌شود که نیاز به پخته شدن در فر دارد. لایه دوم نوعی ژله هندوانه است که خودتون با آب هندوانه و پودر ژلاتین تهیه می‌کنید. طرز تهیه این دسر یلدایی به قدری آسان است که حتی کسانی که تجربه چندانی در شیرینی پزی ندارند به خوبی می‌توانند از عهده پخت آن برآیند.

 

مواد لازم برای تهیه بار هندوانه

ویفر وانیلی گرد: 300 گرم

کره: 6 قاشق

آب هندوانه: 5 پیمانه

آب لیمو ترش بزرگ:  1/2 پیمانه

شکر: 1/2 پیمانه

شیر پرچرب: 1/2 پیمانه

ژلاتین: 30 گرم

پودر قند: 1/4 پیمانه

خامه: 1/2 پیمانه

 

طرز تهیه دسر بار هندوانه برای شب یلدا

فر را تا 175 درجه سلسیوس گرم کنید. یک قالب مستطیلی و یک فویل بزرگ حاضر کنید و درون قالب بیندازید به طوری که لبه های فویل بیرون باشد. ویفر وانیلی را به همراه کره و سه قاشق آب درون مخلوط کن بریزید و به مدت بسیار کمی مخلوط کنید. سپس مخلوط ویفر و کره را کف فویل پهن کنید. آن را به مدت 20 دقیقه در فر قرار دهید و سپس بیرون بیاورید و اجازه دهید تا خنک شود.

در مرحله دوم 1 لیوان از آب هندوانه را کنار بگذارید و 3 لیوان باقی مانده را با آب لیمو ترش، شیر و شکر باهم خوب مخلوط کنید. در 1 لیوان آب هندوانه باقی مانده، ژلاتین را بریزید و هم بزنید. سپس آن را برای مدت 2 یا 3 دقیقه یک گوشه قرار دهید و سپس آن را در مایکروفر بگذارید تا ژلاتین در آب هندوانه کاملا حل شود.

حالا مخلوط ژلاتین و هندوانه را به مخلوط هندوانه و شکرو شیر اضافه کنید و باهم خوب ترکیب کنید. حالا مایع هندوانه را روی ترد ویفری بریزید و آن را به مدت 2 تا 4 ساعت درون فریز قرار دهید تا کاملا سفت شود.

بعد از مدت سپری شده داخل فریزر دسر را داخل یخچال قرار دهید و سرو کنید. استفاده از خامه روی بار هندوانه اختیاری است. برای این کار خامه را از قبل مدتی در فریزر بگذارید تا خوب سرد شود. سپس آن را با همزن بزنید تا فرم بگید. وقتی فرم گرفت پودر قند را به آن اضافه کنید و مجددا هم بزنید. اما زیاد هم نزنید تا پف خامه نخوابد. خامه را روی بار بریزید و نوش جان کنید. در این مرحله میتوانید از خامه قنادی آماده هم استفاده کنید.

زمان پخت: حدودا 1 ساعت

مناسب برای 8 نفر

منبع: ایران کوک

 

دیدگاه تان را بنویسید